Lägga till drivrutin rt2870 i autostart [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
StefanB

Lägga till drivrutin rt2870 i autostart [LÖST]

Inlägg av StefanB »

Jag har både en instruktion och en fråga.

Jag har lyckats kompilera en drivrutin för Gigabyte Aircruiser N300 USB Adapter GN-WB31N-RH (nu blir det sökbart ;) ). Jag laddade ner drivrutinen RT2870USB(RT2870/RT2770) och följde instruktionerna i README_STA. Vid de sjuttielva första försöken fungerade det inte, men så hittade jag en sida på nätet som i och för sig handlar om en annan rt2870 men som beskriver tricket. Hoppas det kan vara till hjälp för andra för den drivrutin jag använder:

Packa upp filen 2010_0709_RT2870_Linux_STA_v2.4.0.1.tar.bz2

Sätt i USB-adaptern i USB-porten och kör

Kod: Markera allt

lsusb
Då listas bland annat USB-adaptern:

Bus 001 Device 004: ID 1044:800c Chu Yuen Enterprise Co., Ltd GN-WB31N 802.11n USB WLAN Card
Gå in i mappen common och titta i filen rtusb_dev_id.c. Där listas alla ID:n för olika adaptrar. Bland annat Gigabyte:

{USB_DEVICE(0x1044,0x800B)}, /* Gigabyte */

ID:t är det som står inom parentesen och detta stämmer inte med det ID som gäller för min USB-adapter (1044:800c). Lägg till:

{USB_DEVICE(0x1044,0x800c)}, /* Gigabyte */

Därefter kompilerade jag drivrutinen och sedan fungerade det trådlösa nätverket.

Slutligen till min fråga:

För att få igång det trådlösa nätverket så måste jag gå in i mappen /os/linux och köra

sudo /sbin/insmod rt2870sta.ko
som är den kompilerade drivrutinen

Denna fil verkar även följa med kärnan och ligger i /lib/modules/2.6.32-24-generic/kernel/drivers/staging/rt2870, men den hittar inte USB-adaptern.

Hur gör jag för att min fil ska starta nätverket när jag startar datorn?

Edit: länkfix till Ralinks drivrutinsida
Senast redigerad av 2 StefanB, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lägga till drivrutin rt2870 i autostart

Inlägg av pun »

Testa att lägga in modulen via det här:

gksudo gedit /etc/modules
Lägg till sist i filen på en egen rad.

rt2870sta
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.
StefanB

Inlägg av StefanB »

pun skrev:Testa att lägga in modulen via det här:

gksudo gedit /etc/modules
Lägg till sist i filen på en egen rad.

rt2870sta
Nej, det fungerade inte. Jag tror faktiskt att den försöker att ladda den felaktiga /lib/modules/2.6.32-24-generic/kernel/drivers/staging/rt2870 då.

Jag ser att min kompilerade fil ligger i /lib/modules/2.6.32-24-generic/kernel/drivers/net/wireless efter installationen (jag körde checkinstall).
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Har du kört sudo depmod -a så att modprobe ens har chans att hitta din egenkompilerade modul?
StefanB

Inlägg av StefanB »

Konservburk skrev:Har du kört sudo depmod -a så att modprobe ens har chans att hitta din egenkompilerade modul?
Jag gjorde det nu, men det funkade inte heller.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Kan du inte helt enkelt ta bort den andra som du inte vill ska användas? Eller åtminstone byta namn på den så den inte heter samma sak som din egenkompilerade.

Den andra verkar vara samma drivrutin som din, men utan din ändring då.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Konservburk skrev:Kan du inte helt enkelt ta bort den andra som du inte vill ska användas? Eller åtminstone byta namn på den så den inte heter samma sak som din egenkompilerade.

Den andra verkar vara samma drivrutin som din, men utan din ändring då.
Tack! Det funkade. Men vad händer vid en kerneluppgradering? Då kommer väl en ny felaktig version av rt2870sta.ko?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

StefanB skrev:Tack! Det funkade. Men vad händer vid en kerneluppgradering? Då kommer väl en ny felaktig version av rt2870sta.ko?
Jo, det är sant. Men det är å andra sidan ändå inte säkert att fungerar till nya kärnor.

Jag funderar över vad som är bäst att göra i sånt här läge. Egentligen borde du lägga till ditt adapter-ID i kärnans motsvarande drivrutin och skicka en patch uppströms så löser du problemet för alla som har den där adaptern.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Konservburk skrev:
StefanB skrev:Tack! Det funkade. Men vad händer vid en kerneluppgradering? Då kommer väl en ny felaktig version av rt2870sta.ko?
Jo, det är sant. Men det är å andra sidan ändå inte säkert att fungerar till nya kärnor.

Jag funderar över vad som är bäst att göra i sånt här läge. Egentligen borde du lägga till ditt adapter-ID i kärnans motsvarande drivrutin och skicka en patch uppströms så löser du problemet för alla som har den där adaptern.
Jag rapporterade det på Launchpad. Jag vet inte om jag gjorde rätt, första buggrapporteringen utan hjälp av apport, men vi får se vad de säger.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/632187
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Lägga till drivrutin rt2870 i autostart [LÖST]

Inlägg av Konservburk »

Jag tänkte egentligen att du helt enkelt skulle skicka iväg ett mail till personen som har hand om den där drivrutinen. Enligt källkoden är det Paul Lin <paul_lin@ralinktech.com> som är ansvarig. Han kanske inte känner till att ditt adapter-ID finns och det fungerar bra genom att bara lägga till det i listan.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Konservburk skrev:Jag tänkte egentligen att du helt enkelt skulle skicka iväg ett mail till personen som har hand om den där drivrutinen. Enligt källkoden är det Paul Lin <paul_lin@ralinktech.com> som är ansvarig. Han kanske inte känner till att ditt adapter-ID finns och det fungerar bra genom att bara lägga till det i listan.
Ok, nu har jag gjort det. Mail till adressen ovan studsar tillbaka så jag skickade mailet till tekniksupport på mailadress FAE@ralinktech.com.tw.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Gigabyte Aircruiser N300 USB Adapter GN-WB31N-RH kommer nu att få stöd i Ubuntu, även om det svajar lite för tillfället.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/632187
StefanB

Inlägg av StefanB »

För kernel 2.6.35 behöver ytterligare ändringar göras före kompileringen. Jag hittade det på den här sidan. Den beskriver för RT3572 men funkar även för RT2870.

Ändra i filen /include/os/rt_linux.h, alla förekomster av

"usb_buffer_alloc" till "usb_alloc_coherent"
och
"usb_buffer_free" till "usb_free_coherent"

Edit: Strulade till det och råkade radera detta inlägg. Tillbakalagt.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"