Ubuntu.se 10.04 Remix
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ubuntu.se 10.04 Remix
Fan vilken toppenidé för oss puckon...
Många av dom där grejerna som man måste hålla på och mixtra med hit och dit är lösta från början. När jag installerade om senast så formaterade jag ju inte hemmamappen, så det blev ingen riktig Remix-installation, och jag märkte direkt att det blev mera trassel med med allt möjligt, otillfredsställda beroenden och sånt. Framför allt så har remixen Ubuntu Tweak som liksom blir en portal till det mesta som en vanlig tölp vill göra. Där kan man gå in och justera systemet, plus att man kan bläddra bland diverse program som inte finns i förråden.
Det är ju inte direkt nåt för fundamentalister, folk som vill ha total kontroll över allt som pågår i maskinen, såna som är bra på att skriva terminalkommandon och folk som bara vill använda Open Source, men för oss andra är det perfekt med lite mekanismer som gör alla dom där grejerna som vi kraschar systemet med att försöka oss på. Det är faktiskt mer tillrättalagt än Windows - och framför allt nåt helt annat - fast det känns betydligt säkrare och stabilare.
Många av dom där grejerna som man måste hålla på och mixtra med hit och dit är lösta från början. När jag installerade om senast så formaterade jag ju inte hemmamappen, så det blev ingen riktig Remix-installation, och jag märkte direkt att det blev mera trassel med med allt möjligt, otillfredsställda beroenden och sånt. Framför allt så har remixen Ubuntu Tweak som liksom blir en portal till det mesta som en vanlig tölp vill göra. Där kan man gå in och justera systemet, plus att man kan bläddra bland diverse program som inte finns i förråden.
Det är ju inte direkt nåt för fundamentalister, folk som vill ha total kontroll över allt som pågår i maskinen, såna som är bra på att skriva terminalkommandon och folk som bara vill använda Open Source, men för oss andra är det perfekt med lite mekanismer som gör alla dom där grejerna som vi kraschar systemet med att försöka oss på. Det är faktiskt mer tillrättalagt än Windows - och framför allt nåt helt annat - fast det känns betydligt säkrare och stabilare.
Re: Ubuntu.se 10.04 Remix
Vad är det för speciellt i Ubuntu Remix som inte finns i Ubuntu? Jag tycker inte det är så mycket strul efter en Ubuntu-installation. Jag kör bara dessa kommandon: och och och och och och Därefter tror jag att jag har det mesta installerat.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install aptitude
sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras
sudo aptitude install flashplugin-installer
sudo aptitude install vlc
sudo aptitude install irssi
sudo aptitude install pidgin
sudo aptitude install adblock-plus
- Svento
Det var lite det jag menade... Jag slipper gärna sitta och skriva i den. Jag kan lite mer än genomsnittsmedborgaren om datorer, men mer än så är det inte. Jag går ut på nätet, läser e-posten och använder ordbehandlaren nån gång, det är praktiskt för mig med grafiska program och presentationer, så jag lätt hittar vad jag vill ha. En del av funktionerna är bagateller men jag tycker ändå att det blir lite roligare, t ex att man genom att dra och släppa kan ändra ordningen på fönsterknapparna.
Generellt tycker jag det är bekvämt med grafiska program med animationer som förklarar vad jag gör. Jag tycker det blir jobbigt med för mycket text... Jag tänker ofta att jag ska försöka lära mig att begripa terminalen bättre, men det blir inte av. Så är det ju det att jag gillaren massa andra grejer med Linux och Ubuntu, och jag skulle gärna se att det var fler som började använda det, och chanserna ökar radikalt när det blir grafiska program som gör dom svårare grejerna. Linux har ju fortfarande rykte om sig att vara exklusivt för nördarna. En bekant t ex som håller på med webbdesign och har varit med och tillverkat ett eget operativsystem, trodde ändå att Linux är svårt...
Generellt tycker jag det är bekvämt med grafiska program med animationer som förklarar vad jag gör. Jag tycker det blir jobbigt med för mycket text... Jag tänker ofta att jag ska försöka lära mig att begripa terminalen bättre, men det blir inte av. Så är det ju det att jag gillaren massa andra grejer med Linux och Ubuntu, och jag skulle gärna se att det var fler som började använda det, och chanserna ökar radikalt när det blir grafiska program som gör dom svårare grejerna. Linux har ju fortfarande rykte om sig att vara exklusivt för nördarna. En bekant t ex som håller på med webbdesign och har varit med och tillverkat ett eget operativsystem, trodde ändå att Linux är svårt...
Du har säkert helt rätt i att det är bra för nybörjare med en distro som innehåller så mycket som möjligt från början. Framförallt tror jag Ubuntu måste få vanliga PC-spel att fungera i Ubuntu. Dessutom måste Ubuntu bli bättre på att fungera tillsammans med USB-grejer, typ skrivare, kameror m.m utan massa terminal-hack. Nu är det ju egentligen tillverkarna som borde ge ut drivrutiner till Ubuntu och inte bara Mac OS X och Windows.
Ett smart drag kanske är att satsa på barnspel till Ubuntu? Då kommer föräldrar installera Ubuntu för att deras barn vill ha vissa spel och då vänjer sig barnen att använda Ubuntu vilket öppnar för fortsatt användning som vuxna.
Jag tror också att Ubuntu måste ha någonting som andra operativsystem saknar för annars finns det inte någon större mening för en Windows-user att byta. Det är inget i Ubuntu som sticker ut så mycket att det är värt att byta operativsystem för en person som köper en dator med Windows på. Allt snack om öppen källkod, frihet osv struntar många vanliga användare totalt i (eller vet ingenting om rättare sagt).
Du kanske ska testa Linux Mint? Om jag inte är ute och snurrar helt nu så är Mint också en distro som är anpassad för att ha "allt" installerat från början, codecs, flash m.m.
Ett smart drag kanske är att satsa på barnspel till Ubuntu? Då kommer föräldrar installera Ubuntu för att deras barn vill ha vissa spel och då vänjer sig barnen att använda Ubuntu vilket öppnar för fortsatt användning som vuxna.
Jag tror också att Ubuntu måste ha någonting som andra operativsystem saknar för annars finns det inte någon större mening för en Windows-user att byta. Det är inget i Ubuntu som sticker ut så mycket att det är värt att byta operativsystem för en person som köper en dator med Windows på. Allt snack om öppen källkod, frihet osv struntar många vanliga användare totalt i (eller vet ingenting om rättare sagt).
Du kanske ska testa Linux Mint? Om jag inte är ute och snurrar helt nu så är Mint också en distro som är anpassad för att ha "allt" installerat från början, codecs, flash m.m.
- Svento
Jag var på gång och skulle testa Mint en gång när jag skulle ominstallera operativsystemet, men det blev småtrassel. Det var sånt som att språkstödet var ofullständigt och att jag inte kunde överföra inställningarna från Thunderbird. Så har jag blivit så van vid Gnome och jag har ingen lust att riva upp tillvaron med rötterna... Rent estetiskt så gillar jag också såna här neutrala miljöer bättre än dom "snygga" som Mint och KDE. Jag har en dragning till Mac-estetiken, och jag brukar lägga till lagom mycket såna attribut, men jag vill inte att det ska se ut som Mac. Jag kör till största delen Mac4Lin's ikontema, men jag har bytt ut foten mot Ubuntu-loggan som menyknapp, och jag har vanliga snäckan som filbläddrarikon, plus att jag har bytt ut skrivbordsikonen mot nåt som jag tror är gjort för Windows, fast att jag har färgat det typ brandgulaktigt (och jag skulle aldrig drömma om att ha nåt sånt där OSX-skrivbordsunderlägg).
I övrigt, beträffande funktion, så lyckas jag hanka mig fram, och Remixen gjorde saker och ting ännu lättare. Men terminalen skapar ofta problem för mig. Handlar det om att installera från nån server och jag får dom exakta kommandona så går det bra, men jag skulle aldrig själv kunna lista ut hur jag ska skriva. Jag har heller aldrig lyckats installera en uppackad tar.gz med terminalkommandon. Jag vet inte varför, men det går inte, så jag installerar bara deb-filer eller sånt jag hittar i förråden eller via Tweak.
I övrigt, beträffande funktion, så lyckas jag hanka mig fram, och Remixen gjorde saker och ting ännu lättare. Men terminalen skapar ofta problem för mig. Handlar det om att installera från nån server och jag får dom exakta kommandona så går det bra, men jag skulle aldrig själv kunna lista ut hur jag ska skriva. Jag har heller aldrig lyckats installera en uppackad tar.gz med terminalkommandon. Jag vet inte varför, men det går inte, så jag installerar bara deb-filer eller sånt jag hittar i förråden eller via Tweak.
Om en tar.gz innehåller källkoden till ett program så måste du kompilera källkoden till binärkod. Det går inte bara att installera som en deb-fil eller något. Nu misstänker jag att du har globalbar-pluginet i tankarna och det har jag inte en susning om det ska kompileras eller inte.
Om du är intresserad av att lära dig grundläggande Terminal-kommandon så är det här en bra start: https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal
Om du är intresserad av att lära dig grundläggande Terminal-kommandon så är det här en bra start: https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal
- Svento
Nej jag har inget särskilt i tankarna. Det har varit diverse såsom Telias e-legg och en massa andra program. Det är dom där sakerna med cd home och att skriva in rätt sökväg till stället där man har packat upp. Hur jag än skriver så får jag beskedet att sökvägen eller katalogen inte finns...
Så länge man installerar från nån server kan man ju få ett exakt kommando som bara är att kopiera och klistra in i terminalen. Värre blir det när man ska kopiera lite av det och sen skriva in rätt sökväg själv.
Så länge man installerar från nån server kan man ju få ett exakt kommando som bara är att kopiera och klistra in i terminalen. Värre blir det när man ska kopiera lite av det och sen skriva in rätt sökväg själv.
Om du får meddelande om fel sökväg så är det ofta en god idé att köra kommandot ls -l på en katalog högre upp i systemet, typ ls -l /home/svento/Downloads/ för att lista innehållet i Downloads om nu meddelandet klagar på att katalogen inte finns där. Hittar du katalogens namn i Downloads med ls -l så ser du hur det stavas och då ska kommandot cd /home/svento/Downloads/katalognamn fungera. Du kan dubbelkolla att du står i rätt katalog med kommandot print working directory: pwd.
- Svento
Ja... Jag brukar få såna där instruktioner... Det borde fungera men det gör aldrig det. Nåt fel gör jag, men det har aldrig gått att utröna exakt vad. Men för tillfället har jag nog allt jag behöver. Alltså bortsett från det där Thunderbird-tillägget, för det där som jag hittade fungerade inte - trots att nån gjorde en xpi-fil av det.
Nej, det verkade knivigt det där med Thunderbird-pluginet. Jag rekommenderar som sagt en uppgradering till 11.04 när det kommer (och om det har globalbar för Thunderbird). Du var tveksamt till det sa du och har du tur så går det att installera samma program på 10.04 eller 10.10 så slipper du uppgradera och får globalbar i Thunderbird i distron du har nu.
- Svento
Jag ska försöka hålla mig i skinnet och nöja mig med att systemet faktiskt fungerar nu. Det blir ingen uppgradering på ett tag, möjligen till nästa LTS. Jag misstänker för övrigt att dom där Unity-grejerna hänger ihop med Compiz. Det kräver i sin tur att man aktiverar dom visuella effekterna, vilket mitt grafikkort inte medger. Så Unity blir inte aktuellt i den här datorn.
Att få Thunderbird att visa menyerna i panelen är mest en fråga om konsekvens... Dom andra programmen gör det så därför vill jag ha Thunderbird också där. Men jag skulle inte vinna nåt utrymme på det, för jag har redan trängt ihop menyraden och verktygsraden i en, och jag vill inte driva det så långt som till att fimpa verktygsraden. Det är alltså småsaker som jag inte vill riva upp himmel och jord för.
Att få Thunderbird att visa menyerna i panelen är mest en fråga om konsekvens... Dom andra programmen gör det så därför vill jag ha Thunderbird också där. Men jag skulle inte vinna nåt utrymme på det, för jag har redan trängt ihop menyraden och verktygsraden i en, och jag vill inte driva det så långt som till att fimpa verktygsraden. Det är alltså småsaker som jag inte vill riva upp himmel och jord för.
Jo, jag förstår det.
Det finns annars skript som installerar många program samtidigt. Skripten har grafiskt gränssnitt också så du behöver bara starta skriptet från Terminalen med kommandot ./skript.sh dör skript är skriptets namn med filändelsen .sh. Jag misstänker (utan att veta) att Remix har byggt in ett sådant skript i installationen eller så för att installera stöd för olika grejer som inte finns i Ubuntu från start. Jag har själv gjort ett sånt skript i bash. Skriptet körs helt i Terminalen och kräver nästan bara att man kan trycka Y eller N för programmen som ska installeras:
Du kör skriptet genom att:
1. Ladda ner skriptet och döp det till installation.sh.
2. Stega in i katalogen där det ligger (eller genom att lägga det i din Hemkatalog från början: cd /sökväg/till/skriptet, t.ex cd /home/svento/Skript
3. Kontrollera att du står i rätt katalog genom att köra kommandot: pwd
4. Därefter sätter du exekveringsrättigheter på skriptet med kommandot (du ska stå i samma katalog som skriptet ligger i): chmod +x installation.sh
5. Därefter kör du det med kommandot: ./installation.sh
6. Skriptet frågar vilka program du vill installera. Svara Y eller y (för att installera). Tryck N eller Enter (för att INTE installera).
Det är också lätt att lägga till nya program om man vill det. Det är bara att modifiera skriptet lite grann.
Det finns annars skript som installerar många program samtidigt. Skripten har grafiskt gränssnitt också så du behöver bara starta skriptet från Terminalen med kommandot ./skript.sh dör skript är skriptets namn med filändelsen .sh. Jag misstänker (utan att veta) att Remix har byggt in ett sådant skript i installationen eller så för att installera stöd för olika grejer som inte finns i Ubuntu från start. Jag har själv gjort ett sånt skript i bash. Skriptet körs helt i Terminalen och kräver nästan bara att man kan trycka Y eller N för programmen som ska installeras:
#!/bin/bash
date=$(date +%y%m%d)
fx=$(sudo aptitude -y show firefox | grep "State:" | grep -o "installed")
# Is Firefox installed, then add Adblock and Flash to the list of programs
if [[ "$fx" == "installed" ]]; then
echo -n "Install flashplugin-installer? [Y/N]: "
read flash
echo -n "Install adblock-plus? [Y/N]: "
read adblock
fi
# Choose programs to install
echo -n "Install irssi? [Y/N]: "
read irssi
echo -n "Install xchat? [Y/N]: "
read xchat
echo -n "Install deluge? [Y/N]: "
read deluge
echo -n "Install gnome-do? [Y/N]: "
read do
echo -n "Install pidgin? [Y/N]: "
read pidgin
echo -n "Install amsn? [Y/N]: "
read amsn
echo -n "Install emesene? [Y/N]: "
read emesene
echo -n "Install vlc? [Y/N]: "
read vlc
echo -n "Install smplayer? [Y/N]: "
read smplayer
echo -n "Install audacity? [Y/N]: "
read audacity
echo -n "Install unrar? [Y/N]: "
read unrar
echo -n "Install p7zip? [Y/N]: "
read p7zip
echo -n "Install ubuntu-restricted-extras? [Y/N]: "
read extras
echo -n "Install blender? [Y/N]: "
read blender
echo -n "Install inkscape? [Y/N]: "
read inkscape
echo -n "Install wine? [Y/N]: "
read wine
echo -n "Install gftp? [Y/N]: "
read gftp
echo -n "Install filezilla? [Y/N]: "
read filezilla
#echo -n "Install linuxdcpp? [Y/N]: "
#read dcpp
echo -n "Install xdotool? [Y/N]: "
read xdotool
echo -n "Install wallpaper-tray? [Y/N]: "
read tray
# Start installation!
if [[ "$flash" == "Y" || "$flash" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install flashplugin-installer
fi
if [[ "$adblock" == "Y" || "$adblock" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install adblock-plus
fi
if [[ "$irssi" == "Y" || "$irssi" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install irssi
fi
if [[ "$xchat" == "Y" || "$xchat" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install xchat
fi
if [[ "$deluge" == "Y" || "$deluge" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install deluge
fi
if [[ "$do" == "Y" || "$do" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install gnome-do
fi
if [[ "$pidgin" == "Y" || "$pidgin" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install pidgin
fi
if [[ "$amsn" == "Y" || "$amsn" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install amsn
fi
if [[ "$emesene" == "Y" || "$emesene" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install emesene
fi
if [[ "$vlc" == "Y" || "$vlc" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install vlc
fi
if [[ "$smplayer" == "Y" || "$smplayer" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install smplayer
fi
if [[ "$audacity" == "Y" || "$audacity" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install audacity
fi
if [[ "$unrar" == "Y" || "$unrar" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install unrar
fi
if [[ "$p7zip" == "Y" || "$p7zip" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install p7zip
fi
if [[ "$extras" == "Y" || "$extras" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install ubuntu-restricted-extras
fi
if [[ "$blender" == "Y" || "$blender" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install blender
fi
if [[ "$inkscape" == "Y" || "$inkscape" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install inkscape
fi
if [[ "$wine" == "Y" || "$wine" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install wine
fi
if [[ "$gftp" == "Y" || "$gftp" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install gftp
fi
if [[ "$filezilla" == "Y" || "$filezilla" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install filezilla
fi
#if [[ "$dcpp" == "Y" || "$dcpp" == "y" ]]; then
#sudo aptitude -y install linuxdcpp
#fi
if [[ "$xdotool" == "Y" || "$xdotool" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install xdotool
fi
if [[ "$tray" == "Y" || "$tray" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install wallpaper-tray
fi
1. Ladda ner skriptet och döp det till installation.sh.
2. Stega in i katalogen där det ligger (eller genom att lägga det i din Hemkatalog från början: cd /sökväg/till/skriptet, t.ex cd /home/svento/Skript
3. Kontrollera att du står i rätt katalog genom att köra kommandot: pwd
4. Därefter sätter du exekveringsrättigheter på skriptet med kommandot (du ska stå i samma katalog som skriptet ligger i): chmod +x installation.sh
5. Därefter kör du det med kommandot: ./installation.sh
6. Skriptet frågar vilka program du vill installera. Svara Y eller y (för att installera). Tryck N eller Enter (för att INTE installera).
Det är också lätt att lägga till nya program om man vill det. Det är bara att modifiera skriptet lite grann.
I din hemmapp finns inställningar etc lagrade. Din hemmapp får inte din installation att bli en mindre "Remix-installation" och dina problem med beroenden beror inte på din hemmapp.Svento skrev:Många av dom där grejerna som man måste hålla på och mixtra med hit och dit är lösta från början. När jag installerade om senast så formaterade jag ju inte hemmamappen, så det blev ingen riktig Remix-installation, och jag märkte direkt att det blev mera trassel med med allt möjligt, otillfredsställda beroenden och sånt.
Varför inte:ubot skrev:Vad är det för speciellt i Ubuntu Remix som inte finns i Ubuntu? Jag tycker inte det är så mycket strul efter en Ubuntu-installation. Jag kör bara dessa kommandon:ochKod: Markera allt
sudo apt-get install aptitude
ochKod: Markera allt
sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras
sudo aptitude install flashplugin-installer
sudo aptitude install vlc
sudo aptitude install irssi
sudo aptitude install pidgin
Därefter tror jag att jag har det mesta installerat.Kod: Markera allt
sudo aptitude install adblock-plus
aptitude paket1 paket2 paket3

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ja, det är mycket enklare såklart: sudo aptitude install paket1 paket2 paket3 osv...
Nu har jag slängt ihop ett nyy bash-skript för att installera många program i ett svep genom att bara svara Y eller N:
Det här gör det lättar att lägga till nya program. Lätt till valfritt paketnamn i program_array genom att addera paketets namn (inte programmets namn) till raden med program, t.ex: program_array=( pidgin xchat deluge vlc mplayer gnome-mplayer ... ... ... ). Glöm inte mellanrummet mellan paketnamnen och mellanrummet mellan sista paketnamnet och högerparantesen på slutet. Annars finns risken att det inte fungerar.
Nu har jag slängt ihop ett nyy bash-skript för att installera många program i ett svep genom att bara svara Y eller N:
#!/bin/bash
install_array=( )
program_array=( pidgin xchat deluge vlc mplayer gnome-mplayer )
for program in ${program_array[@]}; do
echo -n "Install $program? [Y/N]: "
read program
install_array+=( $program )
done
i=0
for install in ${program_array[@]}; do
if [[ "${install_array[$i]}" == "Y" || "" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install $install
fi
(( i++ ))
done
- Svento
Nu blev det rörigt... Jag menade inte att min hemmamapp orsakade otillfredsställda beroenden. Det jag pratade om var att det är mindre såna problem med Remixen jämfört med standardvarianten. Det finns en lista med program - t ex DockbarX - som bara är att installera. Utan Remix-paketet fick jag leta upp en deb-fil på nätet och för att kunna installerade den fick jag först leta upp filen som DockbarX krävde. Med Remix däremot räcker det att bocka i DbX och så sköter det sig själv.Hund skrev:I din hemmapp finns inställningar etc lagrade. Din hemmapp får inte din installation att bli en mindre "Remix-installation" och dina problem med beroenden beror inte på din hemmapp.Svento skrev:Många av dom där grejerna som man måste hålla på och mixtra med hit och dit är lösta från början. När jag installerade om senast så formaterade jag ju inte hemmamappen, så det blev ingen riktig Remix-installation, och jag märkte direkt att det blev mera trassel med med allt möjligt, otillfredsställda beroenden och sånt.
Det jag menade när jag pratade om hemmamappen var bara att jag lämnade den orörd när jag installerade om - från Remix-skivan. Av nån anledning blev inte installationen en Remix-installation, så jag fick lägga till dom grejerna efteråt. Och jag misstänker att det kan bero på att Remix-funktionerna berör både / och home. I vilket fall som helst så hade jag inte Tweak eller nåt sånt när jag startade upp systemet första gången, utan det kom efter att jag hade installerat Remix-tilläggen.
Är det någon som har en lista på vad som skiljer Remix från vanliga Ubuntu? Det hade varit kul att se vad skillnaderna är exakt. Hur fungerar Remix, är det ett installationsskript som körs direkt efter en vanlig installation eller när/var/hur installeras Remix-grejerna?
Om det bara är lite olika paket så går det ju lika bra att köra Hunds kommando: sudo aptitude install paket1 paket2 paket3 paket4 ...
Jag misstänker att Tweak och Chromium och grejer kräver att man addar PPA:n men det går ju också att klämma in på en kommandorad eller två.
Om det bara är lite olika paket så går det ju lika bra att köra Hunds kommando: sudo aptitude install paket1 paket2 paket3 paket4 ...
Jag misstänker att Tweak och Chromium och grejer kräver att man addar PPA:n men det går ju också att klämma in på en kommandorad eller två.
Ok, om det där är Remix så innebär ju Remix i princip bara att man addar lite paket utöver vanliga Ubuntu, t.ex. codecs, thunderbird, gnomebaker, java etc. Dessutom lägger Remix till lite skrivbordsikoner osv. Det är säkert bra för nybörjare men en kommandorad i Terminalen duger nästan lika fint. Eller har jag missat något stort med Remixen?Svento skrev:http://ubuntu.se/showthread.php/10096-I ... stallation!
- Svento
Jag tror inte har missat nåt stort, men för en som inte har grundkoll på terminalkommandon underlättar remixpaketet väldigt mycket.
Jo, det är nog bra för personer som inte orkar strula med Terminalen utan som vill att så mycket som möjligt ska fungera på studs efter installationen.Svento skrev:Jag tror inte har missat nåt stort, men för en som inte har grundkoll på terminalkommandon underlättar remixpaketet väldigt mycket.