Problem med att boota på CR500 med Ubuntu 10.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
meior
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Problem med att boota på CR500 med Ubuntu 10.10

Inlägg av meior »

Tjenare pojkar och flickor.

Då jag insåg fördelarna med att köra Ubuntu över Windows på min slaptop så drog jag hem en iso av sagda version och började processen av admittans.

En hel del problem uppstod under installationen, men det löste sig trots allt relativt enkelt i slutändan genom att installera utan att först gå till Ubuntus skrivbord, och med nomodeset.

Nu när det är installerat helt färdigt osv så har jag däremot problem att boota. Första gången jag startade kom jag till inloggningsskärmen, hann klicka på mitt namn och sen hängde sig allt. Enda lösningen var till synes att ta till manuell avstängning..

Nu kommer jag till Ubuntus splashscreen/laddskärm, och där hänger det sig. Den gör ifrån sig ett "Dunn"-ljud när den stannar också.

Har även identifierat felet "ouveau 0000:01:00.0: Couldn't find matching output script table" under booting. Någon som kan hjälpa mig lösa detta? Kan det eventuellt fungera bättre om jag installerar med USB-minne istället?

Nybörjare på Ubuntu, go easy, jag behöver hjälp!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med att boota på CR500 med Ubuntu 10.10

Inlägg av johanre »

Hej och Välkommen!

Du säger det inte rakt ut men är det en MSI CR500 laptop du har? Även om det inte är samma hårdvara så verkar du ha samma problem som beskrivs i denna buggrapport: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/lucid ... bug/556856

Du skulle inte kunna testa med en 32 bitars version av Ubuntu 10.10 istället?
meior

Inlägg av meior »

Tjenare!

Ja precis, MSI CR500. :) Det är 32-bitars jag kör nu såvida inget blev fel. Isons namn indikerar också att det är 32. Nu verkar det dock fungera out of the blue (?). Den har stått sen min post igår, och nu tycks det fungera. Enda skillnaden är att jag drog ur laddaren. Ska väl ändå inte göra någon skillnad? Eller är det jag som är trångsynt?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Nej, att du drar ur laddaren gör ingen skillnad så du är absolut inte trångsynt, däremot så kan det göra skillnad om du har låtit den stå påslagen och ansluten mot Internet. Då kan den ha uppdaterat sig själv och mha en patch / buggfix reparerat problemet. :)
meior

Inlägg av meior »

Den har stått avstängd och ihopfälld, så har ingen aning om hur det löste sig. Ska provköra under dagen och kvällen så får vi se om något mer konstigt händer.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"