Lögner från vår TL

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Lögner från vår TL

Inlägg av farmfield »

Ur protokollet från IRC-mötet idag 22/12 2010:
HakanS skrev: 2010-12-22 21.39.36
Ett tillägg.
Vad gäller Farmfields frågor tidigare när det gäller att han inte får hjälpa till. 2010-12-22 21.40.48
Så har jag PM:at honom om att han är välkommen att bidra med sin kompetens även om han inte ingår i webbmaster-teamet. 2010-12-22 21.43.00
klar
HakanS skrev:2010-12-22 21.50.41
!
mghg: PM skickades förra veckan och i helgen.
Detta är inte sant, 100% ren lögn! >:(

HakanS svar - och 'icke-svar' - både i trådar, på IRC-mötet såväl som i PM visar tydligt att jag inte är välkommen att bidra till att lösa problemen i portalen eller någon annanstans i LoCo't.

Nedanstående är t.ex. lösningen på marginalbuggarna i Drupal, buggar som HakanS själv skapade när han moddade det nuvarande temat för att matcha Katt's header. Man undrar ju vem som är mest lämpad att ta tag i Drupal, den som löser problemet på några minuter eller han som ställde till dom och efter ett år fortfarande inte lyckats lösa dom, trots att han har svaret på hur... Och ja, minuter. Det tog mig typ 5 minuter att lokalisera och korrigera felen, men jag är inte välkommen i gruppen webmasters ändå... Att jag har kompetensen verkar inte spela nån roll, kanske är det min 'cv' från LoCo't som inte duger, hehe... ::)

Skickat: 15 december 2010, 00:55
farmfield skrev:@Server- och Drupaladmin (och TL) med kopia till administratörerna.

Eftersom detta inte tagits tag i - vilket borde gjorts direkt när vi återgick till Drupal - så tänkte jag att det kanske var på tiden att få detta gjort. Minst sagt. ;)

Och vi pratar <5 minuters jobb för den med tillgång till css-filerna - huruvida det är Drupaladmin eller serveradmin vet jag dock inte så mailar båda grupperna.

Så,

Korringering av fullbreddsfält:

Fil: style.css

Rad: 233

Ändra till: margin: 10px 0 0 0;

Kod: Markera allt

#content .block, .messages, .status {
    -moz-border-radius: 3px 3px 3px 3px;
    -moz-box-shadow: 0 2px 3px #BBBBBB;
    background: none repeat scroll 0 0 #F8F8F8;
    margin: 10px 0 0 0;
    padding: 10px;
}
Korringering av sidfot så loggan syns:

Fil: style.css

Rad: 426

padding: 20px 140px 10px 10px;

#footer {
    background-image: url("images/footer_logo.gif");
    background-position: right top;
    background-repeat: no-repeat;
    font-size: 11px;
    margin: 15px 9px 0 0;
    padding: 20px 140px 10px 10px;
}
Korrigering av marginal i icke 'fältat' innehåll (t.ex. Nyhetsflödet) samt göm 'överflöde':

Fil: onecol.css

Rad: 3

Ändra till: margin: 18px 0;

Lägg till: overflow: hidden;

.panel-1col {
    margin: 18px -10px;
    overflow: hidden;
}
Med dessa ändringar är alla fel i temat som syns korrigerade. Arbetstid från min sida: <10 minuter. :)

Mvh/Johan Gårdfeldt
Så efter en vecka med lösningen har det inte lösts - och det är HakanS som vägrat lösa det, inte serveradministratorerna, det vet jag eftersom pm (och) svar även gick till dom... Vansinne! ::)

Jag inser nu att min tidigare uppfattning av HakanS som samarbetsovillig och oresonlig var helt korrekt. HakanS borde ha fått kicken som portaladmin för länge sen. Jag vet inte vad som lurade mig under min tid som TL vilket fick mig att tro att han skulle fixa det här, men jag kunde aldrig tänka mig hur olämplig han skulle vara som TL... Nu vet jag. Lika olämplig som han är som Drupal/Portaladmin. :-[
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: Lögner från vår TL

Inlägg av Peetra »

Det är väldigt synd att du känner dig överkörd, ff. Ang. pm, så vet bara du oh Håkan hur det är. Om pm:et är skickat så föreslår jag att Håkan anmäler det ur sin skickakt-korg, så ser vi som kommer åt MCP att det är skickat. Inte precis vad det verktyget var till för, men det är ju behäbdigt nu iallafall? :)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Den 19/12 skickade jag detta PM till Farmfield
HakanS skrev:
2. Varför tillåts inte vi som kan lösa problemen med CSS i portalen och phpBB göra detta?
Du får gärna bidraga med buggfixar, men de måste definieras innan de implementeras.
3. Hur gör jag för att bli Drupaladministratör?
Du beskriver vad du kan om drupal samt vad du kan bidra med som portaladmin.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

HakanS skrev:Den 19/12 skickade jag detta PM till Farmfield
HakanS skrev:
2. Varför tillåts inte vi som kan lösa problemen med CSS i portalen och phpBB göra detta?
Du får gärna bidraga med buggfixar, men de måste definieras innan de implementeras.
Men... är det inte precis vad Farmfield har gjort? Han har definierat "buggar" och dessutom visat hur man löser dem. Vad mer kan man begära?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Det finns nog ett generellt problem (avsaknad av rutiner) hur man skall ta hand om de bidrag medlemmarna kommer med, bl.a. till server och webdesign. (Även i den här tråden fanns liknande problem. http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 30&t=50789)
Man kanske skulle försöka fastställa någon slags rutiner för hur man (främst resp. grupp av admins) skall ta hand om medlemmarnas bidrag?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:Det finns nog ett generellt problem (avsaknad av rutiner) hur man skall ta hand om de bidrag medlemmarna kommer med, bl.a. till server och webdesign. (Även i den här tråden fanns liknande problem. http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 30&t=50789)
Man kanske skulle försöka fastställa någon slags rutiner för hur man (främst resp. grupp av admins) skall ta hand om medlemmarnas bidrag?
Frågan är väl varför jag inte tillåts ingå i gruppen som faktiskt gör jobbet...

Jag har ansökt om medlemskap i gruppen så jag skall kunna göra saker själv, ta tag i saker själv. Notera: Det är inte så att jag önskar göra detta utan att ta beslut om vad som skall göras med de övriga i gruppen - det har jag klargjort för HakanS från första början.

Men jag tillåts ändå inte ingå i gruppen. Trots att jag har kompetens. Trots att jag klargjort att jag ej avser göra något utöver det som gruppen beslutar. Varför?

Istället påstår vår TL och Drupaladmin att jag visst får bidra, med buggrapporter.

Det är bara en undanflykt för att slippa ge mig tillträde till gruppen, slippa förlora sin 'makt'. Tror ni mig inte? Titta bara texten och layouten i portalen. HakanS ändrar godtyckligt på allt där, gör som han vill.

Varför? Varför lyssnar han inte på andra?

Och varför skall jag bidra med idéer, kompetens och buggrapporter som inte tas tag i ändå? Varför får jag inte medverka själv? Varför får jag inte medverka rent praktiskt i att ta tag i problemen?

HakanS vägrar svara på detta! Diktaturbullshit!

Var är den demokrati som HakanS så ofta efterfrågar? Intressant att de som driver på demokrati mest oftast är dom som vill ha mer makt. Eller?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag skall inte sabba farmfields tråd. Men lite frågor väcker den ju:

- Vem har sista ordet när det gäller tillsättning (och ev avsättning) av olika admins, t.ex. Drupaladmin. När och av vem beslut fattas i sådana frågor bör ju i medlemmar få reda på.

- Vem avgör vad som skall stå på Portalsidan. (och även layout) Speciellt aktuell fråga om vi har flera Drupaladmins. Redigeringskrig vore inte bra.

- Hur skall vi få så bra dialog som möjligt mellan medlemmar och admins. Om en medlem kommer med ett förslag så tycker jag en admin från aktuellt område bör ge ett utlåtande innan frågan faller i glömska.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det är ju tragiskt med den här idiotin... Då jag, trots att jag har kompetensen, inte tillåts lösa problemen i portalen m.m....

JNu lägger jag upp frågorna rakt av och jag kräver 'riktiga' svar från vår TL, inga tvåstaviga undanflykter.

@HakanS

* Vem är gruppledare i gruppen webmasters?

* Om ingen är definierad, varför inte?

* Varför har de 3 av 6 inaktiva medlemmar i gruppen inte tagits bort?

* Varför ägs gruppen av en inaktiv medlem?

* Om ingen gruppledare är definierad, vem antar medlemskap?

* Varför tillåts jag inte gå med i gruppen?

* Varför skall du kvarstå som Drupaladmin när du helt klart inte är kompetent nog att lösa problemen där?

* Varför tillåts inte medlemmar bli Drupaladmins?

* Varför tillåts inte de med kompetens och intresse att ta tag i det lösa buggarna och designproblem i portalen?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

* Vem är gruppledare i gruppen webmasters?
Jag har svarat dig tidigare att det finns ingen uttalad gruppledare.
* Om ingen är definierad, varför inte?
Teamet har väl inte ansett att det behövs.
* Varför har de 3 av 6 inaktiva medlemmar i gruppen inte tagits bort?
Teamet anser väl att de inte är inaktiva.
* Varför ägs gruppen av en inaktiv medlem?
För att det var Lars som skapade teamet.
* Om ingen gruppledare är definierad, vem antar medlemskap?
Teamet i samråd.
* Varför tillåts jag inte gå med i gruppen?
Vi har inte tagit beslut i frågan.
* Varför skall du kvarstå som Drupaladmin när du helt klart inte är kompetent nog att lösa problemen där?
Det får andra bedömma.
* Varför tillåts inte medlemmar bli Drupaladmins?
Det tillåts de. De personer som är intresserade av, samt har kompetensen, är välkomna att bli Drupaladmin.
* Varför tillåts inte de med kompetens och intresse att ta tag i det lösa buggarna och designproblem i portalen?
Det får de gärna göra.
Du är ju själv ett exempel på att du bidragit med lösningen på två buggar.
Senast redigerad av 1 HakanS, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Med risk för att verka byråkratisk...

Jag tror det är nödvändigt att alla grupper, åtminstone sådana som verkar över lite längre tidesperioder, tydligt redogör för vilka kriterier som gäller för att ansöka om medlemsskap i gruppen och vad som krävs för att bli antagen. Det är viktigt att ange hur lång tid det beräknas ta för att få beslut. Det är också viktigt att alla som ansöker men får avslag, får en klar och tydlig motivering till varför.

Allt detta för att slippa denna sortens dispyter, dom är synnerligen onödiga. ::)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Så vitt jag vet så ska en Team Leader ENDAST styra och se till så att de övriga grupperna sköter sitt jobb. INTE beblanda sig andra saker som rör portalen, gemenskapen eller forumet!

Du är tf. TL nu HakanS och inte DrupalAdmin, eftersom en TL och TC automatiskt tappar sin tidigare befattning vid ett tillträdande som TC/TL.
Jag tappade min Adminstatus så fort jag vart TC, och då gäller det även att du ska ha tappat din status som Drupaladmin. Är det så att du inte har tappat din status/fortfarande pillar så är det under precis ALL kritik och maktmissbruk.

Vi har en lång väg kvar till att bli godkända, och inte går det lättare när det blir såhär!

Edit: Hittade detta;
En LoCo-lagledare bör ...

* Vara aktiva i, och en del av, gemenskapen eller gruppen som de företräder. De bör vara synliga och tillgängliga.
* Föregå med gott exempel, inte genom att berätta för andra vad de ska göra.
* Småningom bli en Ubuntu medlem. Se här för detaljer
* Påminna människorna om Ubuntus uppförandekod, om det behövs. Det är viktigt att nivån av respekt i Ubuntu sträcker sig till alla Ubuntu-gemenskaper.
* När de har på sig sina Ubuntu LoCo-lagledarhattar bör ledarna vara någorlunda opartiska i politiska eller kulturella konflikter. Försök att återspegla Ubuntus opolitiska hållning och inte blanda ihop korten.
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pontus Öhman skrev:Så vitt jag vet så ska en Team Leader ENDAST styra och se till så att de övriga grupperna sköter sitt jobb. INTE beblanda sig andra saker som rör portalen, gemenskapen eller forumet!
Det är inte min syn på hur jag tycker en LoCo-team-ledare bör jobba.
Bara för att man blir LoCo-TL så kan man ju fortsätta jobba med de saker man gjort tidigare.
Pontus Öhman skrev:Är det så att du inte har tappat din status/fortfarande pillar så är det under precis ALL kritik och maktmissbruk.
Var i består maktmissbruket?
Användarvisningsbild
amelia
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Det finns ju bara ett litet problem, det finns ingen Drupaladmin längre isåfall. Som jag ser det är det bara bra att HakanS fortsätter som Drupaladmin eftersom att hans TL-arbete är som tillförordnad, en nödlösning för att farmfield inte ville fullfölja sitt åtagande som TL.

Jag ser iofs inte hur det kan vara ett problem att en TL engagerar sig i en av grupperna inom LoCot, det står ju klart och tydligt att en TL ska föregå med gott exempel och vara aktiv i LoCot, vad är ett bättre sätt än att vara engagerad i arbetet?

Det används ofta starka ord här som maktmissbruk, framför allt från vår TC och fd. TL. Jag har personligen svårt att se hur det kan vara maktmissbruk att som TL eller TC fortsätta engagera sig i den grupp man tidigare var aktiv i, det blir inte maktmissbruk förrän man använder sin TL eller TC titel för att tvinga på gruppen ett beslut som inte är önskvärt på ett eller annat sätt t.ex. att fatta beslut som rör gruppen över gruppens huvud.

HakanS lägger enormt mycket tid på att föra LoCot frammåt och närmre att bli godkända igen, medan ni som hävdar maktmissbruk istället för att själva göra något har hotat med/verkställt hot att avgå om inte andra löser problemen åt er.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

HakanS skrev:
Pontus Öhman skrev:Så vitt jag vet så ska en Team Leader ENDAST styra och se till så att de övriga grupperna sköter sitt jobb. INTE beblanda sig andra saker som rör portalen, gemenskapen eller forumet!
Det är inte min syn på hur jag tycker en LoCo-team-ledare bör jobba.
Bara för att man blir LoCo-TL så kan man ju fortsätta jobba med de saker man gjort tidigare.
Pontus Öhman skrev:Är det så att du inte har tappat din status/fortfarande pillar så är det under precis ALL kritik och maktmissbruk.
Var i består maktmissbruket?
Vi ska rätta oss efter det vi har signerat, inte skapa egna regler HakanS! Du ska klart och tydligt rätta dig efter rollen som TL, ingenting annat.
amelia skrev:Det finns ju bara ett litet problem, det finns ingen Drupaladmin längre isåfall. Som jag ser det är det bara bra att HakanS fortsätter som Drupaladmin eftersom att hans TL-arbete är som tillförordnad, en nödlösning för att farmfield inte ville fullfölja sitt åtagande som TL.

Jag ser iofs inte hur det kan vara ett problem att en TL engagerar sig i en av grupperna inom LoCot, det står ju klart och tydligt att en TL ska föregå med gott exempel och vara aktiv i LoCot, vad är ett bättre sätt än att vara engagerad i arbetet?

Det används ofta starka ord här som maktmissbruk, framför allt från vår TC och fd. TL. Jag har personligen svårt att se hur det kan vara maktmissbruk att som TL eller TC fortsätta engagera sig i den grupp man tidigare var aktiv i, det blir inte maktmissbruk förrän man använder sin TL eller TC titel för att tvinga på gruppen ett beslut som inte är önskvärt på ett eller annat sätt t.ex. att fatta beslut som rör gruppen över gruppens huvud.

HakanS lägger enormt mycket tid på att föra LoCot frammåt och närmre att bli godkända igen, medan ni som hävdar maktmissbruk istället för att själva göra något har hotat med/verkställt hot att avgå om inte andra löser problemen åt er.
Då jag vart vald som TC så vart jag vilande Admin och fick ej längre befatta mig med den rollen under min kandidatur. Är det så nu att HakanS befattar sig med sin gamla roll som Drupaladmin Vilket han ej bör göra enligt gällande regler så har allt brakat åt fanders och vi följer ej längre det regler vi är satt att följa!
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Pontus Öhman skrev: Då jag vart vald som TC så vart jag vilande Admin och fick ej längre befatta mig med den rollen under min kandidatur. Är det så nu att HakanS befattar sig med sin gamla roll som Drupaladmin Vilket han ej bör göra enligt gällande regler så har allt brakat åt fanders och vi följer ej längre det regler vi är satt att följa!
Av ren nyfikenhet, var finns dessa regler nedskrivna så man kan läsa dem? De regler du har hänvisat till hittills som bl.a. finns på http://www.ubuntu-se.org/drupal/Lagledare tolkar iaf jag som raka motsatsen till vad du säger, d.v.s. att en TL bör fortsätta sitt arbete och föregå med gott exempel.

Vidare så vore det intressant att veta om någon, lämpligen Pontus själv eller farmfield, överhuvudtaget informerat HakanS om detta när det blev aktuellt att han skulle föreslås som tillförordnad TL.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

HakanS är tf. Team Leader och bör om allt har fungerat korrekt vilket det inte verkar ha gjort blivit vilande Drupaladmin. HakanS har även kvar i gruppen Drupaladmin vilken skulle ha försvunnit då han tillträdde som tf. TL!

Det enda jag motsätter mig är varför vi inte följer reglerna korrekt! Regler är ju till för att följas, inte att brytas...

Edit:
amelia skrev: Vidare så vore det intressant att veta om någon, lämpligen Pontus själv eller farmfield, överhuvudtaget informerat HakanS om detta när det blev aktuellt att han skulle föreslås som tillförordnad TL.
Från min sida så kan jag säga att ingen sådan information informerades, eftersom detta finns att tillgå vid omröstningarna och det är Vulfgar som har hand om denna information!
Senast redigerad av 1 Kirill, redigerad totalt 26 gånger.
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Jag frågar igen, vilka regler är det du refererar till? Jag hittar nämligen inte dem och det kan säkert vara intressant att veta för andra som läser tråden också.

Vidare undrar jag varför Pontus inte ombesöjt att detta gått korrekt till eftersom att han vid tillfället var TC och uppenbarligen känner till dessa regler.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

amelia skrev:Jag frågar igen, vilka regler är det du refererar till? Jag hittar nämligen inte dem och det kan säkert vara intressant att veta för andra som läser tråden också.
Dessa regler:
* Vara aktiva i, och en del av, gemenskapen eller gruppen som de företräder. De bör vara synliga och tillgängliga.
* Påminna människorna om Ubuntus uppförandekod, om det behövs. Det är viktigt att nivån av respekt i Ubuntu sträcker sig till alla Ubuntu-gemenskaper.
* När de har på sig sina Ubuntu LoCo-lagledarhattar bör ledarna vara någorlunda opartiska i politiska eller kulturella konflikter. Försök att återspegla Ubuntus opolitiska hållning och inte blanda ihop korten.
HakanS företräder nu Team Leader och BÖR om allt har skett korrekt ha avsatts från gruppen Drupaladmin. Eftersom ingen sådan information framgick att han önskade bli kvar i den gruppen innan han tillträdde som TL så bör han ha avsatts från den gruppen med omedelbar verkan!

Ett bra exempel är att innan jag vart vald till TC så ingick jag i gruppen Admins och så fort jag tillträdde så försvann jag från den gruppen Eftersom en TC ej ska ha adminrättigheter. Likaledes bör även detta gälla TL, eftersom en TL endast ska se till så att grupperna fungerar korrekt. Och till detta behövs således ingen adminstatus (i detta fallet Drupaladmin).
Webmaster för

Mina guider
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pontus Öhman skrev:
amelia skrev:Jag frågar igen, vilka regler är det du refererar till? Jag hittar nämligen inte dem och det kan säkert vara intressant att veta för andra som läser tråden också.
Dessa regler:
Vad, i dessa "regler", säger att en LoCo-lagledare inte kan jobba kvar som Drupal-admin.?
Jag ser det, precis som Amelia, precis tvärt om. Att fortsätta jobba i de team man gjorde innan är ett sätt att föregå med gott exempel.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS snackar om kunskaper i Drupal vilka ändå är irrelevanta. Det handlar inte om att man kan en specifik CMS utan att se till av vi har en snygg och representativ förstasida. Det har vi inte idag. Alltså är HakanS inte kompetent nog att inneha detta ansvar. As simple as.

Sen har jag då försökt ta tag i LoCot's utseende i över ett år men motarbetats av HakanS från första stund. Varför?

Ang. idén med att arbeta i grupper är ju de med kompetens och intresse skall få chansen att bidra till LoCo't. Hela grundidén blir förstörd av att det sitter folk i toppen och detaljstyr.

Så grupperna som de fungerar ut idag - speciellt gruppen webmasters - är ett skämt, en 'illusion', HakanS sätt att hålla kontrollen över hela sajten. Det får bli ett slut med det nu, inga fler undanflykter och kontrollbehovsbullshit, det är inte acceptabelt...
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"