Info om gemenskapen på portalens framsida

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Info om gemenskapen på portalens framsida

Inlägg av HakanS »

Jag ändrade texten under rubriken Välkommen till Ubuntu Sverigeportal-hemsidan för att informera mer om vad gemenskapen är.
Någon som har synpunkter eller förslag på bättre text?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Info om gemenskapen på portalens framsida

Inlägg av farmfield »

Ubuntu Sverige är en Lokal Ubuntugemenskap (LoCo), vilket betyder att vi ger stöd till användare av Ubuntu samt att vi förespråkar användning av Ubuntu till individer och organisationer. Har du frågor, behöver hjälp, eller vill diskutera något är du välkommen till forumet, chatten samt sändlistan.
Denna text är imo solklar, iaf sett till vad den förmedlar.

OT/ Dock motsätter jag mig att använda sändlistan för support som idag, jag tror många som jag avslutar sin prenumeratioopn pga. alla mail som inte är informationsmail om gemenskapen. /OT
För att nå dit behöver vi hjälp från så många som möjligt.
Vill du engagera sig för Ubuntu i Sverige så läs på https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/ hur man blir medlem, vad vi har för projekt samt när vi har våra möten.
Detta hade inte jag satt på förstasidan i portalen. 95% som kommer hit gör det för support och att länka dit är det viktigaste. Info om detta skall imo läggas lättillgängligt inne i forumet, typ klistrad tråd och/eller länk till infosida.
Ubuntu är ett GNU/Linux-baserat operativsystem som är utvecklat för människor! Det är enkelt och tryggt att använda och innehåller alla program du kan tänkas behöva, oavsett om du använder det hemma, i skolan eller på jobbet.
Inte alls dumt att ha med, dock inte som nu. Skall klura på hur man kan få in det på ett 'bättre' sätt.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:
Vill du engagera sig för Ubuntu i Sverige så läs på https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/ hur man blir medlem, vad vi har för projekt samt när vi har våra möten.
Detta hade inte jag satt på förstasidan i portalen. 95% som kommer hit gör det för support och att länka dit är det viktigaste. Info om detta skall imo läggas lättillgängligt inne i forumet, typ klistrad tråd och/eller länk till infosida.
Siffran 95% förutsätter jag är bara något du dragit till med. För faktum är att vi inte har en aning om vad folk är ute efter när de går in på http://www.ubuntu-se.org/.
Även om så vore, att en majoritet av besökarna är ute efter support, så tycker jag att det är viktigt att vi tydligt informerar vad gemenskapen är och gör.
Det är på det sättet vi får fler att engagera sig.
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Om man tar det positiva först så tycker jag för det första att det är bra att förstasidans innehåll ses över. Håkans text är en bra utgångspunkt :D

Sedan håller jag med Farmfield om att supporten antagligen är det viktigaste för de flesta förstagångsbesökarna (även om jag inte vet om andelen är 19 av 20 ;) ).

Det jag tycker fattas är en tydlig disposition och rubriksättning. Som det är nu tycker jag textens olika delar flyter ihop, men med rätt struktur tror jag det kan bli utmärkt. Mitt förslag är att texten delas upp i stycken med följande inriktningar:
  • Vilka är vi?
  • Vi hjälper dig!
  • Vi behöver dig!
  • Vad är Ubuntu?
Texten har på sätt och vis redan denna uppdelning, men det behöver förtydligas (punktlistan skall dock inte tolkas som förslag till rubriker).

Tag gärna en titt på http://ubuntuadverts.org/. Jag tycker det är luftigt, tydligt och inbjudande.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

mghg skrev:Det jag tycker fattas är en tydlig disposition och rubriksättning.
Sådär. Ändrat.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Välkommen till Ubuntu Sverige

Vilka är vi?

Ubuntu Sverige är den Svenska Ubuntugemenskapen (Swedish Ubuntu LoCo). Vi ger support till användare av olika Ubuntu-varianter samt att vi förespråkar användning av Ubuntu till individer och organisationer.

Vad är Ubuntu?

Ubuntu är ett GNU/Linux-baserat operativsystem som är säkert och enkelt att använda. Med systemet installeras alla basprogram du kan tänkas behöva, oavsett om du använder det hemma, i skolan eller på jobbet. Utöver dessa finns tusentals fria program tillgängliga för installation direkt i Ubuntus Programcentral.

Vi hjälper dig!

Har du frågor, behöver hjälp, eller vill diskutera något är du välkommen till forumet, IRC-chatten eller sändlistan.

LoCot behöver dig!

För att nå våra mål behöver vi hjälp från så många som möjligt. Vill du engagera dig i gemenskapen så läs på https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/ om hur man blir medlem, vad vi har för projekt samt när vi har våra möten.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:Siffran 95% förutsätter jag är bara något du dragit till med. För faktum är att vi inte har en aning om vad folk är ute efter när de går in på http://www.ubuntu-se.org/.
Ja, det är en siffra tagen ur luften, men vi kan utgå ifrån att det är 100% troligare att dom är ute efter support eller info om systemet än att deras intresse ligger i att, det första dom gör, direkt gå med och aktivera sig i en arbetsgrupp. Och den procentsatsen är bara logik.
Även om så vore, att en majoritet av besökarna är ute efter support, så tycker jag att det är viktigt att vi tydligt informerar vad gemenskapen är och gör.
Det är på det sättet vi får fler att engagera sig.
Absolut, men man gär saker på 'rätt' plats. Att lägga det på förstasidan är inte vettigt helt enkelt. Sen finns det ingen tydlig info om hur man gör detta inne i forumet - vilket istället är det vi borde lösa, imo.

Sen vill jag göra en skarp notering om det fullkomliga vansinnet i att skilja mellan innehåll och layout. Jag har ju bara hållit på med detta sen 22 år dock, men det känns lite som jag lärt mig nåt under åren ändå... En sak är att innehåll och layout hänger ihop. As simple as!
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

farmfield skrev:

Vilka är vi?

Ubuntu Sverige är den Svenska Ubuntugemenskapen (Swedish Ubuntu LoCo). Vi ger support till användare av olika Ubuntu-varianter samt att vi förespråkar användning av Ubuntu till individer och organisationer.

Vad är Ubuntu?

Ubuntu är ett GNU/Linux-baserat operativsystem som är säkert och enkelt att använda. Med systemet installeras alla basprogram du kan tänkas behöva, oavsett om du använder det hemma, i skolan eller på jobbet. Utöver dessa finns tusentals fria program tillgängliga för installation direkt i Ubuntus Programcentral.

Vi hjälper dig!

Har du frågor, behöver hjälp, eller vill diskutera något är du välkommen till forumet, IRC-chatten eller sändlistan.

LoCot behöver dig!

För att nå våra mål behöver vi hjälp från så många som möjligt. Vill du engagera dig i gemenskapen så läs på https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/ om hur man blir medlem, vad vi har för projekt samt när vi har våra möten.
Bra text!

Jag har några detaljsynpunkter men tycker det blir fel att skriva dem här i tråden, hur skall jag förmedla dem?
farmfield skrev: Sen vill jag göra en skarp notering om det fullkomliga vansinnet i att skilja mellan innehåll och layout.
Jag håller fullständigt med. Men jag förstår inte vad som är problemet. Finns det inte en designgrupp? (Varför är du inte med där Farmfield?) Och kan inte den gruppen på enklaste sätt ta standard Ubuntu-portaltema och bygga upp en snygg helhet med bra innehåll?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mghg skrev:
farmfield skrev:Sen vill jag göra en skarp notering om det fullkomliga vansinnet i att skilja mellan innehåll och layout.
Jag håller fullständigt med. Men jag förstår inte vad som är problemet. Finns det inte en designgrupp? (Varför är du inte med där Farmfield?) Och kan inte den gruppen på enklaste sätt ta standard Ubuntu-portaltema och bygga upp en snygg helhet med bra innehåll?
Designgruppen är den som tidigare hette "Enhetligt tema yada yada..." men det är meningslöst med en grupp som inte kan verka aktivt.

Så jag går med i webbgruppen istället så vi får nåt gjort.

T.ex... Jag skrev igår ihop en lista med 3 ändringar i portaltemats CSS, specificerat i vilka filer, vilka rader och vad som skall korrigeras för att lösa problemen, detta med bifogad korrekt kod. Det tar 3 minuter att lösa det utifrån dessa uppgifter - om man har tillgång till CSS-filerna - och det är fortfarande inte gjort.

Så här kan det inte fortsätta, låta 10-minuters-problem dra ut i månader. Om man vet vad man gör och kan lösa ett problem så är det väl för f*n bara att lösa det, vad är grejen med att vänta..?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

HakanS skrev:Jag ändrade texten under rubriken Välkommen till Ubuntu Sverigeportal-hemsidan för att informera mer om vad gemenskapen är.
Någon som har synpunkter eller förslag på bättre text?
"Någon som har synpunkter eller förslag på bättre text?"

Det föll jag för och föreslog för drygt 24 timmar sedan i ett pm till den ansvarige, både synpunkter och förslag på bättre text, till texten enligt följande (mina fetningar och färgläggningar, se istället ursprungstexten enligt citatet från länken ovan och denna text):
Vill du engagera sig för Ubuntu i Sverige så läs på https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/

Förutom ett och annat kommatecken, så reagerade jag på skrivningen "Vi behöver sig, istf "dig".

Det var mitt förslag på synpunkter och förslag till en bättre text.

Jag har inte fått något svar på mitt p.m..
Jag ser också, att ursprungstexten fortfarande (24 timmar senare) fortfarande är kvar i sitt ursprungsskick.

, var det tydligen med det gensvaret, på den uppmaningen att höra av sig?

Jag behöver ju inte ha rätt i min kommentar, enligt uppmaningen, men efter som att jag följde uppmaningen, så borde resultatet av mitt engagemang minst ha inneburit ett svar på mitt p.m..

Eller, varför skriver man annars ut något sådant?

Så när jag läser följande:
farmfield skrev:. . . .T.ex... Jag skrev igår ihop en lista med 3 ändringar i portaltemats CSS, specificerat i vilka filer, vilka rader och vad som skall korrigeras för att lösa problemen, detta med bifogad korrekt kod. Det tar 3 minuter att lösa det utifrån dessa uppgifter - om man har tillgång till CSS-filerna - och det är fortfarande inte gjort.

Så här kan det inte fortsätta, låta 10-minuters-problem dra ut i månader. Om man vet vad man gör och kan lösa ett problem så är det väl för f*n bara att lösa det, vad är grejen med att vänta..?
så ställer jag mig lika frågande som farmfield.

Jag förstår inte, hur den ursprungliga texten fortfarande kan stå kvar, i allt sitt "förvirrande" för läsaren av densamma.

Så, jag har agerat enligt uppmaning.

Inte erhållit något svar.

Jag vet således inte, huruvida jag har rätt i min uppfattning, eller fel. Frågan är då, om man överhuvudtaget skall skriva något svar på en uppmaning, som sedan ändå, genererar i ett så negligerande bemötande? Uppmaningen kanske mer står där, för att det ser bra ut, än att den ens är uppriktigt menad?

För någon som läser och bryr sig, kan det uppfattas som negativt att bli bemött på ett sådant här sätt. Ingen reaktion. Inget svar. Inte ens ett tack för visat intresse. . .

Var det så ointressant?

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

@Tukken och Farmfield: nu skall jag inte föregå HakanS svar men jag har länge ansett att ett av problemen med forumet har varit det - outtalade - ständiga kravet på omedelbarhet. Det har tvingat en och annan TL och TC att ständigt lägga onödig energi på diverse urspårade trådar i forumet snarare än att fokusera på att lösa de egentliga behoven.

Jo visst; de saker som ni har nämnt *är* enkla att fixa men i dagsläget - och faktiskt sedan lång tid tillbaka - har det varit otydligt vem som bestämmer vilka förändringar skall genomföras. Det har gjort att man i varje detaljfråga vänder sig till TL, vilket i min mening är fel. Det lägger en fullständigt onödig börda i knäet på TL. Jag anser att TL skall ta de övergripande, mer strategiskt inriktade, besluten.

My 2 cents. :)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Broder Tuck skrev:Förutom ett och annat kommatecken, så reagerade jag på skrivningen "Vi behöver sig, istf "dig".

Det var mitt förslag på synpunkter och förslag till en bättre text.
Tack broder för ditt påpekande om stavfelet.
Tyvärr kom dit PM "bort i hanteringen" igår.

/Håkan
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@Johanre

Precis. Om jag hade tillgång till CSS-filerna hade jag löst problemen i portalen direkt. Samma i forumet, det är bara att ta det bit för bit för bit - och så mycket är det inte.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Snälla.
Håll er till ämnet.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:Snälla.
Håll er till ämnet.
Du menar din definition av ämnet? Jag hävdar med 20 års erfarenhet i ryggen att layouten är kopplad till vilket innehåll man önskar visa.

Vad gäller texten då, uppdelat med hur jag tänker:

Vilka är vi?

Support är ett mer klargörande ord än 'stöd'.
Vad är Ubuntu?

Ubuntu är ett Linux-baserat operativsystem som är säkert och enkelt att använda. Med systemet installeras alla basprogram du kan tänkas behöva, oavsett om du använder det hemma, i skolan eller på jobbet. Utöver dessa finns tusentals fria program tillgängliga för installation direkt i Ubuntus Programcentral.
Håller med om att GNU/Linux är 'mer korrekt' men den term folk känner igen är kort och gott 'Linux'. Varför skriva något som kan verka förvirrande?

Sen kan man inte skriva att 'alla program' installeras, det är ju inte sant. Termen 'basprogram' klargör bättre vad man avser.

Och varför inte ta med info om programmen i arkiven? ;D
Vi hjälper dig!

Hupp. As simple as. :)
LoCot behöver dig!

Samma här - as simple as - även om jag personligen anser att det är 'fel' att ha detta på förstasidan.

I övrigt är det designmässigt vansinne att ha texten placerad i layouten som idag. Dessutom är nu menyer och annat flyttat på ett sätt som gör att layouten helt falerar i balans - det är helt enkelt dålig komposition och med det inte snyggt.

Dessutom har temat en massa buggar, vilket jag ju tagit upp, som förvärrar ovanstående ytterligare. Varför dessa inte är korrigerade är imo ett mysterium då jag som sagt pm'at korrigeringarna till HakanS som är ansvarig för Portalen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

För att vara kinkig så är jag tveksam till om det är korrekt svenska att skriva "programcentral" med inledande versal. ;)
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 17 gånger.
Anledning: stavfel...
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:För att vara kinkig så är jag tveksam till om det är korrekt svenska att skriva "programcentral" med inledande versal. ;)
Helt korrekt, jag antar att jag använde stort 'p' då det är ett program som heter 'Programcentralen' (väl? sitter i tjejens Vista, hehe) vilket gav mig ett feltänk... :)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Vi ger support till användare av olika Ubuntu-varianter samt att vi förespråkar användning av Ubuntu till individer och organisationer.
Absolut bort med "att" och enligt min mening även bort med "vi".

mvh
/Messerschmitt
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Support är ett mer klargörande ord än 'stöd'.
På vilket sätt är support mer klargörande?
"Stöd" är ju det svenska ordet för engelskans "support".
farmfield skrev:Sen kan man inte skriva att 'alla program' installeras, det är ju inte sant.
Nej, och det är därför det inte står så. ;)
Det står "innehåller alla program du kan tänkas behöva".
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tycker både "support" och "stöd" är OK.
Jag tycker den nuvarande portal-texten är bra.
(Jag är ju som vanligt positiv och diplomatisk ;) )
Jag skulle byta "nå dit" mot "uppnå detta" samt
ev. ändra så här:
Ubuntu är ett GNU/Linux-baserat operativsystem som är enkelt och tryggt att använda. Ubuntu innehåller alla nödvändiga program, oavsett om du använder datorn hemma, i skolan eller på jobbet.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"