Info om gemenskapen på portalens framsida

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Info om gemenskapen på portalens framsida

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Support är ett mer klargörande ord än 'stöd'.
På vilket sätt är support mer klargörande?
"Stöd" är ju det svenska ordet för engelskans "support".
Det är det inte alls. För datorsupport används ordet 'support' på svenska, inte 'stöd'.
HakanS skrev:
farmfield skrev:Sen kan man inte skriva att 'alla program' installeras, det är ju inte sant.
Nej, och det är därför det inte står så. ;)
Det står "innehåller alla program du kan tänkas behöva".
Jag behöver Inkscape. Installeras det? Nej. Så texten är missvisande och generaliserande vilket inte är bra.
ycc skrev:
Ubuntu är ett GNU/Linux-baserat operativsystem som är enkelt och tryggt att använda.
Du får gärna definiera 'tryggt' i användningen här, jag tycker det är ett skumt ord. Jag personligen föredrar 'säkert' - bl.a. för att det är en av sakerna folk sammankopplar GNU/Linux med.

Sen gillar jag inte användningen av GNU/Linux i en sån här text eftersom folk inte vet vad GNU är. Linux som koncept verkar jobbigt nog att ta till sig för folk, så att slänga in GNU är imo lite overkill. Men den där debatten har härskat förr och ingenting jag orkar ge mig in i, det finns ett ton saker som är viktigare i så fall.
Ubuntu innehåller alla nödvändiga program, oavsett om du använder datorn hemma, i skolan eller på jobbet.
Det är ju inte sant i den formen som det skrivs där... Jag tycker det är fel. :(
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Vi börjar närma oss påvens skägg här va?

"tryggt" och "säkert" är båda OK för mig.

Man skall skriva GNU/Linux tycker jag, det heter så. Som sagt, vi har ju haft debatten tidigare. Speciellt inom fri mjukvara är det viktigt att ge "credit" till de projekt som bidragit.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tänkte jag skulle låta bli den här tråden eftersom jag inte kommer bidra med något konstruktivt själv. Dock vill jag påpeka att jag håller med Farmfield om att 'support' är lämpligare att använda än "stöd" eftersom support är det ord som vanligen används i datorsammanhang. Det är dessutom fullständigt godkänd svenska.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:Vi börjar närma oss påvens skägg här va?
Lustigt uttryck, när såg man en påve med skägg sist, hehe... ;D
"tryggt" och "säkert" är båda OK för mig.
Jag läser inte dessa som samma sak, men det är kanske jag.
Man skall skriva GNU/Linux tycker jag, det heter så. Som sagt, vi har ju haft debatten tidigare. Speciellt inom fri mjukvara är det viktigt att ge "credit" till de projekt som bidragit.
Debatten är över, hehe... Linux 'r mer 'rätt' sett till hur folk uttrycker sig, GNU/Linux mer 'rätt' sett till 'cred'.

Jag ser det inte som en stor grej sett till texten så jag tjafsar inte oavsett vad det blir, det var mer en notering från min sida.
Lao Tzu skrev:Jag tänkte jag skulle låta bli den här tråden eftersom jag inte kommer bidra med något konstruktivt själv. Dock vill jag påpeka att jag håller med Farmfield om att 'support' är lämpligare att använda än "stöd" eftersom support är det ord som vanligen används i datorsammanhang. Det är dessutom fullständigt godkänd svenska.
Om det är ett 'svenskare' ord som efterfrågas så är väl 'hjälp/hjälper' i så fall ett bättre ord än 'stöd'. Jag hävdar att det är, inte dålig svenska rent tekniskt, men det är dålig svenska sett till användandet i sammanhanget. Imo. Så här känner jag...
  • Vi stöder Ubuntu-Projektet. (funkar)

Vi stöder Ubuntu-användare. (funkar inte)

Vi hjälper Ubuntu-användare. (funkar)
Vet dock inte varför jag instinktivt känner att det är 'fel' men jag gör det iaf, hehe... ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

förespråkar användning av Ubuntu till individer och organisationer.
Låter inte riktigt bra

- förespråkar ökat användande av Ubuntu både hemma och på jobbet
- verkar för att sprida Ubuntu ...
- arbetar för att ...
- ... hemma, i offentlig sektor och i näringslivet
- ... hemma, i skolan och på jobbet

Sen håller jag med dem som säger att "GNU/Linux-baserat" är tungt och obegripligt. Meningen funkar lika bra om man stryker det och eftersom folk tror att Linux är jättesvårt blir budskapet enklare och tydligare.

Frågan om "cred" till GNU, Linux, Debian, och alla andra projekt kan det lösas på annat sätt och på något annat ställe.

Är det tvunget att ha något där är "Linux" det som folk känner till.

Men jag insisterar på att vi även här följer the Ubuntu way:
All systems referred to as "Linux" today are, in fact, built on the work of this collaboration. Technically, the term "Linux" refers only to the kernel. Many programmers and contributors to GNU, including Stallman, argue emphatically that the full OS should be referred to as "GNU/Linux" in order to give credit not only to Linux but also to the GNU project and to highlight GNU's goals of spreading software freedomgoals not necessarily shared by Linus Torvalds. Many others find this name cumbersome and prefer calling the system simply "Linux." Yet others, such as the Ubuntu project, attempt to avoid the controversy altogether by referring to GNU/Linux only by using their own project's name.
Kap 1 The Official Ubuntu Book
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:
Låter inte riktigt bra

- förespråkar ökat användande av Ubuntu både hemma och på jobbet
- verkar för att sprida Ubuntu ...
- arbetar för att ...
- ... hemma, i offentlig sektor och i näringslivet
- ... hemma, i skolan och på jobbet
Håller med, det bör inte låta för akademiskt heller... Problemet är dock att det du skriver kan få en annan innebörd. Av exemplen föredrar jag i så fall det skrivet som,
förespråkar ökat användande av Ubuntu såväl hemma som i offentlig sektor och näringsliv
Men jag tycker inte det är en stor grej och kan tänka mig lämna det som det är också...
Urban Anjar skrev:Men jag insisterar på att vi även här följer the Ubuntu way:
All systems referred to as "Linux" today are, in fact, built on the work of this collaboration. Technically, the term "Linux" refers only to the kernel. Many programmers and contributors to GNU, including Stallman, argue emphatically that the full OS should be referred to as "GNU/Linux" in order to give credit not only to Linux but also to the GNU project and to highlight GNU's goals of spreading software freedomgoals not necessarily shared by Linus Torvalds. Many others find this name cumbersome and prefer calling the system simply "Linux." Yet others, such as the Ubuntu project, attempt to avoid the controversy altogether by referring to GNU/Linux only by using their own project's name.
Kap 1 The Official Ubuntu Book
Hehe, tala ur skägget... Du anser att vi skall följa Ubuntu's synsätt och utelämna Linux och/eller GNU/Linux helt. Och hur man skall argumentera emot Ubuntu's syn på detta i ett Ubuntu-LoCo förstår jag inte, så jag håller med. :)

Men...

Jag vill också ta upp frågan om textens placering igen. Som det ser ut idag har vi en tydligt amatörmässig layout i kombination med ett antal buggar.

Vad gäller buggarna har jag skickat CSS-korrigeringarna till de ansvariga men ingenting har hänt på 5 dagar - och då snackar vi 3 minuters jobb.

Men sidans layout behöver tänkas om, för som den är idag ser den riktigt bedrövlig ut - och det är min professionella åsikt!

Så skall vi verkligen lägga en massa energi på att diskutera textinnehållet i detalj när vi skulle behöva ta tag i ramverket runt var texten skall ligga först?
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

farmfield skrev: Men...

Jag vill också ta upp frågan om textens placering igen. Som det ser ut idag har vi en tydligt amatörmässig layout i kombination med ett antal buggar.

Vad gäller buggarna har jag skickat CSS-korrigeringarna till de ansvariga men ingenting har hänt på 5 dagar - och då snackar vi 3 minuters jobb.

Men sidans layout behöver tänkas om, för som den är idag ser den riktigt bedrövlig ut - och det är min professionella åsikt!

Så skall vi verkligen lägga en massa energi på att diskutera textinnehållet i detalj när vi skulle behöva ta tag i ramverket runt var texten skall ligga först?
Jag håller med Farmfield angående utseendet. Det är även så att jag har flera synpunkter på textförslagen men ser inget meningsfullt i att förmedla dem innan helheten har fått en översyn.

Min åsikt är att första sidan ser ut som att det har lagts till grej efter grej utan någon helhetsestetik. Stor bild, beskrivande text, nyhetsflöde, bloggar etc. allt är viktigt men nu behöver det göras en upprensning för att få till en enhetlig estetik och kanske flytta vissa saker till andra sidor.

Mitt förslag är att börja med att utgå från det senaste LoCo-temat och fortsätta med att lägga till en slider som nyttjar de bilder som visas under installation av 10.10. (Det borde inte vara så svårt att extrahera dem ur en installations-ISO och dessutom är de redan med svensk text.) Och gör man så kanske det inte behövs någon beskrivningen om vad Ubuntu är.

Sedan får man se vad som passar att lägga till ...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mghg skrev:Min åsikt är att första sidan ser ut som att det har lagts till grej efter grej utan någon helhetsestetik. Stor bild, beskrivande text, nyhetsflöde, bloggar etc. allt är viktigt men nu behöver det göras en upprensning för att få till en enhetlig estetik och kanske flytta vissa saker till andra sidor.
Precis.
Mitt förslag är att börja med att utgå från det senaste LoCo-temat och fortsätta med att lägga till en slider som nyttjar de bilder som visas under installation av 10.10. (Det borde inte vara så svårt att extrahera dem ur en installations-ISO och dessutom är de redan med svensk text.) Och gör man så kanske det inte behövs någon beskrivningen om vad Ubuntu är.
Vi kommer ju inte hinna implementera förrän i vår nån gång dock, men att ta tag i layouten och detta på förstasidan bör vi lösa rätt direkt imo...

Och det är ju inga svåra saker att lösa, CSS-buggarna + göra en snygg baslayout, inte om man har hyfsad koll på vad man gör... Jag hade löst det på en dag eller två, max - då inkl. fixa CSS-problemen, fixa bilderna samt lagt upp det snyggt...

It's not like it's rocket surgery... ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:
Urban Anjar skrev:

[/color]
Ja, layouten ser inte för lysande ut, men med mina futtiga kunskaper om stilskit så lägger jag mig inte i det.

Sen är det frågan om man inte ska göra en layout som passar den information man vill ha fram eller om man ska pressa in så mycket information som råkar få plats i layouten, eller kanske nån slags medelväg däremellan.

En idé jag haft förut och som jag tror jag framhärdar i är att ha en framsida för förstahandsbesökare och en annan, mer innehållsrik och dynamisk, för oss andra. Vi behöver överblick över nyheter, bloggar, forumdiskussioner osv medan förstagångsbesökaren behöver få veta vad Ubuntu är, var man tankar det och var man får hjälp.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Att ha flera förstasidor tror jag blir rörigt, men gärna en sida "Aktuellt" eller likn. för de återkommande besökarna.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

ycc skrev:Att ha flera förstasidor tror jag blir rörigt, men gärna en sida "Aktuellt" eller likn. för de återkommande besökarna.
Ja, vad man kallar dem är ju förstås en annan sak. "Aktuellt" är nog ett bra förslag för en höggradigt dynamisk sida för vanebesökaren.

Startsidan för nya besökare bör nog inte vara så föränderlig utan i stället ha en noggrant uttänkt pedagogik, med rätt information, inte för mycket och inte för lite. I huvudsak besvarande frågorna:
- Vad är Ubuntu?
- Var kan jag ladda ner?
- Är det verkligen gratis eller finns det nån hake?
- Var får jag hjälp om nåt strular?
- Vad är Ubuntu Sverige?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Urban Anjar skrev:En idé jag haft förut och som jag tror jag framhärdar i är att ha en framsida för förstahandsbesökare och en annan, mer innehållsrik och dynamisk, för oss andra. Vi behöver överblick över nyheter, bloggar, forumdiskussioner osv medan förstagångsbesökaren behöver få veta vad Ubuntu är, var man tankar det och var man får hjälp.
Det enklaste man kan göra är att dölja info.texten för de som är inloggade i portalen.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

HakanS skrev:... Det enklaste man kan göra är att dölja info.texten för de som är inloggade i portalen.
Jag tycker inte att det gör något om även icke inloggade kan se "Aktuellt". Att helt enkelt lägga till en sida med aktuell info som man kan klicka och se om man vill. - Och hålla den vanliga index ren för förstagångsbesökarna.

De mer rutinerade besökarna kan ju bokmärka "Aktuellt" om de absolut inte vill ha den vanliga portalsidan (utan istället direkt komma till "Aktuellt"). Eller i "värsta" fall en kaka som berättar att man valt att ha "Aktuellt" som startsida och direkt slussar besökaren dit.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

ycc skrev:
HakanS skrev:... Det enklaste man kan göra är att dölja info.texten för de som är inloggade i portalen.
Jag tycker inte att det gör något om även icke inloggade kan se "Aktuellt". Att helt enkelt lägga till en sida med aktuell info som man kan klicka och se om man vill. - Och hålla den vanliga index ren för förstagångsbesökarna.

De mer rutinerade besökarna kan ju bokmärka "Aktuellt" om de absolut inte vill ha den vanliga portalsidan (utan istället direkt komma till "Aktuellt"). Eller i "värsta" fall en kaka som berättar att man valt att ha "Aktuellt" som startsida och direkt slussar besökaren dit.
Bra, det viktigaste är att förstagångsbesökaren möts av en ren sida med rätt information, alltså typ svaren på frågorna jag listade innan. Det är information som rimligen är rätt konstant. Vi behöver byta skärmdumpar en gång i halvåret och det gör inget om någon/några ständigt filar på att göra texten ännu mer begriplig, pedagogisk och säljande, men några stora förändringar ska det inte behövas förutom att hålla länkar till var aktuell version och aktuell LTS finns.

Sedan ska det givetvis finnas fylligare information att läsa för den som vill fördjupa sig i vad GNU, Linux, Debian, fri programvara och öppen källkod är för något, men då snackar vi INTE förstasidan.

Likaså ska man lätt kunna hitta våra bloggar, forumdiskussioner, och annat som händer, men det är och ska vara högt i tak och på väldigt varierande teknisk nivå och är långtifrån alltid lämpligt eller begripligt för förstagångsbesökaren.

Nuvarande förstasida känns som ett mellanting mellan en Aktuellt-sida för aktiva nördar och en nybörjarsida för förstagångsbesökaren och som sådan gör den ingen riktigt glad, men om vi delar prylarna på förstasidan på två sidor har vi i alla fall grundstommen till båda sidorna...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
Urban Anjar skrev:En idé jag haft förut och som jag tror jag framhärdar i är att ha en framsida för förstahandsbesökare och en annan, mer innehållsrik och dynamisk, för oss andra. Vi behöver överblick över nyheter, bloggar, forumdiskussioner osv medan förstagångsbesökaren behöver få veta vad Ubuntu är, var man tankar det och var man får hjälp.
Det enklaste man kan göra är att dölja info.texten för de som är inloggade i portalen.
Ett betydligt bättre sätt är att göra det med en cookie i så fall, ven f*n är inloggad i portalen liksom? Den dagen portal+phpBB-inloggning är dekad/synkad kanske, men vansinne att göra så idag.

Och vad vi behöver är en ren grundlayout och hålla oss till den - ge mig en sida som inte har det så. Störtlöjligt att ens diskutera detta...
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Om ni bestämmer er för att använda kakor så har jag nog några kak-program på min hemsida som jag kan prova att modifiera. (Om jag får lite tid på mig.) Det borde inte bli många rader. (Men det säger man ju ofta innan man börjat ;) )

Det bör ju bara bli ett klick på "Aktuellt"-sidan: "Gör detta till din förstasida". (Och om man klickar den länken så byts den i framtiden till "Återställ ursprunglig förstasida")

Fördelen med dessa moddar är att de borde gå att använda i vanliga Drupalsidor (databas-noder). De orsakar därför inte problem vid uppdateringarna. (Enklare att hantera än rena kod-moddar.)

Enklast gör man det väl i JavaScript, men PHP är ju mycket funktionellt, där går det ju att läsa kakorna INNAN sidan genereras i servern.

Fast materialet skall ju delas upp i två sidor först, också - En ren/pedagogisk sida och en aktuelltsida.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"