Windos home server och Ubuntu

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
roadrunner
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Windos home server och Ubuntu

Inlägg av roadrunner »

Hej,

Jag gjorde kanske nyss en dum grej, är inte så duktigt på ubuntu servrar och sånt, men jag hade ett behov av att säkerhetskopiera mina bilder och sen ville jag komma åt dem från hemmets samtliga datorer där 2 kör Ubuntu och 1 kör XP.

När jag tittade in på Dustin så såg jag denna: http://www.dustinhome.se/pd_5010470501. ... sjakt_5472

tyckte den verkade bra och prisvärd så jag köpte en, men nu slog det mig, funkar den med ubuntu, kan jag säkerhetskopiera filer som ligger på ett annat filformat till en Windows home server? Kan man få servern att funka med datorerna?
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: Windos home server och Ubuntu

Inlägg av Peetra »

Jag ser inte någon orsak varför den inte skulle fungera med Ubuntu out of the box helt eller åtminstone till väldigt stor del.
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Windos home server och Ubuntu

Inlägg av viper »

Jag började med WHS när det släpptes i Sverige, hängde mer eller mindre på låset. Körde det sedan i en hemmaspecad server ett par år i hemmanätverk med ett par XP burkar och en Acer One med Linux.
Ja det fungerar med Ubuntuburkar när det gäller att komma åt servern på nätverket. Åtkomsten styrs med användarnamn och lösenord.
Men det som inte fungerar med Ubuntu är WHS inbyggda backupfunktion. Detta kräver att någon version av W finns på burkarna. Men det kan man lösa genom manuell backup eller med lämpligt backup program för Ubuntu eller script.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"