Liten diskussion om portalens utseende

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Liten diskussion om portalens utseende

Inlägg av farmfield »

Avknoppad från annan diskussion, dock är det felaktigt att tänka att innehåll och layout inte hänger ihop, något jag själv ju arbetat med till och från i 20 år då.
HakanS skrev:
farmfield skrev:
För att nå dit behöver vi hjälp från så många som möjligt.
Vill du engagera sig för Ubuntu i Sverige så läs på https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/ hur man blir medlem, vad vi har för projekt samt när vi har våra möten.
Detta hade inte jag satt på förstasidan i portalen. 95% som kommer hit gör det för support och att länka dit är det viktigaste. Info om detta skall imo läggas lättillgängligt inne i forumet, typ klistrad tråd och/eller länk till infosida.
Siffran 95% förutsätter jag är bara något du dragit till med. För faktum är att vi inte har en aning om vad folk är ute efter när de går in på http://www.ubuntu-se.org/.
Även om så vore, att en majoritet av besökarna är ute efter support, så tycker jag att det är viktigt att vi tydligt informerar vad gemenskapen är och gör.
Det är på det sättet vi får fler att engagera sig.
LOL

Du har iof helt rätt - vilket är retsamt i sammanhanget, hehe - så jag köper det. ;D

Men,

Det ser ut som f*n. Sorry, men så är det. Kolla på Swedroid - som jag ser som en referenssida för ultimat gemenskaphetsuppbyggnad - så inte katten har man en lång harang med statisk text på sidan...

Jag föreslår en slider med bilder där texten ligger med i bilderna. Jag kan lösa detta direkt om så önskas. Har vi stöd för en slider som Drupal är upplagt idag eller måste man ha nån modul till det?

Edit av Lao Tzu: Tråden är avknoppad från http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=52073.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 15 gånger.
m!rage

Re: Info om gemenskapen på portalens framsida

Inlägg av m!rage »

Kanske lite OT men den där loggan för Ubuntu Brainstorm täcker över "senaste bloggar" lite dumt.
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

HakanS skrev:
mghg skrev:Det jag tycker fattas är en tydlig disposition och rubriksättning.
Sådär. Ändrat.
Jag hade inte räknat med att min rubriksynpunkt skulle bli så bokstavligt accepterad. ;)
farmfield skrev: Det ser ut som f*n. Sorry, men så är det. Kolla på Swedroid - som jag ser som en referenssida för ultimat gemenskaphetsuppbyggnad - så inte katten har man en lång harang med statisk text på sidan...

Jag föreslår en slider med bilder där texten ligger med i bilderna. Jag kan lösa detta direkt om så önskas. Har vi stöd för en slider som Drupal är upplagt idag eller måste man ha nån modul till det?
Grafikern har talat! LOL

Allvarligt talat så tycker jag Farmfield har en poäng angående utseendet. Jag tycker första sidan ser ut som att det har lagts till grej efter grej utan någon helhetsestetik. Stor bild, beskrivande text, nyhetsflöde, bloggar etc. allt är viktigt men nu behöver det göras en upprensning för att få till en enhetlig estetik och kanske flytta vissa saker till andra sidor.

I motsats till Farmfield (antar jag) så tycker jag en beskrivande text behövs, men den kanske inte behöver vara så lång och vissa saker kanske kan ersättas med annat.

Idén om en slider tycker jag är utmärkt och jag föreslår ett försök att nyttja de bilder som visas under installation av 10.10. (Det borde inte vara så svårt att extrahera dem ur en installations-ISO och dessutom är de redan med svensk text.) Och gör man så kan ta bort beskrivningen om vad Ubuntu är.

Avslutningsvis så är jag tveksam till en alltför stark jämförelse med Swedroid, har verkligen den platsen samma uppdrag och verksamhet som LoCo:t? (Med reservation för att jag kan ha fel p.g.a. för dålig kunskap om Swedroid.) Har inte LoCo:t ett extra behov i dagsläget av att få folk att dels engagera sig i team och projekt, och dels använda IRC och Launchpad?
m!rage skrev:Kanske lite OT men den där loggan för Ubuntu Brainstorm täcker över "senaste bloggar" lite dumt.
Kan inte annat än hålla med. Det löser sig dock med nästa nyhetsinlägg och jag hoppas att vi som jobbar med nyhetsflödet inte skall orsaka något sådant igen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mghg skrev:Grafikern har talat! LOL
Fast som vanligt inte en dj-l som lyssnar... Nu tar texten ännu större plats. Fattar inte varför detta ens skall diskuteras då eftersom HakanS verkar göra som han 'tycker' ändå... >:( (*)
Jag tycker första sidan ser ut som att det har lagts till grej efter grej utan någon helhetsestetik. Stor bild, beskrivande text, nyhetsflöde, bloggar etc. allt är viktigt men nu behöver det göras en upprensning för att få till en enhetlig estetik och kanske flytta vissa saker till andra sidor.
Jag förstår inte att folk inte fattar att det bara blir förvirrande med en massa skit överallt. Rensa upp skiten, visa vad som behövs + att det händer saker i bygget, resten länkar man till. Så dj-a enkelt ju... (*)
mghg skrev:I motsats till Farmfield (antar jag) så tycker jag en beskrivande text behövs, men den kanske inte behöver vara så lång och vissa saker kanske kan ersättas med annat.
Va? Nä, jag skriver ju att en beskrivning är bra. :)
mghg skrev:Idén om en slider tycker jag är utmärkt och jag föreslår ett försök att nyttja de bilder som visas under installation av 10.10. (Det borde inte vara så svårt att extrahera dem ur en installations-ISO och dessutom är de redan med svensk text.) Och gör man så kan ta bort beskrivningen om vad Ubuntu är.
Inga problem för mig att skapa nya bilder på nolltid utifrån de på Ubuntu's egen förstasida t.ex... Samma stil o.s.v. + texten i.
mghg skrev:Avslutningsvis så är jag tveksam till en alltför stark jämförelse med Swedroid, har verkligen den platsen samma uppdrag och verksamhet som LoCo:t? (Med reservation för att jag kan ha fel p.g.a. för dålig kunskap om Swedroid.)
Typ, men jämförelsen med Swedroid är inte för att vis kall skapa en kopia utan som ett exempel på 'rätt' tänk gällande en portalsida.
mghg skrev:Har inte LoCo:t ett extra behov i dagsläget av att få folk att dels engagera sig i team och projekt, och dels använda IRC och Launchpad?
Ja men nej. Portalen är fel ställe att skriva om hur man aktiverar sig - det är inte det första vi vill folk skall göra ändå, låt dom lära känna bygget först. De viktigaste och aktivera är våra gamla rävar.

(*) Och ja, jag blir förbannad när det görs rena dumheter... Det är så jag blir sugen att dra igång ett WP-projekt, bygga en ny portal helt själv och rösta igenom användadet av den på första mötet i januari - för det här funkar ju bara inte med LoCot's framsida i det här skicket, det är ju bara pinsamt... >:(
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag har ochså mailat korrigeringarna för Drupaltemats CSS till Server- & Drupaladmin (HakanS) så utgår ifrån att att det är löst inom kort eftersom det tar max 5 minuter att fixa om man har tillgång till CSS-filerna på servern bara. ;D
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Denna tråd handlar om information om gemenskapen i portalen. Inte om layout och grafik.
farmfield skrev:Portalen är fel ställe att skriva om hur man aktiverar sig - det är inte det första VI vill folk skall göra ändå, låt dom lära känna bygget först. De viktigaste och aktivera är våra gamla rävar.
(min betoning i den citerade texten)
Vilka är VI?
Jag ser inga problem med att nya personer vill engagera sig i gemenskapen. Snarare en fördel.
farmfield skrev:Jag föreslår en slider med bilder där texten ligger med i bilderna. Jag kan lösa detta direkt om så önskas.
Bra om du kan fixa det.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Liten diskussion om portalens utseende

Inlägg av Lao Tzu »

Utanför ämnet: Tråden är avknoppad från: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=52073.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Portalen är fel ställe att skriva om hur man aktiverar sig - det är inte det första VI vill folk skall göra ändå, låt dom lära känna bygget först. De viktigaste och aktivera är våra gamla rävar.
(min betoning i den citerade texten)
Vilka är VI?
'Vi' aktiva, 'vi' som varit med ett tag och vet hur LoCo't fungerar.
HakanS skrev:Jag ser inga problem med att nya personer vill engagera sig i gemenskapen. Snarare en fördel.
Jag ser heller inget problem med det, men att lägga ut sån info på framsidan är imo helt fel - som att du skulle sätta en skylt på din ytterdörr med -"Välkommen! Vill ni hjälpa till och diska och städa, kontakta Håkan." typ..
HakanS skrev:
farmfield skrev:Jag föreslår en slider med bilder där texten ligger med i bilderna. Jag kan lösa detta direkt om så önskas.
Bra om du kan fixa det.
Inga problem. Hur många bilder och med vilka texter?

Jag utgår också ifrån att det inte är några problem att köra dom i fullbredd i Drupaltemat, alltså som på Ubuntu.com? Möjligtvis att den div'en som avser fält i 100% bredd, att den skall anpassas för att matcha den ändrade 'content'-div'en då. Eller har jag fel?
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"