Nybörjare med Kubuntu behöver svar!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Lurker64
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Nybörjare med Kubuntu behöver svar!

Inlägg av Lurker64 »

Hej! Jag har precis börjat med Kubuntu och vill få lite svar på lite frågor jag har.
Min första fråga är följande: Hur installerar jag Assaultcube och andra spel??
Jag vet att jag ska skriva lite grejjer i terminalen och så men har inte hittat något svar. :'(

Min andra fråga lyder: Jag har varit inne ofta på youtube och har installerat flash player, men när jag kollar på youtube så glitchar videon ofta, den liksom hoppar över grejjer hela tidrn för att videon och ljudet jobbar osynkat.
Har jag intsallert korekt?? Har ni också dessa problem?? Hur löser jag detta??

Svara gärna så snabbt som möjligt. O0
Lurker64

Re: Nybörjare med Kubuntu behöver svar!

Inlägg av Lurker64 »

Juste jag glömde nästan, varje gång jag startar upp datorn och allt laddat klart så står det att mina desktop effekter är tillfälligt blockerade men att det lätt går att starta det igen genom att klicka på en knapp.
Och min bakrundsbild är automatiskt svart varje gång men går att rätta till enkelt, men jag vill inte ha de på de viset.
Hur kan jag fixa detta??
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Dina problem hänger nog ihop med antingen lite för gammal hårdvara och/eller inte bästa drivrutinerna för ditt grafikkort. Är det bara det sista så går det ju att försöka förbättra. Vad har du för grafikkort i datorn?

Det kan vara så att du har bättre drivrutiner att aktivera genom att bara titta i menyn under "System" och sedan välja "Additional drivers". Då kommer den scanna av och se du har tillgång bättre drivisar för Nvidia och en del annat som inte är helt öppna. Prova dem och efter omstart se om du har det lite bättre.

I annat fall så är det nog så att din hårdvara har en del år på nacken och inte orkar med de skrivbordseffekter som är påslagna som standard i Kubuntu. Du får avaktivera alla eller vissa i så fall. Det gör du från startmenyn i Settings > System Settings > Desktop effects. Där kan du stänga ner alla skrivbordseffekter direkt eller gå in i fliken "All effects" och bocka av eller på de som du vill ha eller inte ha. Fönsterskuggor och lite sånt drar nog mer av ditt grafikkort om det inte orkar så det kan du ju prova att stänga av eller så allt.

Hoppas det ovan hjälper dig på traven för en lyckad fortsättning med Kubuntu som annars är hur trevligt som helst. :)
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Hej och valkommen till friheten!
Jag vet att jag ska skriva lite grejjer i terminalen och så men har inte hittat något svar.
Nej, egentligen inte, det ar att gora saker onadigt komplicerat och "skrammande" for en nyborjare, men anledningen till att du ser det pa forum ar att det ar enklaste sattet for Linux-ravarna att "fjarrstyra" dig pa din dator. Det ar enklare an att saga: "klicka pa menyn, valj programvaruhanteraren synaptic, etc.".

Nu ar jag inte helt bekant med KDE i Debian-baserade system (som Kubuntu), testa med:
K-meny - System - Adept-hantering - hantera paket

Strul med flash ar inte helt ovanligt, men anda inte acceptabelt, och det brukar ga att reda ut. Hur installerade du flash player? Via programcentralen? Vad hette paketet?
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Glömde visst svara på hur du installerar program...

Kubuntu använder Kpackagekit som ett verktyg för att installera och avinstallera program som finns tillgängliga från Ubuntus förråd där bl a assaultcube finns att ladda ner bara några klick bort.

Kpackagekit (Software managment) hittar du i menyn under System. Du kan i det programet antingen klicka på kategori av prorgram du vill veta vad som finns tillgängligt så kommer den lista dem eller så kan du söka på namn uppe i sökraden. Söker du på assaultcube kommer det dyka upp. Klicka på "install" på de program som du vill ha och när du valt klart så klickar du på att den ska ladda ner och installera de du valt med knappen "pending changes".

Normalt ska du inte behöva gå in och skriva en massa i terminalen för sånt här även om det går det också och i många fall när väl saker krånglar så kan terminalen vara ett bra ställe för felsökning.

Lycka till med spelandet.

PS. så här ser Kpackagekit ut för den som undrar:

Bild
Lurker64

Inlägg av Lurker64 »

Hej och tack för välkomnandet! :D
Och tack för att ni svarade så fort.
Känns nästan redan bättre att byta från Windows till Linux.
hursomhelst jag har tackvare eran hjälp lyckats installera assaultcube, dock en gammal version men det fixar man lätt med softwareUpdater. (eller?!)
Jag undrar nu också , finns alla mjukvaror som är kompatibla med linux tillängliga på KPackageKit?

Och ni undrade vad för grafik kort jag använder.
Jag kommer bara ihåg att det är nån slags ATI Radeon.
Men jag gick in på Additional Drivers, där stod det att jag borde aktivera ATI/AMD
Proprietary FGLRX graphics driver.
men när jag trycker på Activate så står det "systemERROR:Failed to lock/var/chache/apt/archives/lock.
Är det absolut nödvändigt att ta reda på vilken modell av grafikkortet det är så skulle jag ju kunna öppna datorn och se efter.
Lurker64

Inlägg av Lurker64 »

Ursäkta det var inte meningen att spama. :-[

[edit] Det är lugnt, jag tog bort de extra kopiorna. Det blir ju sådär ibland. // Peetra.
Senast redigerad av 1 Peetra, redigerad totalt 14 gånger.
Anledning: //
Lurker64

Inlägg av Lurker64 »

Nu har ett nytt problem upptäckts, jag har kopierat en massa musik från min dator till en extern hårdisk, (all musik är i mp3 format) nu kopplade jag in den för jag blev lite sugen på att lyssna på en härlig låt.
Först försökte jag öppna den med amarok, det gick inte stod inte varför.
Sedan laddade jag ner vlc och prövade, då laggar det som in i helvette.
Jag kan inte höra musiken, det låter som om någon har dregglat över ett kassetband tryckt in den i freestylen och startat den. :evil:
Fasen vad förbanad jag blir!!! :evil:
Är ni säkra på att det inte är något fel på Kubuntu??
Är det mina hårdvaror som kan orsaka något sånthär.
Det var en låt som kom med i Amarok och den kunde jag spela utan problem. (den var inte i mp3 format)
Jag behöver hjälp! :'(
Lurker64

Inlägg av Lurker64 »

Hej! Jag har på egen hand fixat resten av problemen förutom adobe flash player glitchandet.
Jag misstänker att jag installerat det inkorekt, så om någon skulle vilja skriva hur ni själva installerat det så skulle jag bli SÅÅ tacksam. ;D
Sista problemet nu!!!
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Orsaken till att du inte kan spela upp mp3 från början efter en nyinstallation är för att formatet mp3 inte räknas som ett öppet och fritt format. Därför får man själva installera stödet för formatet. Det gör du genom att se till att installera paketen libxine1-ffmpeg och gstreamer0.10-plugins-ugly. Vill du ha stöd för en rad sådana format med vissa restriktioner så installera metapaketet kubuntu-restricted-extras som kommer installera en rad saker och även flash om jag inte minns fel.

Nu råkar det vara så att jag kör med grafikkort från Nvidia. Vill inte vara något troll om ATI men i linuxvärlden så är det dessvärre så att det är ganska mycket problem med grafikkort från ATI. Delvis har det att göra att ATI inte har stöd alls för vissa av de grafikkort som de har ute på marknaden och andra dåligt stöd. Har man turen att man har ett kort som har fullt stöd så kan det komma att fungera bra. Ska man ytterligare försöka bena ut problemet är att ATI utvecklar både öppna och ofria drivrutiner. Vad jag förstår så brukar de öppna fungera bättre på det mesta utom just när det kommer till 3D-accelleration. ATI-problemen är inte kopplade till Kubuntu i sig utan rent generellt till Linux. Leta runt på forumet efter trådar där folk har problem med ATI så kanske du hittar något tips på lösning eller får veta mer om hur du bör göra med just det.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Lurker64 skrev:Proprietary FGLRX graphics driver.men när jag trycker på Activate så står det "systemERROR:Failed to lock/var/chache/apt/archives/lock.
Du kanske hade pakethanteraren igång samtidigt som du försökte aktivera drivrutinen. Det är bara en process åt gången som får skriva i databasen åt gången.
Lurker64

Inlägg av Lurker64 »

Nu har alla typer av ljud börjat hacka och sånt. :(
Vad är det för fel??
Är det möjligt att min dator är för dålig för oprativsystemet?
Borde jag byta till ett lightweight linux?
Kan det vara mitt ljud kort??
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Omöjligt att svara på.
Börja med att kontrollera om du har något so
Starta systemmonitor och kontrollera vad/om det är som drar cpu.

Vad har du för dator?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Att oppna datorn for att kolla grafik-kort, ar overkill. Ett par enkla kommandon i terminalen ger dig samma information, om det nu skulle behovas.

Minimikravet for kubuntu ar val runt 512 Mb Ram, 1,5 GHz, skulle jag tippa pa.

Nagot som man som noob ALLTID skall upprepa som ett mantra tills man borjar komma in i Linux-varlden, ar att ALLTID anvanda pakethanteraren, som philip5 beskrev, oavsett vad du skall installera. Om du vill installera nagot som inte hittas i pakethanteraren per default, sa fixas det genom att lagga till url:en till externa forrad, och uppdatera paketlistan i pakethanteraren, och vips sa har du det paketet tillgangligt i paketlistan.
(OBS: i linux-varlden pratar vi om "paket" som alltsa kan vara program, spel, bibliotek, mm, som man installerar pa datorn.)

Sedan ang. ATI sa stammer det som philip5 skrev, aven om det kanske lat lite val dystert, sa funkar faktiskt de allra flesta ATI datorer, salange det inte ar en jatte ny dator du har.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"