Hej.
Jag är relativt ny med Ubunut. Kör ny 10.10 och upplever stora problem med internet kommunikationen.
Problemet som jag har är att internet verkar låsa sig, både när jag kör webb-läsare och t.ex. Spotify eller andra program med internet kommunikation. När det hänger sig så tar det c:a 20 sek upp till en minut innan
det lossnar.
När jag kör Spotify kommer följande meddelande upp när det hänger sig i kommunikationen "Connection lost, trying to reconnect". I webb-läsaren står den bara och försöker att ladda sidan.
Har förutom Ubuntu båda MAC och Windows 7 maskiner som fungerar utan problem, så det borde inte vara något problem med mitt trådlösa nätverk som jag kör på, heller inte internet accessen.
Tacksam för hjälp.
Problem med Internet
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Problem med Internet
Det är stört omöjligt att gissa vad du kan ha för problem. Så jag startar med ett par frågor
Det kan mycket väl vara problem med det trådlösa, vad har du för accesspunkt?
Vad sitter det för nätverkskort i maskinen?

Det kan mycket väl vara problem med det trådlösa, vad har du för accesspunkt?
Vad sitter det för nätverkskort i maskinen?
Routern är en D-Link DIR-635, Jag kör Bredbandsbolaget för internetaccess.
Jag har en HP dator typ 2009 med ett inbyggt nätverkskort. Vet inte hur man får redan på detta. Kan men se detta i ubuntu?.
Jag har en HP dator typ 2009 med ett inbyggt nätverkskort. Vet inte hur man får redan på detta. Kan men se detta i ubuntu?.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ojdå, en sk dead link
Se den här tråden, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 71&start=0
Det finns mao inte mycket du kan göra
Ny hårdvara verkar vara den enda vägen ur problemet.
För att se vad det sitter för hårdvara i datorn finns det ett program under system... men jag vet inte vad det heter så jag får tipsa om standard sättet. Starta en terminal och skriv kommandot lswh ger mer information men jag tycker lspci lättare att läsa.

Det finns mao inte mycket du kan göra

För att se vad det sitter för hårdvara i datorn finns det ett program under system... men jag vet inte vad det heter så jag får tipsa om standard sättet. Starta en terminal och skriv
Kod: Markera allt
lspci
Hej.
Fick trixa lite och kombinera lite begåvade lösningar som jag hittade på lite olika forum.
1. Av aktivering av DNS Relay.
2. Ställa om routern på enbart 802.11g, Inte automatiskt läge. Ubuntu har tydligen problem med drivare till n läge.
3. Sätta fast IP på dator och inte går via DHCP.
Fick trixa lite och kombinera lite begåvade lösningar som jag hittade på lite olika forum.
1. Av aktivering av DNS Relay.
2. Ställa om routern på enbart 802.11g, Inte automatiskt läge. Ubuntu har tydligen problem med drivare till n läge.
3. Sätta fast IP på dator och inte går via DHCP.