Mixtra med teman
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Mixtra med teman
Jag har funderat på att försöka få det lite mer svart i datorn. Panelen är svart och mitt Firefox-tema är det, så jag vill att övriga också ska ha svart verktygsrad och att själva fönsterramen ska vara det. Därför undrar jag vilka värden man ska ändra i ett visst tema för att byta färg från grått till svart. Jag har olika teman för Kontroller respektive Fönsterram, och tanken är att ändra färgen både på titelraden och på verktygsraden.
Re: Mixtra med teman
Om det inte går att ändra i Ubuntus program Appearance så får du gå in i .themes och modda temats filer. Jag vet då inte exakt var du ska pilla men det brukar ge sig om man lägger lite tid på att läsa koden. ofta anges färgen med värden, typ #000000, #FFFFFF eller någon annan blandning av bokstäver. Du får upp dolda kataloger med tangentbordskombinationen Ctrl+H när du är i Nautilus (filbläddraren).
- Svento
Ja, jag vet var jag ska hitta grejerna. Frågan gäller snarare vilka värden jag ska ge mig på.
Det kanske varierar från tema till tema. Gör en backup på temat och experimentera lite. Du märker ju om du ändrar på rätt värden. Om du gör helt fel så ballar temat ur och då får du börja om på backupen. Växla mellan ditt moddade tema och ett standardtema (i Appearence) för att läsa in dina ändringar. Det var så jag gjorde när jag moddade något tema förr.Svento skrev:Ja, jag vet var jag ska hitta grejerna. Frågan gäller snarare vilka värden jag ska ge mig på.
Edit:
Jag antar att System -> Administration -> Appearance -> Theme -> Customize -> Colors inte räcker för det du vill göra?
- Svento
Nej, Customize sysselsätter sig ju med andra saker än verktygsraden och fönsterramen. Jag får börja testa lite...
Ja, jag har lagt ner att modda teman. Jag orkar helt enkelt inte pilla med det.
Du känner till http://gnome-look.org/index.php?xsortmo ... ntmode=101 ? Där finns många teman och annat till Ubuntu.
Och det här: http://www.bisigi-project.org/?p=1181&lang=en

Och det här: http://www.bisigi-project.org/?p=1181&lang=en
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om du gillar mörka/svarta teman så kolla in satanic edition, där finns många mörka teman. Jag brukar oftast använda något av dom, jag gillar svart och rött.
http://ubuntusatanic.org/screenshots.php

http://ubuntusatanic.org/screenshots.php
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Svento
Dom flesta svarta teman tenderar att ha svarta menylistor också, och bakgrunden i sökfält samt "pappret" i skrivprogrammet är också mörkt. Jag vill bara ha själva fönsterramen och verktygsfältet i svart.
Dessutom är det så att jag har fått tag i ett customiserat GTK-tema som döljer titelraden i maximerade fönster. Inget annat tema fungerar så, så det är det temat som jag vill customisera för att få titelraden svart i dom omaximerade fönstren. Dessutom vill jag customisera Mac4Lin som är mitt kontrolltema, så att verktygsraden i Gnome-programmen också blir svart.
Jag har varit in där på Satanic Edition, men jag har inte lyckats använda nåt tema därifrån. Så är det ju dessutom som sagt det där med att jag inte vill byta GTK-tema för att andra teman inte döljer titelraden.
Dessutom är det så att jag har fått tag i ett customiserat GTK-tema som döljer titelraden i maximerade fönster. Inget annat tema fungerar så, så det är det temat som jag vill customisera för att få titelraden svart i dom omaximerade fönstren. Dessutom vill jag customisera Mac4Lin som är mitt kontrolltema, så att verktygsraden i Gnome-programmen också blir svart.
Jag har varit in där på Satanic Edition, men jag har inte lyckats använda nåt tema därifrån. Så är det ju dessutom som sagt det där med att jag inte vill byta GTK-tema för att andra teman inte döljer titelraden.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Kanske kan
gnome-color-chooser vara till hjälp?

Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
- Svento
Alltså, färgerna i titel- och verktygsraden är inskrivet i själva temat så vitt jag vet.
Jag vill in i själva textdokumentet och ändra på rätt ställe så att grått blir svart. I fallet Mac4Lin tror jag att man kan fixa det i Gimp, för där finns temats beståndsdelar i form av små png-filer.
Jag vill in i själva textdokumentet och ändra på rätt ställe så att grått blir svart. I fallet Mac4Lin tror jag att man kan fixa det i Gimp, för där finns temats beståndsdelar i form av små png-filer.
- Svento
Jag lägger upp textdokumentet som fil här. Kanske nån orkar titta i det och kan avgöra vilka rader det är som ska ändras...?
- Bilagor
-
- metacity-theme-1.xml
- (17.41 KiB) Nerladdad 163 gånger
På http://developer.gnome.org/doc/tutorial ... hemes.html finns en guide som visar de olika områdena som kan redigeras.Svento skrev:Jag lägger upp textdokumentet som fil här. Kanske nån orkar titta i det och kan avgöra vilka rader det är som ska ändras...?
Jag kan även rekommendera gnome-color-chooser som kanske kan hjälpa dig att grafiskt uppnå det du vill åstadkomma.
Edit: gnome-color-chooser kan installeras via Synaptic.
- Svento
Bäst vore det ju självklart om man kunde fixa till det i ett grafiskt program, men i Gnome Color-chooser ändrar man ju bara typ menyer och textfält och sånt. I det här fallet är det ju själva temat som sådant som ska ändras.
Men jag ska titta i den där guiden - kanske är det nåt jag kan klara av.
Men jag ska titta i den där guiden - kanske är det nåt jag kan klara av.
- Svento
Det ska tydligen finnas nåt program som heter Clearbox, som man kan använda för att modifiera teman. Är det nån som på rak arm vet om det finns att hämta som deb-fil? Jag hittar bara en massa tar.gz.
Jag har testat den där och den ändrar bara fönsterramarna. Gnome Color Chooser är mycket bättre än Clearbox.Svento skrev:Det ska tydligen finnas nåt program som heter Clearbox, som man kan använda för att modifiera teman. Är det nån som på rak arm vet om det finns att hämta som deb-fil? Jag hittar bara en massa tar.gz.
- Svento
Nej, Clearbox verkar bättre eftersom den kan ändra färgen på fönsterramarna, vilket inte Gnome Color-Chooser klarar.
Tips på ett mörkt tema till Ubuntu: http://skiesofazel.deviantart.com/art/Atolm-191381339
- Svento
Det jag vill är alltså att ändra färgen på fönsterramen i mitt befintliga tema. Jag ska inte installera fler.
Funktionen går ändå före utseendet. Jag har ett speciellt fönstertema som inte har nån titelrad när fönstren är maximerade. Skulle jag byta så får jag en titelrad på köpet.
Dessutom har jag inte hittat några mörka teman som jag har gillat. Dom är nästan alltid för mörka, d v s menyer, textfält och bakgrunder (exempelvis "pappret" i skrivprogrammet) är också det. Jag vill bara ha fönsterramen och verktygs- och adressraderna svarta.
Funktionen går ändå före utseendet. Jag har ett speciellt fönstertema som inte har nån titelrad när fönstren är maximerade. Skulle jag byta så får jag en titelrad på köpet.
Dessutom har jag inte hittat några mörka teman som jag har gillat. Dom är nästan alltid för mörka, d v s menyer, textfält och bakgrunder (exempelvis "pappret" i skrivprogrammet) är också det. Jag vill bara ha fönsterramen och verktygs- och adressraderna svarta.
- Svento
Nu hände en underlig grej... Jag satt och mixtrade med diverse bitar av Mac4Lin, som ju består av små .png-bilder. Det finns nån liten grå bild som heter "Menu bar" och den gjorde jag svart, när jag sparade den blev menyraden i Gimp svart (så att texten inte syntes), men Nautilus-fönstret påverkades inte alls, även fast jag stängde och återöppnade det.
Borde inte Nautilus ha blivit lika påverkat som Gimp?
Du kanske måste logga ut och in igen för att Nautilus ska ändras?Svento skrev:Nu hände en underlig grej... Jag satt och mixtrade med diverse bitar av Mac4Lin, som ju består av små .png-bilder. Det finns nån liten grå bild som heter "Menu bar" och den gjorde jag svart, när jag sparade den blev menyraden i Gimp svart (så att texten inte syntes), men Nautilus-fönstret påverkades inte alls, även fast jag stängde och återöppnade det.