Tips! Alternativ till Spotify: Foobnix

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Tips! Alternativ till Spotify: Foobnix

Inlägg av ubot »

Jag testade det ryska programmet Foobnix som spelar online-musik direkt i applikationen. Jag testade Bruce Springsteen, Metallica, Rihanna och några sv. artister och allt fungerade fintfint. Om man i inställningarna bockar ur att spara online-musiken på hårdisken så antar jag att det är lagligt att strömma musik till Foobnix? Det är ju då samma sak som att spela upp musik på Grooveshark eller youtube?

Här är programmet: http://www.foobnix.com/download?lang=en

Jag vet inte vem utvecklaren är eller om programmet är pålitligt men här är en bloggpost om det: http://www.webupd8.org/2010/11/foobnix- ... anges.html

Det här är ju ett alternativ till Spotify! :P
Lennie

Re: Tips! Alternativ till Spotify: Foobnix

Inlägg av Lennie »

Tack för tipset! :D Funkar mycket bättre än gratisversionen av Spotify, som låter hemskt genom Wine... (Och ingen störande reklam heller...)
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Kan tipsa om Grooveshark också.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Verkar lite olagligt om du frågar mig. Metallicas skivbolag har ju vägrat släppa till för Spotify och jag tvivlar att de skulle låta någon annan liknande tjänst spela deras låtar.
ubot

Inlägg av ubot »

Jo men om jag lyssnar på Metallica på utube så är det lagligt eftersom musiken strömmas till min dator? utube eller den som har laddat upp musike begår brottet, right? Om det stämmer så är det samma sak med Foobnix (om man bockar ur att Foobnix ska lagra låtarna i tmp-katalogen). Jag lagrar inte musiken utan lyssnar ju bara på strömmad musik som inte finns kvar efter att låter är slut (annat än temporärt då). Sen vet ju ingen om man har bockat ur att låten ska lagras eller inte heller för den delen. Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Det är den som gör verket tillgängligt och tillhandahåller det som begår brottet, inte den som tittar eller lyssnar på verket på sin dator.
ubot

Inlägg av ubot »

barzam skrev:Det är den som gör verket tillgängligt och tillhandahåller det som begår brottet, inte den som tittar eller lyssnar på verket på sin dator.
Och den som laddar ner och lagrar på ett permanent lagringsutrymme. Men om man bockar ur att spara musiken i Foobnix inställningar så borde man inte begå ett brott. Då strömmas musiken bara till Foobnix och när streamingen upphör så har man inte sparat musiken på datorn. Då ligger ansvaret på vKontakte eller var Foobnix nu hämtar musiken. Det blir intressant att se hur musikindustrin tacklar det här. Jag antar att dom går på sajterna men hur står sig musikindustrin mot sociala nätverkssajter som vKontakte och utube? Det är ju inte 4 killar i TPB vi snackar om här.

Och varför stängs inte Grooveshark?
Användarvisningsbild
06-182
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av 06-182 »

barzam skrev:Kan tipsa om Grooveshark också.
just tips (^:
.....F.A.D.....
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jo... Spotify kostar 50:- i månaden..... :o jättedyrt... ;D

Köra med en sunkig rysk site som "snyltar"..... ???
m!rage

Inlägg av m!rage »

Youtube sparar också lokalt har jag för mig, men bara under tiden man tittar på klippet. Så rent tekniskt ser jag ingen större skillnad. Håller med pun (tror jag) att det är värt att istället pröjsa en slant för Spotify, nu när det fungerar så bra (till slut).
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

m!rage skrev:Youtube sparar också lokalt har jag för mig, men bara under tiden man tittar på klippet. Så rent tekniskt ser jag ingen större skillnad. Håller med pun (tror jag) att det är värt att istället pröjsa en slant för Spotify, nu när det fungerar så bra (till slut).
Jo nu behöver man ju inte pröjsa en slant heller om man står ut med reklam vilket jag INTE gör.... 50:-/månad är då helt OK.

Angående sedan Metallica så bryr jag mig inte mycket över dom om de även blockar Spotify, är man så jefla gnidiga så bryr jag mig inte. :P

Hursomhelst så skulle jag INTE gynna en rysk "snyltar-site".... :P :P
ubot

Inlägg av ubot »

Jag använder hellre en snyltarsajt än en snyltarindustri som musikindustrin. Problemet med Spotify är ju att man sitter i musikindustrins knä. Om musikindustrin säger nej så blir det inget mer Spotify. Foobnix är ju friare men sure 50 kr är inte mycket för fri tillgång till musik. Spotify är bra och en revolution för musiklyssnandet men men... 500-1000 kr för Windows när man köper en ny dator är ju inte heller mycket men problemet ligger inte i kostnaden utan vad man betalar för. Jag är ju fortfarande beroende av Spotifys klient för att lyssna på musiken. Hur fritt är det på en skala? Sure, om man pröjsar så fungerar Spotifys linuxklient. Aja, jag tänkte bara tipsa om Foobnix sen är det upp till var och en att välja mellan Spotify och Foobnix osv.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ubot skrev:Jag använder hellre en snyltarsajt än en snyltarindustri som musikindustrin. Problemet med Spotify är ju att man sitter i musikindustrins knä. Hur fritt är det på en skala? Sure, om man pröjsar så fungerar Spotifys linuxklient. Aja, jag tänkte bara tipsa om Foobnix sen är det upp till var och en att välja mellan Spotify och Foobnix osv.
Jag vet inte hur du definierar fritt för artisterna måste ju få betalt för sitt slit.
Eller är det "gratis"... ??? ??? ???

Sen att media-bolagen är en samling "svin" är ju inget att diskutera om.

Däremot att nyttja en rysk snyltar-site.... :P Tvi-vale.... :P
ubot

Inlägg av ubot »

Tja, vi skulle ju kunna ha en open source-musikindustri där musik produceras av allt och alla utan att musiken kostar något för slutkonsumenten. Om artisterna sen får betalt för konserter osv så är det gott nog åt dom bästa artisterna. Går det att skapa ett os som Linux så borde det gå att skapa bra musik på samma sätt. Det kanske är så att artister som får betalt av stora skivbolag inte ska ha något betalt så att man öppnar upp fältet för artister som inte har stora skivbolag i ryggen. Jag menar bara att jag bryr mig inte om musikindustrin och om artisterna inte får betalt utan att stora skivbolag samtidigt tjänar miljarder på artisterna så kanske man ska ha en annan typ av musikindustri helt och hållet.

Dessutom tjänar artisterna nästan ingenting på Spotify: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 5637161.ab
Jag blir hellre våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Hasse Breitholtz och Sony Music, skriver han på sin blogg.
Sen undrar jag om man ska vara glad över att få lyssna på Beatles musik för 50:e året utan att behöva betala mer än 50 spänn/månad för det? Borde inte deras musik vara gratis och fri så här ett halvt sekel efter att musiken skapades?
Om artisterna till en början skulle ha fått mer betalt så skulle det inte funnits något Spotify utan bara illegala alternativ. Jag tror att man måste ge företagen möjlighet att etablera sig och sen kan man gemensamt försöka höja priserna så att det blir rätt ersättning till artisterna, säger han.
Vem som helst fattar ju att det finns en enda affärsidé med Spotify och det är att tjäna så mycket pengar som möjligt på oss konsumenter. Nu ska musikindustrin mjölka oss på mer pengar efter att ha sålt plastbitar i skivaffärer i hela ens liv. Nu säljer man samma produkt igen till oss för "bara" 50 kr/månad. Borde inte produkten ha betalat sig redan? Har inte Beatles plattor betalat igen sig? Hur många Spotify-abonnemang krävs för att Beatles ska bli lönsamt? Det verkar vara en hård bransch den där musikbranschen. Eller också är det så att det är en girig bransch där man ska mjölka konsumenterna så långt det går.
Jag tror seriöst att vi i det långa loppet tjänar mer på att dissa Spotify och satsa på piratkopiering istället. Jag tror att samhället tjänar mer på bättre och bättre program för att sprida information än på att ett kommersiellt projekt som Spotify ska gå ihop. Vad får vi egentligen av Spotify? Vi behöver inte Spotify. Vad vi behöver är bra och smarta program för att dela musik och bygga mini-Spotifys som vi sköter själva. Att sedan musikindustrin får slå igen på köpet är ju inte mitt problem. Att acceptera Spotify är samma sak som att acceptera att man ska betala för att fildela upphovsrättsskyddad musik. Så frågan är vem som snyltar på vem? Foobnix kanske snyltar på musikindustrin men vad snyltar Spotify på isf?

Och jo. Jag använder Spotify för att jag tycker det är en bra tjänst men samtidigt så har vi nog lurats in i något som någon kommer att få betala i det långa loppet och vem blir det tror ni? Spotify går ju inte runt så hur ska man få det att bli lönsamt? Jo, ett sätt är att höja reklamfrekvensen i gratiskontona så att folk som har vant sig vid Spotify betalar och samtdigt höja priset på betaltjänsterna. Det säger sig ju självt att Spotify måste börja visa vinst om några år annars faller hela konceptet. Det hela handlar om att tjäna pengar och det gör inte Spotify. Spotify bjussar på musiken nu men det lär ju inte fortsätta eller hur? Det är inte välgörenhet vi snackar om: http://di.se/Templates/Public/Pages/Art ... geProvider
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"