samma rättigheter på filer i www.[LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

samma rättigheter på filer i www.[LÖST]

Inlägg av Luxwarp »

Hej.

Jag har några användare på min server hemma som har sina respektive mappar i /var/www/{namn}.

Det jag vill är att alla som är med i gruppen www-data skall ha fulla rättigheter i /var/www mappen och dess undermappar, vem det än är som laddar upp filer i sina mappar.

jag testade något med chmod -R g+rwxs /var/www

men så testade jag lägga till en mapp och då hade inte den mappen w rättighet för group.

Hur löser man detta?:S
Senast redigerad av 1 Luxwarp, redigerad totalt 20 gånger.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: samma rättigheter på filer i www.

Inlägg av ubot »

Ett sätt är att göra www-data till ägare till allt i /var/www/ och sen sätta wrx-rättigheter på användare www-data och gruppen www-data. Det gör du så här:

Kod: Markera allt

sudo chown -R www-data:www-data /var/www/
och

Kod: Markera allt

sudo chmod -R 755 /var/www/
7 = write, read execute
6 = read, write
5 = read, execute
4 = read
3 = write, execute
2 = write
1 = execute

execute är exekvera (kör) för filer och rätt att gå in i underkataloger för kataloger (dvs hoppa i katalogsystemet).

(tror jag)
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

jo visst det funkar, men om nu användaren stampe kommer in i någon mapp och lägger in en fil så får den filen ägare stampe och gruppen www-data för att han är medlem i www-data, men rättigheterna är då

rwx på ägaren
r på gruppen.

jag måste ha att vem som än lägger in filer i www mappen skall det alltid bli www-data som ägare och www-data som grupp. och ägaren och gruppen skall alltid ha rwx rättigheterna.

Detta måste ske per automatik, kan inte sitta då och då och köra chmod på allt hela tiden.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Stampe skrev:jag testade något med chmod -R g+rwxs /var/www

men så testade jag lägga till en mapp och då hade inte den mappen w rättighet för group.

Skrivrättigheterna för gruppen försvinner på grund av din umask. Ändra den till 0002 istället för 0022. Det är programmet som användarna lägger till filer med som du ska sätta umask för, t.ex. ftp-servern eller vad du nu kör med.

Ett annat alternativ är att istället använda access control lists och därigenom sätta gruppskrivrättigheter som defaultvärde på www-katalogen.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Konservburk skrev:
Stampe skrev:jag testade något med chmod -R g+rwxs /var/www

Skrivrättigheterna för gruppen försvinner på grund av din umask. Ändra den till 0002 istället för 0022. Det är programmet som användarna lägger till filer med som du ska sätta umask för, t.ex. ftp-servern eller vad du nu kör med.

Ett annat alternativ är att istället använda access control lists och därigenom sätta gruppskrivrättigheter som defaultvärde på www-katalogen.

Oh. skall kolla på detta:D. kommer det alltid att bli samma ägare och grupp om man fixar umasken? eller bara grupp
Senast redigerad av 2 Luxwarp, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Stampe skrev:Oh. skall kolla på detta:D. kommer det alltid att bli samma ägare och grupp om man fixar umasken? eller bara grupp
umask avgör bara om det blir eller inte blir några läs och/eller skrivrättigheter för ägaren och/eller gruppen, men inte vilken ägare och grupp det faktiskt blir.

Du hade ju redan satt sgid på katalogen. Var inte det tillräckligt?
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Ägaren blir ju stampe, skulle vilja ha ägaren till www-data automatiskt om det går oxå. :).

Verkar inte få det att fungera, gick in i proftpd config filen och ändrade Umask till 0002 0002 men blir ändå inga w rättigheter på gruppen när jag skapade ny mapp tex.

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Stampe skrev:Verkar inte få det att fungera, gick in i proftpd config filen och ändrade Umask till 0002 0002 men blir ändå inga w rättigheter på gruppen när jag skapade ny mapp tex.
Du startade väl om ftp-servern?
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Konservburk skrev:
Stampe skrev:Verkar inte få det att fungera, gick in i proftpd config filen och ändrade Umask till 0002 0002 men blir ändå inga w rättigheter på gruppen när jag skapade ny mapp tex.
Du startade väl om ftp-servern?
Yes ofc:)

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Nu är jag inte alls hemma på proftpd, men om det är en någorlunda vettig ftp-server så bör det gå att ställa in såväl ägare och grupp för nya filer som ordentlig umask för både filer och kataloger. Hur bra koll har du på config-filen/filerna?
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Konservburk skrev:Nu är jag inte alls hemma på proftpd, men om det är en någorlunda vettig ftp-server så bör det gå att ställa in såväl ägare och grupp för nya filer som ordentlig umask för både filer och kataloger. Hur bra koll har du på config-filen/filerna?
Hyffsat bra koll, men skall kolla, för mig jag see något i webmin jag använder oxå om detta nu när jag tänker efter. Hör av mig:)

Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

SÅDÄR!.

Nu funkar det, inte konstigt, körde ju igenom ssh förut xD..

Tack för hjälpen!.

Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"