Tja, Jag rensade hela min HDD och installerade Ubuntu 10.04. När jag skulle installera XP på datorn igen så funkar det inte? Datorn säger att den inte hittar någon HDD, men jag har Ubuntu installerat och fungerande? Någon som vet vart problemet sitter?
Svar skulle va NAJS
//Mvh Kastman
Ubuntu/ XP dual boot problem
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Ubuntu/ XP dual boot problem
Tror ev. denna fråga ligger under fel kategori, men det får ngn admin avgöra 
Att inte XP hittar din HDD beror troligtvis på att den inte hittar din SATA kontroller drivare. XP har dåligt med inbyggda drivrutiner för dessa (om ens några?), så oftast kan man få installera dem genom att trycka F6 när XP setup:en startat och ladda dem via en floppy disk.
Ett annat alternativ kan vara att emulera SATA diskarna som IDE drives i BIOS.
Men för att köra dualboot Ubuntu/XP är så tror jag det absolut enklaste är att först installera XP på en partition, sedan installera Ubuntu på den andra partitionen. Ubuntu installationen fixar då till en dualboot i GRUB åt dig.

Att inte XP hittar din HDD beror troligtvis på att den inte hittar din SATA kontroller drivare. XP har dåligt med inbyggda drivrutiner för dessa (om ens några?), så oftast kan man få installera dem genom att trycka F6 när XP setup:en startat och ladda dem via en floppy disk.
Ett annat alternativ kan vara att emulera SATA diskarna som IDE drives i BIOS.
Men för att köra dualboot Ubuntu/XP är så tror jag det absolut enklaste är att först installera XP på en partition, sedan installera Ubuntu på den andra partitionen. Ubuntu installationen fixar då till en dualboot i GRUB åt dig.
- vulfgar
- ung forumnörd
Flyttade till en lämpligare kategori 
/mod

/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Osprey
- Kontakt:
Jag har råkat ut för detta med både XP och 7:an, deras installation klarar inte alltid av att installera till en partitionerad disk, utan de vill/kan/måste ha en helt egen disk, Men sedan när de väl är installerade så kan man minska ned dem och partitionera upp disken riktigt så att den blir som man vill...
Om du har utrymme för det så kan du lägga över Ubuntu-partitionen på någon annan disk under tiden, men annars blir det förmodligen en ominstallation av det...
Om du har utrymme för det så kan du lägga över Ubuntu-partitionen på någon annan disk under tiden, men annars blir det förmodligen en ominstallation av det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- johanre
- Serveradmin
Grundregel vid dual-boot installationer: det är i 99.9% av fallen enklare att installera Windows först (innan partitionering), därefter installerar man Linux.