Två av de föreslagna css-ändringarna är implementerade eftersom de rättar buggar i temat. De andra sakerna som du definierar som buggar är inte det. Utan är så som temat är tänkt att vara.Farmfield skrev:Varför ändra på annan CSS/kod? HakanS fick en fungerande lösning som inte är implementerad, buggarna är fortfarande kvar? Varför gjorde man inte rätt, ni hade ju lösningen..?
Lögner från vår TL
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Lögner från vår TL
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Att försöka referera till CoC som nåt slags argument emot att jag protesterar, det imponerar inte så väldans. Jag har 'stepped down' två ggr pga av min personliga tro på CoC, något jag inte sett någon annan göra på det här bygget.Urban Anjar skrev:Det där med CoC är något vi sätter högt i Ubuntu och att gapa om "lögner" för att man inte får som man vill är IMHO inte OK. Man kan utan vidare ha olika åsikter om och upplevelser av hur något gått till utan att någon för den sakens skull ljuger.

CoC innebär inte att man inte får/skall säga ifrån när nåt är fel.
Det är en lögn att vrida sanningen vilket vår TL gjort flera ggr runt detta. Att jag får hjälpa till innebär att jag (som alla andra får lämna buggrapporter). Att jag haft tillgång till att ändra i portalen skrivs utan att klargöra att jag har den möjligheten endast för att jag lovat att INTE ändra i den. Det är inga åsikter. Det är ingen 'upplevelse'. Jag hade väl knappast reagerat så här starkt om jag inte hade på fötterna?
En sak är dock klar: Jag kommer inte ge mig förrän det här med grupperna fungerar som det var sagt när jag rekommenderade HakanS som t.f TL!
Men,
Nu har jag fått besked av Johanre att jag nu antagits in i gruppen 'webmasters'. Vad det innebär i praktiken får framtiden utvisa.
Eh, nej, det är det inte. Det ser inte ut så i original och om det gjorde det är det en bugg som är åtgärdad till finalversionen. Temat vi kör i portalen är Ubuntu's LoCo-theme - temat som körs på http://www.ubuntu.com/ - och där kan du väl gå in och ge mig ett exempel på hur det var tänkt att se ut så, med olika marginaler för olika objekt i layouten... Vill du slippa så kan jag informera dig om att det inte finns några exempel - och naturligtvis har man samma marginaler för likartade objekt i en layout, att påstå annorlunda är ju bara löjligt...HakanS skrev:Två av de föreslagna css-ändringarna är implementerade eftersom de rättar buggar i temat. De andra sakerna som du definierar som buggar är inte det. Utan är så som temat är tänkt att vara.Farmfield skrev:Varför ändra på annan CSS/kod? HakanS fick en fungerande lösning som inte är implementerad, buggarna är fortfarande kvar? Varför gjorde man inte rätt, ni hade ju lösningen..?
Det var bland det dummaste jag hört, det är klart det finns rätt och fel. Bor du i ett ruckel med oklippt gräsmatta eller bryr du dig om hur huset och trädgården ser ut? Klart du gör. Står din flaggstång lite på sniskan, hela din tomt kanske är planerad som ett parallellogram? Såklart det inte är... Tänk ett steg till innan du kommer med åsikter du inte ens kan stå för när det kommer till kritan...Urban Anjar skrev:Ja, det finns alltid tusen åsikter om hur saker ska se ut eller inte ska se ut. Här finns knappast något rätt eller fel.
Jag tror säkert att ett och annat kan göras aningen bättre och vackrare, men det är knappast heller något som får jorden att gå under eller tvärt om.
Fokusera på det som är väsentligt och det är inte nödvändigtvis det som vållar mest påhopp och illskrik.
Jag tänker inte skämmas för att jag driver på detta, men amatörtyckandet runt detta, något jag hållit på med mitt hela vuxna liv - du måste förstå hur dumt det är...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Nej man ska inte skämmas för något man tror på inkl att man har kunskap om dito.farmfield skrev: Eh, nej, det är det inte. Det ser inte ut så i original och om det gjorde det är det en bugg som är åtgärdad till finalversionen. Temat vi kör i portalen är Ubuntu's LoCo-theme - temat som körs på http://www.ubuntu.com/ - och där kan du väl gå in och ge mig ett exempel på hur det var tänkt att se ut så, med olika marginaler för olika objekt i layouten... Vill du slippa så kan jag informera dig om att det inte finns några exempel - och naturligtvis har man samma marginaler för likartade objekt i en layout, att påstå annorlunda är ju bara löjligt...
Jag tänker inte skämmas för att jag driver på detta, men amatörtyckandet runt detta, något jag hållit på med mitt hela vuxna liv - du måste förstå hur dumt det är...
Har du eller har du inte login/lösen för att ändra portalen ?
Om du har det så KÖR.....!!
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vare sig HakanS eller farmfield har shell-access till servern. Med tanke på hur det har varit här de senaste 3-4 åren har det varit bra att inte ge någon i den formella Loco ledningen login access (och, nej, jag försöker inte antyda något om dem - däremot har shell-accessen missbrukats tidigare). HakanS har däremot en local kopia av drupal-katalogen. Eventuellt någon katalog till utöver det.pun skrev:Har du eller har du inte login/lösen för att ändra portalen ?
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Temat som vi använder är en tidigare utgåva av loco-drupal-temat. Det är inte det som används på ubuntu.comfarmfield skrev:Det ser inte ut så i original och om det gjorde det är det en bugg som är åtgärdad till finalversionen. Temat vi kör i portalen är Ubuntu's LoCo-theme -temat som körs på http://www.ubuntu.com/
- vulfgar
- ung forumnörd
Urban har en hel hög med poänger, något som flera av dom inblandade i den här tråden borde fundera över lite:
Utanför ämnet: Ibland undrar jag om det är för mycket testosteron i forumet... eller så kanske en del datorer skulle utrsustas med alkolås...
Jag är ganska övertygad om att ett av skälen att såpass lite blir gjort är att vi har haft en tradition där den som faktiskt försökt utveckla något har blivit utskälld efter noter av både den ena och den andra och då tappar de flesta sugen.
Kan vi få till stånd en trevlig och uppmuntrande stämning ökar chansen att saker blir gjorda.
Det är ju utmärkt både med kritik och åsikter, men varför måste kritiken formuleras så förbaskat otrevligt? I nästan alla fall här så haglar anklagelser på ett sätt som bara skapar misstroende och dålig stämning. Vem som har rätt och fel är mindre intressant än att få diskussionen att bli konstruktiv och vägen dit är att inte bara framhäva sin egen syn på saken, utan även att lyssna på andras uppfattning och att visa varandra respekt.Fundamentalister av olika slag må munhuggas någon annanstans. Här håller vi på med Ubuntu och gör saker på ubuntuvis.
Utanför ämnet: Ibland undrar jag om det är för mycket testosteron i forumet... eller så kanske en del datorer skulle utrsustas med alkolås...

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Kontakt:
Ser att jag missat detta så passar på att svara på detta först. 
För att få en snabb överblick om hur löjligt simpelt adminiterfacet i WP är så kan man kolla in admininterfacet på opensourcecms.org och då logga in med anv: admin och lösen: demo123 - och jämföra med Drupal's admininterface och då logga in med samma anv: admin och lösen: demo123
@HakanS och/eller Johanre
Har någon av er möjlighet att zippa ihop tema-mappen och dra den i ett mail till mig? Min mailadress står i kontakt-inlägget i Admin-point.
@Vulfgar
Jag vill att övergången till det här med grupperna skall göras som det var sagt, skötas rätt. Sedan vill jag personligen ha ordning på en massa saker och eftersom ingen annan vill/kan/orkar så har jag erbjudit mig att ta tag i det. Att jag då motarbetas, det gjorde mig riktigt förbannad.

Skumt. Referenserna till filer och rader fick jag av Firebug och den tar ju det via sidans CSS-källor. Möjligtvis 'klipper och klistrar' Drupal-temat ihop CSS-koden beroende på inställningarna vilket ju vissa teman i phpBB också gör.johanre skrev:jag kan säga att de ändringar du föreslog inte hade kunnat genomföras på de radnumreringar du föreslog - kodraderna fanns inte där. Sen har jag inte sökt genom alla filerna efter dem heller.farmfield skrev:Varför ändra på annan CSS/kod? HakanS fick en fungerande lösning som inte är implementerad, buggarna är fortfarande kvar? Varför gjorde man inte rätt, ni hade ju lösningen..?
Ok, det visste jag inte. Vad gäller den xhtml-sida vi hade uppe under en period så var det ju en ren ompekning och Drupal rördes aldrig utan låg kvar på samma adress.Det var en historisk reflektion. Jag har varit med här länge.farmfield skrev:Vad pratar du om? Vi har aldrig bytt CMS! Det som gjorts är att HakanS bytt header i Drupal. (och i samma veva strulat till CSS-koden)Visst har vi försökt byta CMS - flera gånger om. Och ja, vi försöker *fortfarande* bryta oss loss ur soppan av en egen-hackad portalsida som skall integrera phpBB, drupal, wiki, etc i en överambition att ha ett liknande utseende överallt. Undrar när vi skall inse att det kräver orimligt mycket tid och energi att underhålla det???
Wordpress är ett betydligt enklare system i sin grunduppbyggnad, men visst kan man säker 'komplicera till det' med en massa plugins och grejer.johanre skrev:OK, men tillåt mig att tvivla - har aldrig sett ett system som inte blir krävande att underhålla i längden.farmfield skrev:Och skulle vi byta till Wordpress - som är ett betydligt enklare (och då vettigare) alternativ - så finns det ett officiellt LoCo-tema för WP som sagt...
För att få en snabb överblick om hur löjligt simpelt adminiterfacet i WP är så kan man kolla in admininterfacet på opensourcecms.org och då logga in med anv: admin och lösen: demo123 - och jämföra med Drupal's admininterface och då logga in med samma anv: admin och lösen: demo123
Jag menade inte att gruppen skulle tas bort utan att denna (och alla andra grupper) skall fungera som det är tänkt. Att ha en grupp bestående av 6 medlemmar där tre enl. vad jag förstår är inaktiva och inte heller någon gruppledare, det är ju naturligtvis inte rätt.johanre skrev:Jag vill hävda att formerna i *dagsläget* är så oklara att launchpad gruppen "webmasters" vara eller icke vara i sammanhanget inte tillför något. Däremot så är det kanske så att det borde tydliggöras att det är via webmasters gruppen allt skall gå i framtiden.farmfield skrev:Precis! Jag säger ju att problemet är gruppen webmasters, att denna grupp måste rensas från inaktiva medlemmar, få en gruppledare o.s.v... Sedan skall naturligtvis såväl Drupal, server- som phpBB-admins ingå i denna grupp. Gruppen löser sedan problemen utan toppstyre.johanre skrev:Serveradmin gruppen lider av att det inte finns tydliga former för vem som bestämmer vilka ändringar skall genomföras - det tvingar TL att ta beslut över varje liten tramsfråga.
Det var inte heller menat till dig utan var en allmän reflektion över vad som gått off topic i tråden.johanre skrev:Visst, det var off-topic men jag kräkte ur mig om några av de stora problemområden här i forumet. Ber om ursäkt men jag kände att det behövde sägas.farmfield skrev:Vad gäller mailinglistor och annat är detta off topic sett till tråden. Vad gäller LoCo't va Ubuntu.se så har jag inte tagit upp detta och bryr mig nada om det, jag vill endast få ordning på Portalen här - och jag skulle kunna få det på nolltid, men jag tillåts inte. DET är problemet.
Vilken version av temat som än används idag så är det inte tänkt att vara olika marginaler för olika block- och text-objekt, det är ju bara ren logik. Så naturligtvis måste dessa korrigeras. Så även layouten som idag är bedrövlig.HakanS skrev:Temat som vi använder är en tidigare utgåva av loco-drupal-temat. Det är inte det som används på ubuntu.comfarmfield skrev:Det ser inte ut så i original och om det gjorde det är det en bugg som är åtgärdad till finalversionen. Temat vi kör i portalen är Ubuntu's LoCo-theme -temat som körs på http://www.ubuntu.com/
@HakanS och/eller Johanre
Har någon av er möjlighet att zippa ihop tema-mappen och dra den i ett mail till mig? Min mailadress står i kontakt-inlägget i Admin-point.
@Vulfgar
Jag vill att övergången till det här med grupperna skall göras som det var sagt, skötas rätt. Sedan vill jag personligen ha ordning på en massa saker och eftersom ingen annan vill/kan/orkar så har jag erbjudit mig att ta tag i det. Att jag då motarbetas, det gjorde mig riktigt förbannad.
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 28 gång.
- amelia
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Det är jättebra att det finns de som vill hjälpa till med sakerna här, själv vill jag inte det längre av ett antal anledningar som jag tänkte nämna här.
1. Om man gör något kan man räkna med att få skit för det från något håll.
2. Om man INTE gör något och det är något annat i livet som tar tid, då kan man ränka med att få skit för det.
3. Nästa gång är det kanske min tur att bli uthängd i tråden "Våra serveradmins gör som de vill och ljuger om allt".
Arbetet här handlar om ideellt arbete, d.v.s. de flesta inblandade har ett jobb eller studier att sköta på heltid och många har familjer med barn vilket är viktigt att respektera. Arbetet här ska inte bli en belastning, det ska vara en rolig och givande del av ens fritid.
Vill man nu hjälpa till så kanske man får ha lite tålamod med att få svar då det är önskvärt att gruppen man vill gå med i får möjlighet att diskutera det. Ingen vill väl vara med i en grupp där någon går bakom ryggen och ger folk access hur som helst utan att prata med de andra om det inte är avtalat att dessa befogenheter finns?
Under december har det kommit PM från olika källor som krävt att saker ska göras ögonblickligen vilket kanske inte alltid är möjligt ur praktisk synvinkel. Att försöka klämma in ett gruppmöte eller ett större arbete på servern mitt i julstressen när man kanske ska ut och resa, är lite kort om folk på jobbet, julklappar ska förberedas, barnen har luciatåg på dagis och det är julavslutning på diverse fritidsaktiviteter är inte alltid möjligt. När det krävs att saker ska göras och beslut ska fattas när man inte har tid är det inte roligt längre, det är en belastning och som människa svarar man normalt sett med att bli negativt inställd till arbetet eller beslutet.
På en månads tid har beteende som beskrivs ovan orsakat den situation vi sitter i nu, var det värt det? Har ni fått ert arbete utförd? Har ni fått svar på era frågor? Har de beslut ni önskade blivit fattade? Tänk nu istället på hur situationen hade sett ut om ni istället lugnat er någon vecka, låtit folk fira jul och istället skickat en påminnelse nu i mellandagarna. Tror ni att situationen hade sett annorlunda ut då? Jag kan iaf garantera att både problemet och lösningen finns kvar idag, men hur ser det ut med förtroendet, viljan att hjälpa till och inställningen till varandra?
Det handlar inte bara om vem som ska bestämma eller hur organisationen ser ut, utan om att respektera varandra. Sluta kräva, sluta använda hårda ord, sluta smutskasta, sluta kritisera andras arbete om ni vill ha något till stånd. Även om det nu skulle vara befogat så hjälper det knappast. Satsa istället på att be snällt, respektera att folk har ett liv, var vänliga, visa hänsyn och häng inte ut varandra som lögnare, maktmissbrukare och Tux vet vad ni det inte blir riktigt som ni hade tänkt från början.
God fortsättning.
1. Om man gör något kan man räkna med att få skit för det från något håll.
2. Om man INTE gör något och det är något annat i livet som tar tid, då kan man ränka med att få skit för det.
3. Nästa gång är det kanske min tur att bli uthängd i tråden "Våra serveradmins gör som de vill och ljuger om allt".
Arbetet här handlar om ideellt arbete, d.v.s. de flesta inblandade har ett jobb eller studier att sköta på heltid och många har familjer med barn vilket är viktigt att respektera. Arbetet här ska inte bli en belastning, det ska vara en rolig och givande del av ens fritid.
Vill man nu hjälpa till så kanske man får ha lite tålamod med att få svar då det är önskvärt att gruppen man vill gå med i får möjlighet att diskutera det. Ingen vill väl vara med i en grupp där någon går bakom ryggen och ger folk access hur som helst utan att prata med de andra om det inte är avtalat att dessa befogenheter finns?
Under december har det kommit PM från olika källor som krävt att saker ska göras ögonblickligen vilket kanske inte alltid är möjligt ur praktisk synvinkel. Att försöka klämma in ett gruppmöte eller ett större arbete på servern mitt i julstressen när man kanske ska ut och resa, är lite kort om folk på jobbet, julklappar ska förberedas, barnen har luciatåg på dagis och det är julavslutning på diverse fritidsaktiviteter är inte alltid möjligt. När det krävs att saker ska göras och beslut ska fattas när man inte har tid är det inte roligt längre, det är en belastning och som människa svarar man normalt sett med att bli negativt inställd till arbetet eller beslutet.
På en månads tid har beteende som beskrivs ovan orsakat den situation vi sitter i nu, var det värt det? Har ni fått ert arbete utförd? Har ni fått svar på era frågor? Har de beslut ni önskade blivit fattade? Tänk nu istället på hur situationen hade sett ut om ni istället lugnat er någon vecka, låtit folk fira jul och istället skickat en påminnelse nu i mellandagarna. Tror ni att situationen hade sett annorlunda ut då? Jag kan iaf garantera att både problemet och lösningen finns kvar idag, men hur ser det ut med förtroendet, viljan att hjälpa till och inställningen till varandra?
Det handlar inte bara om vem som ska bestämma eller hur organisationen ser ut, utan om att respektera varandra. Sluta kräva, sluta använda hårda ord, sluta smutskasta, sluta kritisera andras arbete om ni vill ha något till stånd. Även om det nu skulle vara befogat så hjälper det knappast. Satsa istället på att be snällt, respektera att folk har ett liv, var vänliga, visa hänsyn och häng inte ut varandra som lögnare, maktmissbrukare och Tux vet vad ni det inte blir riktigt som ni hade tänkt från början.
God fortsättning.
- vulfgar
- ung forumnörd
Det kan inte sägas bättre!amelia skrev:...
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Urban Anjar
- Kontakt:
<3vulfgar skrev:Det kan inte sägas bättre!amelia skrev:...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- farmfield
- Kontakt:
@Amelia
Det är ytterst tråkigt att den här situationen - och kanske jag - fick dig att lämna ditt uppdrag.
Dock vill jag klargöra att jag inte håller med om tidsaspekten kontra frivilligarbete. Det snackas om saker som om det är stora saker när vi pratar smågrejer som bara är att ta tag i - om man bara får. För det är ju inte jobbet som är problemet det är att man inte får göra det utan att det blir en massa tjafs - som du skriver.
Men gör vi som det är sagt med grupperna så är detta inte ett problem. Buggar listas och de som har tillgång till filer eller admininterface får besked vad som skall fixas och så betar de av det i den mån dom har tid. Men vi får lägga ner idioti som att hävda att ojämna marginaler är 'rätt' och inte hålla på med en massa utvärdering & bullcrap, men löser problemet bara.
Se det så här. Gruppen konstaterar att marginalerna i Drupaltemat är fel. Man hade då frågat dig (som serveradmin) om du har möjlighet att lösa problemet. Hade du sagt att du inte kunnat så hade man bett HakanS eller Johanre. Hade dom inte kunnat så hade ni fått ge t.ex. mig tillgång till CSS-filerna så hade jag löst det. Men om inte problemet är löst på 1-2 dagar då så är något imo fel, för det är inga speciellt avancerade grejer, som att korrekturläsa en gymnasieuppsats, typ...
Så det här handlar visst om vem som skall bestämma. Det här handlar om grupperna. Det handlar om förändringen i arbetsmetodik. Det handlar om utgångspunkten för min avgång. Jag tar mig rätten att gapa och ställa krav eftersom detta var förutsättningarna för hur/när jag skulle lämna min position som TL och varför jag rekommenderade HakanS som t.f. TL.
Det är ytterst tråkigt att den här situationen - och kanske jag - fick dig att lämna ditt uppdrag.
Dock vill jag klargöra att jag inte håller med om tidsaspekten kontra frivilligarbete. Det snackas om saker som om det är stora saker när vi pratar smågrejer som bara är att ta tag i - om man bara får. För det är ju inte jobbet som är problemet det är att man inte får göra det utan att det blir en massa tjafs - som du skriver.
Men gör vi som det är sagt med grupperna så är detta inte ett problem. Buggar listas och de som har tillgång till filer eller admininterface får besked vad som skall fixas och så betar de av det i den mån dom har tid. Men vi får lägga ner idioti som att hävda att ojämna marginaler är 'rätt' och inte hålla på med en massa utvärdering & bullcrap, men löser problemet bara.
Se det så här. Gruppen konstaterar att marginalerna i Drupaltemat är fel. Man hade då frågat dig (som serveradmin) om du har möjlighet att lösa problemet. Hade du sagt att du inte kunnat så hade man bett HakanS eller Johanre. Hade dom inte kunnat så hade ni fått ge t.ex. mig tillgång till CSS-filerna så hade jag löst det. Men om inte problemet är löst på 1-2 dagar då så är något imo fel, för det är inga speciellt avancerade grejer, som att korrekturläsa en gymnasieuppsats, typ...
Så det här handlar visst om vem som skall bestämma. Det här handlar om grupperna. Det handlar om förändringen i arbetsmetodik. Det handlar om utgångspunkten för min avgång. Jag tar mig rätten att gapa och ställa krav eftersom detta var förutsättningarna för hur/när jag skulle lämna min position som TL och varför jag rekommenderade HakanS som t.f. TL.
Tråden är nu rensad och upplåst igen. Vänligen håll diskussionen sansad och håll er till ämnet i fortsättningen.
/moderatorkåren
/moderatorkåren