Ubuntu 10.04 hänger sig

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ubuntu 10.04 hänger sig

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har installerat Ubuntu 10.04 och efter ett tags användning har jag upptäckt fler och fler underliga fel.
Ibland hänger sig ubuntu några sekunder, skärmen blir grå och inget händer. Jag har en ikon för systemövervakaren i panelen och där blir det då förutom dom blåa staplarna även gråa staplar som går upp till 100%.
Uppdateringshanteraren har också börjat uppträda underligt. När man klickar på "installera uppdateringar" händer ibland inget.
Firefox har fortfarande vissa grejer på engelska, ändring till svenska verkställs inte.
aMSN kan inte visa offlinemeddelande, en fråga kommer upp om man vill läsa dessa men inget händer sen.
Ofta är inloggningnamn bortglömda på olika websidor, men funkar bra om man laddar om sidan.
Minnet för adresser i adressfältet är ibland väldigt segt.
Processorn går ofta upp till 100% fast att man inte gör nåt.
Någon som vet vad det här kan bero på? Är 10.10 bättre?
Det verkar som att det fungerade bättre när jag körde 10.04 med Live-CD än när det var installerat, och det verkar även som att det fungerade bättre i början än nu.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 10.04 hänger sig

Inlägg av ubot »

Det där med offline-meddelande i amsn tror jag att jag har sett en tråd i forumet om. Du får söka efter det.

När det kommer till språket så brukar svengelska bero på att systemet inte är uppdaterat ordentligt och att språkstödet inte installerades samtidigt med systemet (tillval under installationsprocessen). Språket i Firefox ska uppdateras med övriga systemet (tror jag).

När det kommer till att Update Manager bara lägger av istället för att uppdatera systemet så har jag varit med om samma sak. Man klickar på installera och inget händer. Jag vet inte varför. En lösning för att kringå problemet är att installera aptitude och sedan manuellt installera uppdateringarna när inte Update Manager fungerar ordentligt:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install aptitude
och

Kod: Markera allt

sudo aptitude safe-upgrade
Det är svårt att säga om det hjälper med 10.10 eftersom vi inte vet vad felet är. Det hade varit intressant att veta vad du har för datormodell samt grafikkort. Det brukar hjälpa för att felsöka sådana här grejer. Jag rekommenderar att du försöker få till en uppdatering av systemet först av allt med aptitude. Hur är det med proprietära drivrutiner för grafikkortet, har du aktiverat någon sådan? Aktivera eller avaktivera (om drivrutinen redan är aktiverad) grafikkortets proprietära drivrutin och se om det hjälper.

Edit:

Ser nu att det var du som postade tråden om offlinemeddelanden i amsn. Du har inte fått några svar i tråden heller. Jag vet att offlinemeddelanden brukar fungera i Pidgin, men inte 100% (tror jag).
Henrik Jansson

Datorn heter Packard Bell och processorn heter Intel Celeron D CPU 3,46 GHz
Grafikkortet heter enligt ett klistermärket på datorburken ATI Radeon Express 200, men någon annanstans såg jag en gång en annan siffra.. kommer inte ihåg va det var.
RAM-minnet är enligt systemövervakaren 1,2 GiB (Vad står i:et för??)
Men det borde vara 1,5 GB i den.. för det var 0,5 GB när jag köpte den och sen har jag för mig att jag stoppade i 1 GB till i den..
ubot

Inlägg av ubot »

Det här påminner ju om ditt problem men tyvärr har buggen inte någon lösning på problemet: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/450669

Jag tror hur som helst att det är något strul med drivrutinen till ditt grafikkort. Har du testat att aktivera ATIs proprietära drivrutin genom System -> Administration -> Hardware Drivers
Henrik Jansson

ok.. rutan med "Hårdvarudrivrutiner" är helt tomt och det finns inget annat än "Hjälp" som går att klicka på. Enligt hjälptexten ska det finnas en lista med drivrutiner i detta ruta.. Hur får jag dit dom?
ubot

Inlägg av ubot »

Henrik Jansson skrev:ok.. rutan med "Hårdvarudrivrutiner" är helt tomt och det finns inget annat än "Hjälp" som går att klicka på. Enligt hjälptexten ska det finnas en lista med drivrutiner i detta ruta.. Hur får jag dit dom?
Ok, då kör du med Ubuntus öppna drivrutiner. Om det finns drivrutiner så borde du få ett meddelande om det i Hardware Drivers. Har du uppdaterat ditt system ännu? Du måste nog uppdatera systemet för att Ubuntu ska hämta proprietära drivrutiner?

Kör det här kommandot i Terminalen för att uppdatera Ubuntu: sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

När markören kommer tillbaka till prompten och uppdateringen är färdig kolla då Hardware Drivers igen. Går det att installera en proprietär drivrutin nu?
Henrik Jansson

Jag uppdaterade idag med uppdateringshanteraren, och det funkade den här gången.
Så kommandot du skrev har jag inte testat, men det behövs väl inte då? Det stog både update och upgrade i kommandot, innebär det att den uppgraderar från 10.04 til 10.10 också då?
Hursomhelst så är det fortfarande helt tomt i "Hårdvarudrivrutiner" När jag öppnar rutan kommer en liten ruta fram först där det står "Söker efter drivrutiner" eller nåt sånt.
ubot

Inlägg av ubot »

Nej, upgrade uppgraderar inte från 10.04 till 10.10. Det gör dist-upgrade eller vad det nu heter. Du behöver inte uppdatera med apt-get update osv om du har uppdaterat systemet med vanliga uppdateringshanteraren. Jag vet inte varför du inte får upp några proprietära drivrutiner i Hardware Drivers. Det kanske inte finns några till ditt grafikkort? Jag vet inte...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"