Ny surfplatta med Ubuntu på gång
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ny surfplatta med Ubuntu på gång
En ny surfplatta med Ubuntu är tydligen på gång: http://www.gizchina.com/2010/12/28/ubun ... s-surface/
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Ny surfplatta med Ubuntu på gång
Mjo, men det känns som om grejen med plattorna inte är vilket OS dom kör utan att utvecklarna börjar tänka om - att detta inte är 'datorer' på det sätt som det ju blir med program utvecklade för 'vanliga' datorer...
Ett exempel på vad jag menar är 'Flipboard' till Ipad. Här har vi en applikation skapad utifrån de nya förutsättningar en platta ger. Ett annat exempel är Bonniers e-tidningsapplikation.
Ett exempel på vad jag menar är 'Flipboard' till Ipad. Här har vi en applikation skapad utifrån de nya förutsättningar en platta ger. Ett annat exempel är Bonniers e-tidningsapplikation.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jo men den stora vitsen med en surfplatta är ju att de bara ska funka i likhet med Flipboarden som är en tjusig skapelse.farmfield skrev:Mjo, men det känns som om grejen med plattorna inte är vilket OS dom kör utan att utvecklarna börjar tänka om - att detta inte är 'datorer' på det sätt som det ju blir med program utvecklade för 'vanliga' datorer...
Androider kommer det att bli massor av..... Swedroids forum är öppnat för dom.
http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=74
Tvivlar på att Ubuntu kan få ihop något som är säljbart till de stora lagren, Flash är väl gömt i någon skum installationssnurra som retar gallfeber på vanliga användare..... osv alla codecs som alla vanliga användare behöver !
-
- Kontakt:
Själv köpte jag nyss en Limited Label 7CK100 med Android 2.1, men skoj att det ska komma plattor med Ubuntu osv också 

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Precis. Den ultimata surfplattan är ju enkel som en äldre microvågsugn.pun skrev:Jo men den stora vitsen med en surfplatta är ju att de bara ska funka i likhet med Flipboarden som är en tjusig skapelse.

Och jag skriver äldre micro eftersom dom nya är så avancerade att man oftast behöver läsa manualen för att värma en kopp vatten, hehe...

Allting hänger på applikationerna och att sitta med Gimp eller Gwibber på en surfplatta är ju inte vettigt, hehe... Applikationerna måste vara specifikt anpassade för formfaktorn - som exemplen jag gav - annars hamnar man återigen i netbook-fällan, att maskinen ses som en handikappad dator...pun skrev:Tvivlar på att Ubuntu kan få ihop något som är säljbart till de stora lagren, Flash är väl gömt i någon skum installationssnurra som retar gallfeber på vanliga användare..... osv alla codecs som alla vanliga användare behöver !

Siba's maskin ja. Hur är den? Har den stöd för multitouch t.ex..? Kollade på Kendo'n som säljs på Expert för 1.300:- typ, men den pallar dessvärre inte trycket alls och är nästintill oanvändbar.bittin skrev:Själv köpte jag nyss en Limited Label 7CK100 med Android 2.1, men skoj att det ska komma plattor med Ubuntu osv också

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
En netbook är en handikappad dator, det är hela poängen. Problemet är snarare alla människor som inte förstod detta när de köpte en. (Har själv haft två och älskar netbooks).
Flipboard ser riktigt läckert ut faktiskt.
Nejdå..... för många räcker det att kunna besöka Facebook nuförtiden...barzam skrev:En netbook är en handikappad dator, det är hela poängen. Problemet är snarare alla människor som inte förstod detta när de köpte en. (Har själv haft två och älskar netbooks).

-
- Kontakt:
Denna surfplattan är helt okej, enda jag ogillar är väl att man får hacka och roota in market osv själv, och att den har väldigt lite ram
-
Utanför ämnet: Kan man använda typ en penna och föra anteckningar på den? Hur bra batteritid har den?bittin skrev:Själv köpte jag nyss en Limited Label 7CK100 med Android 2.1, men skoj att det ska komma plattor med Ubuntu osv också