Idé: Vulgärdocka

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Idé: Vulgärdocka

Inlägg av Svento »

Jag måste väl till att börja med säga att jag inte är helt förtjust i att ha en docka typ Mac OSX. Funktionsmässigt tillför dom rätt lite samtidigt som dom kräver en del av grafiken och tar en massa skärmutrymme. Dessutom tycker jag att dom är störande med sina hysteriska animationer. Nu har jag ju dessutom på ett sällsynt kreativt sätt lyckats samla alla basala funktioner så att dom är lätt tillgängliga i en panel - utan att det blir särskilt rörigt.

Fast lite kul är det ändå, så jag spånade lite och satt och lekte... Mina grafikdrivrutiner medger ju inga visuella effekter, så det satte en bortre gräns direkt. Så jag skapade helt enkelt en genomskinlig panel längst där nere och gjorde den lite högre än vanligt. Dessutom bockade jag av "Fäll ut", så att den inte skulle fylla skärmen i längdriktning. (Först hade jag tänkt ha den längs vänsterkanten som i Unity, men jag fick det inte att se snyggt ut)

Längst till vänster satte jag Huvudmenyn, vilket passar bra i sammanhanget eftersom det ju bara är en ikon. Så satte jag dit några avgränsare och efter det några av dom viktigaste startarna. Efter det satte jag dit ytterligare tre - fyra avgränsare och så DockbarX som visar dom öppna fönstren. Till sist satte satte jag dit några avgränsare efter DockbarX och några aktivitetsfältsikoner, längst till höger fick det bli en avstängningsknapp.

Dockan var alltså centrerad och bredde ut sig vartefter man öppnade flera fönster.

Det blev rätt bra men snart hade jag lekt färdigt och så tog jag bort skiten.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Idé: Vulgärdocka

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:Det blev rätt bra men snart hade jag lekt färdigt och så tog jag bort skiten.
Det där är något som jag känner igen mycket väl också, speciellt när det gäller sådant med att lägga till nya grafiska prylar... till slut får man det rätt bra, hyfsat snyggt och allt fungerar... men egentligen tillför det ingenting, så den grundläggande meningen finns liksom inte... ;)

Fast man har ju kul en stund och vissa föredrar ju mycket grafik... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"