[Löst] Får ej igång Grub med Burg
- walle
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
[Löst] Får ej igång Grub med Burg
När jag ska starta datorn så får jag ibland upp "Grud loading..." i en halvsekund eller likande, men detta har varit fullkomligt normalt. Men en dag så fastnade uppstarten på just detta meddelande. Jag provade starta om datorn men den vägrar låta mig komma in i grub. Det jag gjorde då var att jag följde denna guide och provade med metod 1:
https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... 20GRUB%202
Efter omstart så får jag bara ett sträck som blinkar i vänstra hörnet och åter igen så vägrar den låta komma in och välja operativsystem. Jag provade då metod 2 men det hjälpte inte heller.
Nu vet jag inte vad jag ska göra och skulle behöva hjälp med att fixa Grub .
Jag använder GRUB2 och har installerat BURG. Som OS kör jag Ubuntu 10.10 och Windows 7. Jag har live-cd för 10.04 som jag tror är 32-bitars skiva. Det är av denna anledning som jag inte kan köra metod 3 i länken ovan då det tydligen krävs 64-bitars skiva för 64-bitars ubuntu installation.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... 20GRUB%202
Efter omstart så får jag bara ett sträck som blinkar i vänstra hörnet och åter igen så vägrar den låta komma in och välja operativsystem. Jag provade då metod 2 men det hjälpte inte heller.
Nu vet jag inte vad jag ska göra och skulle behöva hjälp med att fixa Grub .
Jag använder GRUB2 och har installerat BURG. Som OS kör jag Ubuntu 10.10 och Windows 7. Jag har live-cd för 10.04 som jag tror är 32-bitars skiva. Det är av denna anledning som jag inte kan köra metod 3 i länken ovan då det tydligen krävs 64-bitars skiva för 64-bitars ubuntu installation.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Senast redigerad av 1 walle, redigerad totalt 20 gånger.
- Konservburk
Re: Får ej igång Grub med Burg
Då ska jag lära dig ett litet trick så att du kan boota upp din 64bit ubuntu-installation via en 32bit live-cd även om du inte har någon fungerade boot-loader.
*) Boota från 32bit-cdn och välj try ubuntu.
*) Installera paketet kexec-tools:
Installationen kommer inte att lyckas helt och hållet eftersom live-cdn är skrivskyddad, men det spelar ingen roll.
*) Montera din vanliga 64bit root-partition:
Jag antar här att root-partitionen ligger på sda1, men det är förstås inte säkert att den gör.
*) Läs in din 64bit kärna och ramdisk i minnet:
Tänk på att jag fortfarande antar att root-partitionen ligger på sda1.
*) Avmontera:
OBS! Skulle du glömma avmonteringen så finns risken att du drabbas av ett korrupt filsystem.
*) Växla nu över till 64bit kärnan:
Går allt vägen så kommer du direkt in i din 64bit ubuntu-installation och kan laga grub därifrån. Jag antar att du ska börja med det som beskrivs under Post-Restoration Commands i guiden som du länkade till.
*) Boota från 32bit-cdn och välj try ubuntu.
*) Installera paketet kexec-tools:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install kexec-tools
*) Montera din vanliga 64bit root-partition:
sudo mount /dev/sda1 /mnt
*) Läs in din 64bit kärna och ramdisk i minnet:
sudo kexec -l /mnt/vmlinuz --append=root=/dev/sda1 --initrd=/mnt/initrd.img
*) Avmontera:
sudo umount /mnt
*) Växla nu över till 64bit kärnan:
sudo kexec -e
- walle
Tack, det fungerade att boota till min linux-installation. Dock kanske du skulle förvarna om att det sista kommandot tar tid att genomföra och att det leder till att datorn fryser. Men det är ska samma nu. 
Däremot är jag osäker på om jag har fixat grub eller ej (ska kolla det nu). Men jag lägger ut det jag fick när jag körde följnade:
Och fick:
Resultat från fdisk om det är till hjälp:
Edit
Precis som jag misstänkte så är det något med grub som inte står rätt till. Nu får jag följande när jag bootar om datorn:

Däremot är jag osäker på om jag har fixat grub eller ej (ska kolla det nu). Men jag lägger ut det jag fick när jag körde följnade:
sudo grub-install --recheck /dev/sda3/
/usr/sbin/grub-setup: warn: Försöker installera GRUB på en partition instället för i MBR. Detta är en DÅLIG idé..
/usr/sbin/grub-setup: warn: Embedding is not possible. GRUB can only be installed in this setup by using blocklists. However, blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged..
/usr/sbin/grub-setup: error: om du verkligen vill använda blocklistor, använd --force.
Disk /dev/sda: 500,1 GB, 500107862016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 60801 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Diskidentifierare: 0x82cb0bc8
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 13 102400 7 HPFS/NTFS
Partition 1 slutar inte på cylindergräns.
/dev/sda2 13 26134 209817600 7 HPFS/NTFS
/dev/sda3 26135 29781 29294527+ 83 Linux
/dev/sda4 29782 56913 217937728 5 Utökad
/dev/sda5 29782 56913 217937727 83 Linux
Precis som jag misstänkte så är det något med grub som inte står rätt till. Nu får jag följande när jag bootar om datorn:
error: the symbol 'grub_xputs' not found.
grub rescure>
- Konservburk
Anledningen till att datorn fryser är att den gamla kärnan ersätts av en ny. Det gäller även alla drivrutiner som den gamla hade hand om, vilket innebär att tangentbord, mus, hårddisk, grafikkort, nätverk, osv inte fungerar alls innan den nya kärnan har hunnit starta upp drivrutinerna.walle skrev:Tack, det fungerade att boota till min linux-installation. Dock kanske du skulle förvarna om att det sista kommandot tar tid att genomföra och att det leder till att datorn fryser.
- Konservburk
Vill du installera grub med blocklists på sda3? Använde du isf flaggan --force för att tala om att du verkligen vet att det är vad du vill? Vill du inte ha grub i MBR istället så som föreslås?walle skrev:Däremot är jag osäker på om jag har fixat grub eller ej (ska kolla det nu). Men jag lägger ut det jag fick när jag körde följnade:
Och fick:Kod: Markera allt
sudo grub-install --recheck /dev/sda3/
/usr/sbin/grub-setup: warn: Försöker installera GRUB på en partition instället för i MBR. Detta är en DÅLIG idé.. /usr/sbin/grub-setup: warn: Embedding is not possible. GRUB can only be installed in this setup by using blocklists. However, blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged.. /usr/sbin/grub-setup: error: om du verkligen vill använda blocklistor, använd --force.
I det här läget hade jag gjort om kexec-proceduren och sedan avinstallerat grub och kanske även burg med sudo apt-get remove --purge och sedan installerat om grub från början igen.walle skrev:Edit
error: the symbol 'grub_xputs' not found. grub rescure>
- walle
Eftersom att den sa att det var en dålig idé så avstod jag från att köra --force. Dessutom hade jag på känn att det var något som inte stod rätt till med GRUB.Konservburk skrev: Vill du installera grub med blocklists på sda3? Använde du isf flaggan --force för att tala om att du verkligen vet att det är vad du vill? Vill du inte ha grub i MBR istället så som föreslås?
Det gjorde jag och nu verkar det fungera. Tack så himla mycket för hjälpen!Konservburk skrev: I det här läget hade jag gjort om kexec-proceduren och sedan avinstallerat grub och kanske även burg med sudo apt-get remove --purge och sedan installerat om grub från början igen.
Några teorier vad som orsakade felet? Vågar man installera BURG efter detta?
- Konservburk
Jag har aldrig försökt mig på att testa burg, så jag kan varken rekommendera eller avråda. Jag har inte heller några idéer om vad som kan ha orsakat dina bekymmer.walle skrev:Det gjorde jag och nu verkar det fungera. Tack så himla mycket för hjälpen!
Några teorier vad som orsakade felet? Vågar man installera BURG efter detta?
Ger du dig in på att pilla med burg och råkar förstöra boot-loadern igen så kan du ju åtminstone alltid laga den på samma sätt som du gjorde den här gången.