Monterat nVIDIA - sen då?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Monterat nVIDIA - sen då?

Inlägg av Svento »

Okej... Jag har upprepade gånger fått tipset att skaffa nVIDIA i st f ATI, och nu har jag satt in ett sånt, ett rätt primitivt kort. Jag gick in på System - Administration - Hårdvarudrivrutiner, och systemet hittade kortet och hämtade hem drivrutiner, men jag har inte märkt några förbättringar. Jag kan exempelvis fortfarande inte aktivera skrivbordseffekterna. En skillnad är att allt numera ser väldigt utdraget ut efter att drivrutinerna har justerat bilden för att fylla skärmen, och jag kan inte längre komma in på Skärminställningar.

Vad är det alltså som ska vara fördelen med nVIDIA? Jag kan göra lika lite som förut, plus då att möjligheterna att justera dimensionen på bilden inte längre finns.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Monterat nVIDIA - sen då?

Inlägg av Osprey »

Har du provat "[System]->[Administration]->[Hårdvarudrivrutiner]" eller "[System]->[Administration]->[Hardware drivers]" och sett till så de är aktiverade... och isåfall vilka har du aktiverade..?? Antingen ska det vara "current" eller också något i stil med "180" eller "185"...

Om du inte kan ändra dimension så är det något som är kass i installationen än så länge. Det ska finnas typ "[System]->[Administration]->[NVIDIA X server settings]"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jo jag har hittat fram dit där man ändrar inställningarna nu. Egentligen fungerar väl allting rätt bra i systemet nu, redan innan jag bytte kort, men jag tror att jag förväntade mig mer revolutionerande förbättringar. Det nya kortet klarar ändå lite mer än det gamla. Synd bara på muspekarn, jag vill ha den svart...

"Problemen" betraktar jag hur som helst som lösta nu. Det är mest att jag har tänkt försöka göra det till en vana att posta en fråga innan jag börjar tokmixtra... Jag tror att det där planlösa justerandet och synaptic-fiskandet delvis har orsakat en del av mina tidigare krascher.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:Synd bara på muspekarn, jag vill ha den svart...
Vad du ska ha för muspekare väljer du i "[System]->[Inställningar]->[Utseende]->[Anpassa]->[Muspekare]"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
m!rage

Inlägg av m!rage »

Svento skrev:Okej... Jag har upprepade gånger fått tipset att skaffa nVIDIA i st f ATI, och nu har jag satt in ett sånt, ett rätt primitivt kort. Jag gick in på System - Administration - Hårdvarudrivrutiner, och systemet hittade kortet och hämtade hem drivrutiner, men jag har inte märkt några förbättringar. Jag kan exempelvis fortfarande inte aktivera skrivbordseffekterna. En skillnad är att allt numera ser väldigt utdraget ut efter att drivrutinerna har justerat bilden för att fylla skärmen, och jag kan inte längre komma in på Skärminställningar.

Vad är det alltså som ska vara fördelen med nVIDIA? Jag kan göra lika lite som förut, plus då att möjligheterna att justera dimensionen på bilden inte längre finns.
Det underlättar lite om du skriver vilket kort det rör sig om. Det är ju förstås skillnad på Nvidia och Nvidia, om du har köpt ett 10 år gammalt kort kanske du inte kan förvänta dig några revolutionerande förbättringar (men möjligheten finns).
Det som skiljer ATI och Nvidia åt är att Nvidia historiskt sett har lagt mer krut på sina drivrutiner till Linux. Vet inte om det ändrats på senare tid. T.ex. finns det ATI-kort som överhuvudtaget inte fungerar i Linux, medan Nvidias kort så gott som alltid gör det. Enligt egen erfarenhet är ATI dessutom snabbare på att släppa stödet för gamla kort.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag vet inte hur jag kollar det. När jag går in på Hårdvarudrivrutiner så har jag två saker att välja på: Verion 96 (rekommenderas) och Version current. Den senare ger mig en massa problem om jag försöker med den, däremot låter den mig aktivera dom visuella effekterna. Nu har jag avaktiverat båda.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Nu har det kraschat totalt.

När jag startade upp fick jag besked om att Ubuntu kördes i låggrafiksläge, och jag kunde ställa saker till rätta genom att starta om X-servern, men varje gång jag startade upprepades detta. Jag gick in och kollade hur det var med hårdvarudrivrutinerna. Det stod att dom var aktiverade men inte användes. Jag avinstallerade dom helt, så prövade jag att gå in i Synaptic och avinstallera allt som hette nåt med NVIDIA.

Jag startade om och tänkte ominstallera, men alternativet Hårdvarudrivrutiner fanns inte ens kvar. Jag kunde inte komma åt Skärminställningar, för dom hänvisade till NVIDIA, och jag kunde inte komma in på NVIDIAs inställningar, eftersom drivrutinerna inte var installerade. Jag prövade att installera om lite skit från Synaptic, men utan resultat.

Då prövade jag några andra kort, men systemet fortsatte tjata om NVIDIA så jag satte tillbaka det. Då gick det inte att komma in alls i Ubuntu. Bara en svart skärm...

Nu sitter jag i Wubi.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag kan alltså nå Ubuntu från Wubi, finns det nåt jag kan göra härifrån för att reparera eller måste jag installera om operativsystemet?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Om du börjar med att specificera vilket Nvidia-kort det gäller så är det enklare. :)

Och nej, installera inte om systemet, allt går rätt enkelt att lösa via root-promt i återställningsläget.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Hur gör jag det då?

Problemet är att jag i princip inte kan öppna i återställningsläge heller. Det rullar en massa text en stund, och sen står det "Ingen signal" på skärmen.

Om kortet vet jag bara att det heter 96.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Finns inget att göra alltså?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jo, men vi behöver fortfarande veta vad det är för kort för att kunna hjälpa dig... ::)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Som sagt vet jag inte mer än att det heter 96, det är väl nån serie. Kanske finns nån information här: http://ubuntu.se/showthread.php/13711-L ... rmar/page2. Här kanske det finns nåt också:
jhwh@jhwh:~$ lshw -class display
WARNING: you should run this program as super-user.
*-display
description: VGA compatible controller
product: NV11DDR [GeForce2 MX200]
vendor: nVidia Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: b2
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: bus_master cap_list rom
configuration: driver=nouveau latency=32 maxlatency=1 mingnt=5
resources: irq:16 memory:e0000000-e0ffffff memory:d8000000-dfffffff(prefetchable) memory:e1000000-e100ffff(prefetchable)
jhwh@jhwh:~$

Men alltså, problemet är ju att jag inte kommer in nånstans. Det verkar inte finnas några möjligheter att justera nåt.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Är det svar på frågan vad jag använder för kort?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jupp. :)

Boota burken med [shift] nedtryckt så du kommer till GRUB. Väl där väljer du återställningsläget (eller vad det heter i svenska versionen). Väl i återställningsläge, välj root-terminal. Kör nu (en och en):

Kod: Markera allt

apt-add-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates

apt-get update

apt-get upgrade

apt-get install nvidia-current

reboot
Om den inte bootar upp i X nu så gå in i återställningsräget igen, root-terminal och kör:

Kod: Markera allt

nvidia-xconfig

reboot
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Det ska jag pröva så snart jag kommer hem!

Boota med Shift, betyder det bara att jag håller den intryckt vid uppstart?
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Skriver från XP nu i och med att Wubi inte går att få igång.

Inget verkar hända. Jag skriver första kommandot och trycker Enter, därefter nästa och Enter, o s v. I och med att skärmen är svart kan jag ju inte se om nåt händer, men det hörs inget knatter från hårddisken.

Alltså, jag undrar fortfarande... Förutsätter inte din kur att man över huvud taget kommer in i återställningsläget till att börja med? När jag väljer det alternativet börjar det rulla en massa text och sen blir skärmen helt svart så när som på rutan "Ingen signal" som tänds en stund.

Jag vet inte om root-terminalen finns där ändå fast den inte syns, men det verkar inte så, i och med att man inte kan höra nån aktivitet när man skriver in kommandona och trycker Enter.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Okej. Det går att få igång Wubi om jag kör återställningsläge och startar om X vid varje uppstart.

Jag misstänker att jag bör sätta in ATI-kortet innan jag ominstallerar Ubuntu, för har man väl börjat köra med NVIDIA-kortet så verkar systemet fortsätta referera till det, även om man avinstallerar alla drivrutiner och byter kort.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Så var äntligen eländet återställt. ATI Radeon tillbaka och problemen med att Ubuntu vill starta i låggrafikläge är borta, och jag behöver inte ladda om X-servern.

Efter ominstallationen av Ubuntu startade jag om i vanlig ordning, och då hade jag inte några drivrutiner till kortet. Jag har varit in i Synaptic och installerat diverse, så kanske har jag fungerande drivrutiner efter det. Hoppas jag har för det ser för djävligt ut nu... Men även om jag inte har det, så föredrar jag att dom här lodräta ränderna jämfört med att systemet inte startar alls.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"