Jo, visst. Remixen gör säkert livet lättare för en del. Samtidigt så behöver man faktiskt inte terminalen för att installera paketen, man kan åstadkomma exakt samma sak via Ubuntu Software Center (heter det "programförrådet"? Jag kör nästan alltid med engelska inställningar och minnet sviktar för tillfället). Nyckeln där är ju att veta vad man som nybörjare skall göra för att komma dit. Då är det extra viktigt att sidor som denna http://ubuntu-se.org/wiki/FAQ är väl utbyggda med rätt innehåll.ubot skrev:Jo, det är nog bra för personer som inte orkar strula med Terminalen utan som vill att så mycket som möjligt ska fungera på studs efter installationen.Svento skrev:Jag tror inte har missat nåt stort, men för en som inte har grundkoll på terminalkommandon underlättar remixpaketet väldigt mycket.
Ubuntu.se 10.04 Remix
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ubuntu.se 10.04 Remix
Ubuntu.se 10.04 Remix är en gröngöling vänlig remix. Dem gör ett bra arbete med remixen. Även om jag slutat använda remixen så var den utan tvekan användbar och något jag rekommenderar nya Ubuntu vänner. Det gjorde livet lätt för mig som nybörjare. Däremot har man lyckats ta några kliv i gröngöling-skalan och kör därför hellre med vanliga Ubuntu.
Tack ubuntu.se för remixen (off-topic: Även om min syn på ubuntu.se har förändrats drastisk, kan jag inte förneka remixen betydelse för mig en gång i tiden.).
Lycka till ubuntu.se med framtida remixar och uppdateringar av befintlig remix!
/Kurdistan
Tack ubuntu.se för remixen (off-topic: Även om min syn på ubuntu.se har förändrats drastisk, kan jag inte förneka remixen betydelse för mig en gång i tiden.).
Lycka till ubuntu.se med framtida remixar och uppdateringar av befintlig remix!
/Kurdistan
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
I mitt fall har jag använt Ubuntu i två år, men jag tyckte ändå att remixen kom som en skänk från ovan.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Iom 11.04, övergången till Unity o.s.v. tror jag många kommer titta på LinuxMint - som ju också är en Remix av Ubuntu med samma utgångspunkt; det skall bara fungera.
Och Mint kommer ju inte gå över till Unity, så därför tror jag att många Ubuntu-användare utan intresse av Unity kommer titta på Mint.
Och Mint kommer ju inte gå över till Unity, så därför tror jag att många Ubuntu-användare utan intresse av Unity kommer titta på Mint.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det är absolut en av styrkorna med ubuntu - och andra fria os - detta att man kan göra remixer för olika ändamål. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Svento
Och ändå finns det rätt många som blir så provocerade av såna där orena grejer.vulfgar skrev:Det är absolut en av styrkorna med ubuntu - och andra fria os - detta att man kan göra remixer för olika ändamål.
Det går att använda "classic desktop" (tror jag det heter) i 11.04 om man vill. Då slipper man unity. Sen att Mint är förbaskat snyggt - det är en annan femmafarmfield skrev:Iom 11.04, övergången till Unity o.s.v. tror jag många kommer titta på LinuxMint - som ju också är en Remix av Ubuntu med samma utgångspunkt; det skall bara fungera.

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Och detta är något man väljer under 'session' typ, eller?Hylas skrev:Det går att använda "classic desktop" (tror jag det heter) i 11.04 om man vill. Då slipper man unity.farmfield skrev:Iom 11.04, övergången till Unity o.s.v. tror jag många kommer titta på LinuxMint - som ju också är en Remix av Ubuntu med samma utgångspunkt; det skall bara fungera.
Mjo, fast iom 10.04 tycker jag Ubuntu är snyggt också. Sen kör jag Elementary-temat - då blir det riktigt snyggt, hehe...Hylas skrev:Sen att Mint är förbaskat snyggt - det är en annan femma

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Exactementefarmfield skrev: Och detta är något man väljer under 'session' typ, eller?

Jag gillar också Lucid. Klart bästa disten hittills. Kör med Faenza och mintgröna färger.farmfield skrev:Mjo, fast iom 10.04 tycker jag Ubuntu är snyggt också. Sen kör jag Elementary-temat - då blir det riktigt snyggt, hehe...Hylas skrev:Sen att Mint är förbaskat snyggt - det är en annan femma
Just nu installerar jag en rolling release (LMDE)

- Svento
Men med Classic Desktop, då får man det där Open Box väl? Då känns det mer intressant att kolla upp Mint. Eller är det Open Box där med...?Hylas skrev:Det går att använda "classic desktop" (tror jag det heter) i 11.04 om man vill. Då slipper man unity. Sen att Mint är förbaskat snyggt - det är en annan femmafarmfield skrev:Iom 11.04, övergången till Unity o.s.v. tror jag många kommer titta på LinuxMint - som ju också är en Remix av Ubuntu med samma utgångspunkt; det skall bara fungera.
Hur som helst, i minst ett år till kommer jag att köra med 10.04, och till nästa vår kanske jag har lyckats skrapa ihop till en ny dator...? I så fall kan jag ju använda Unity.
Ifall det är skrivbordsmiljö du menar så var det gnome.Svento skrev:Men med Classic Desktop, då får man det där Open Box väl? Då känns det mer intressant att kolla upp Mint. Eller är det Open Box där med...?Hylas skrev:Det går att använda "classic desktop" (tror jag det heter) i 11.04 om man vill. Då slipper man unity. Sen att Mint är förbaskat snyggt - det är en annan femmafarmfield skrev:Iom 11.04, övergången till Unity o.s.v. tror jag många kommer titta på LinuxMint - som ju också är en Remix av Ubuntu med samma utgångspunkt; det skall bara fungera.
Hur som helst, i minst ett år till kommer jag att köra med 10.04, och till nästa vår kanske jag har lyckats skrapa ihop till en ny dator...? I så fall kan jag ju använda Unity.
- Svento
Jag tänker mer specifikt på fönsterdekoreraren, om det är GTK eller Open Box. Jag prövade Open Box men jag gillade den inte alls.