Löst omöjligt att kopiera en fil på 8 GB

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
nisse79
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Löst omöjligt att kopiera en fil på 8 GB

Inlägg av nisse79 »

Jag är nybörjare har installerat Ubunu 10.10 på en ny dator med 128 GB SSD disk och 1 TB "vanlig". Jag har en del Windows program som är nödvändiga och valde därför att installera VM VirtualBox med Win XP. Det mesta har gått bra, men en del småfel vid testinstallationer och annat nybörjar strul gör att jag vill installera om operativsystemet. Det ligger flera program och alla säkerhetsuppdateringar på XP-maskinen på VB så vid export blev filen hela 8 GB. Jag har testat den och den fungerar. Då det inte gick att exportera den till den stora hårddisken som är monterat på /media/ ligger den på SSD disken som jag vid nyinstallation måste formatera om.

Försök på kopiering från hemmamappen till /media/extra ger felmeddelande att filen är för stor. Vad gör man?

Vid nyinstallation, skall man göra en egen partition för /media som gör att man undviker samma problem i framtiden. Jag har ju inte så mycket totalt, det var skälet till at jag nu enbart har SWAP och rot på den.
Senast redigerad av 1 nisse79, redigerad totalt 22 gånger.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: omöjligt att kopiera en fil på 8 GB

Inlägg av TicToc »

Hej och välkommen hit.

Det låter som en begränsning i filsystemet. Vilket filsystem använder du?

Eller är den för stor bara för att disken är full?
nisse79

Inlägg av nisse79 »

Nej plats är det mycket av fortfarande och kommer säkert bli länge till. Jag använder ju både Linux och Windows och använder därför FAT32. Och när jag skriver detta, det är ca 6GB som kopierats innan det blir fel. Hur är det, går det att ändra till NFTS och har det möjligheter till att adressera mer än 6GB?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

nisse79 skrev: Hur är det, går det att ändra till NFTS och har det möjligheter till att adressera mer än 6GB?
Ja, det går bra. Hur du bäst gör beror på hur dina os är installerade. Det framgår inte riktigt. Först trodde jag det var en ren ubuntumaskin med virtualbox installerad för att köra vissa program i xp. Men det var nog fel uppfattat... :)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

...och använder därför FAT32.
FAT32 klarar val inte av filer over 4 GB?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 30&start=0
nisse79

Inlägg av nisse79 »

Det fungerar med NTFS. Maskinen är "ren" Ubuntu, men med föroreningar från Microsoft av nödvändiga skäl. Jag körde diskverktyg och formaterade om en av partitionerna på min stora disk.

FAT 32 adresserar väl 32 bitar, ca 6 GB som det ser ut för mig.

Tack för råd och glade tillrop!
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Skriv svar

Återgå till "Lagring"