Exportera Ubuntu-paket

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Exportera Ubuntu-paket

Inlägg av Peetra »

Kan jag exortera mina Ubuntu-paket och installera dessa automagiskt i Lubuntu? Lubuntu har gnome, så teoretiskt sett borde det ju gå smärtfritt, bar jag visste hur. :) Sen om jag kopierar över min /home åsså, så borde jag ha alt det relevanta. teoretiskt sett alltså. Jag har db-grejs med server här också, men de kan jag ta med mysqldump. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Exportera Ubuntu-paket

Inlägg av Osprey »

Vad menar du med att exportera dina Ubuntu-paket.? Menar du att få en lista på allt du har installerat i Ubuntu så att du kan installera samma i Lubuntu.??

Men isåfall kan du ju för den delen också bara installera lxde i Ubuntu, så kan du välja vid inloggning vad du ska köra...

Om det är en lista över vad du har installerat som du kan föra över och installera samma i Lubuntu, så borde det funka med ett script som:

Kod: Markera allt

#! /bin/bash
#
dpkg --get-selections |
while read pkg state; do
	dpkg --no-act --purge "$pkg" >&- 2>&- && echo "apt-get -y install $pkg"
done
...om du riktar stdout till en fil så får du ett färdigt script som det bara är att köra... :)

[Edit] Men det är klart, du får ju en hel del Ubuntu-specifikt med, som inte finns i Lubuntu normalt, så du ska kanske editera scriptet också innan du kör det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Peetra skrev:Kan jag exortera mina Ubuntu-paket och installera dessa automagiskt i Lubuntu? Lubuntu har gnome, så teoretiskt sett borde det ju gå smärtfritt, bar jag visste hur. :) Sen om jag kopierar över min /home åsså, så borde jag ha alt det relevanta. teoretiskt sett alltså. Jag har db-grejs med server här också, men de kan jag ta med mysqldump. :)
Jo men i ditt /home ligger det inga appar enbart inställningar samt personliga filer !!

Lubuntu/LXDE samt Ubuntu/Gnome är sedan helt kompatibla med varandra.
Jag kör alltid med båda miljöerna installerade.

Ev appar måste du då installera om men det går ju rasande fort med Ubuntu/Lubuntu.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Peetra/

Hej!

Har du installerat Lubuntu/Lxde från cd/usb-livecd? Om du inte har det ännu kan det vara smart att testa minimalistisk installation av Lubuntu/Lxde först. Så får du en uppfattning om vad du anser om Lubuntu. Det kanske är smartare väg att gå om du är osäker och bara vill testa för skoj skull. Då behåller du alla dina inställningar du tidigare haft/har i Ubuntu/Gnome och slipper göra en nyinstallation.

1:

sudo apt-get update
2:

sudo apt-get install lubuntu-core
Du får en minimalistisk Lubuntu installation.

3.

sudo add-apt-repository ppa:lubuntu-desktop/ppa
4.

sudo apt-get update
5.

sudo apt-get install lubuntu-control-center lxkeymap
6. Logga ut och välj Lubuntu som skrivbordsval.

7. Gå till synaptic (Ursprung--->> ppa:t ovan som lagts till och installera fler paket du finner intressant därifrån.)

Lycka till!
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Jag har av gamla delar lyckats peta ihop en till dator, som jag suttit och lekt med idag. Den har bättre processor, graffekortet stöder min skärm bättre och mer urr i powern, så jag ska ta den som huvuddator, har jag bestämt. Lubuntu var dock inte det bästa valet kanske. Men det tog mig en dag av lekande och kolla runt före jag kom på det. :P Tanken var att jag skulle få en lättviktare, men jag misstänker att jag kan använda KDE på den nya datorn, så jag ska ändra den nästa helg då.
Gömt innehåll: Visa!
Eller så blir de Gnome, eller KDE, eller... xfce, den skulle vara lättviktig, den också.... :P
Osprey skrev:Vad menar du med att exportera dina Ubuntu-paket.? Menar du att få en lista på allt du har installerat i Ubuntu så att du kan installera samma i Lubuntu.??
Kubuntus pakethanterare har nån sån grej, som man kan exportera paketlistor och importera dem med, tror jag att sett någonstans, så jag hoppades att det skulle finnas något grafiskt. *rodnar* (Jag tränar så gott jag hinner med terminalen, men i har inte hunnit längre än till mkdir i skolan än.)

Om det är en lista över vad du har installerat som du kan föra över och installera samma i Lubuntu, så borde det funka med ett script som:

#! /bin/bash
#
dpkg --get-selections |
while read pkg state; do
	dpkg --no-act --purge "$pkg" >&- 2>&- && echo "apt-get -y install $pkg"
done
...om du riktar stdout till en fil så får du ett färdigt script som det bara är att köra... :)

[Edit] Men det är klart, du får ju en hel del Ubuntu-specifikt med, som inte finns i Lubuntu normalt, så du ska kanske editera scriptet också innan du kör det...
Om jag väljer KDE, så lär det bli mycket editerande minsann. :O Jag har ingen erfarenhet av att köra eller lägga till saker i shellskript, så jag får läsa på om det också. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Peetra skrev:Kubuntus pakethanterare har nån sån grej, som man kan exportera paketlistor och importera dem med, tror jag att sett någonstans, så jag hoppades att det skulle finnas något grafiskt. *rodnar* (Jag tränar så gott jag hinner med terminalen, men i har inte hunnit längre än till mkdir i skolan än.)
Synaptic har en funktion för att exportera och importera markeringar (dvs. en form av paketlistor), men däremot inte vad jag vet någon funktion som gör att man kan exportera vilka paket som redan är installerade...
Peetra skrev:Om jag väljer KDE, så lär det bli mycket editerande minsann. :O Jag har ingen erfarenhet av att köra eller lägga till saker i shellskript, så jag får läsa på om det också. :)
Det är egentligen inte sådär väldigt mycket som skiljer mellan Gnome, KDE och LXDE och alla (~99.99%) av alla program går ju att använda rakt av i alla miljöerna, även om grafiken kan skilja lite mellan t.ex GTK och QT4...

När det gäller lightweight så blir ju inte burken direkt trögare eller tyngre lastad ifall du har flera av miljöerna installerade på en gång, de körs ju inte samtidigt... därmot tar det givetvis lite mer plats på disken... Men LXDE är klart snabbt och att köra Gnome- eller KDE-program i det har alltid funkat helt perfekt för mig, även om jag vanligtvis kör Gnome... :)
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Osprey skrev:Synaptic har en funktion för att exportera och importera markeringar (dvs. en form av paketlistor), men däremot inte vad jag vet någon funktion som gör att man kan exportera vilka paket som redan är installerade...
Det där kan vara typiskt bra att veta inför kommande "must-have"-installationer, de som jag alltid vill ha eler tycker att mina vänner behöver.

Annars så kom jag fram till att jag sökt vatten över ån nu med shellskript å röra. Vår wiki hade redan grejen. http://www.ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Sk ... rade_Paket

sudo dpkg --get-selections > installerade-paket
är allt som behövs för att skapa listan via shell å så tar jag tillbaka den med > utbytt mot <
å

dselect
efter
Ledsen för att jag tog upp så mycket tid, men jag fick ganska mycket mer kunskap om att programmenas kompabilitet av den här tråden och jag vill inte binda mig till en skrivbordsmiljö, så det var matnyttigt. Jag skulle nog inte hittat i wikin heller om jag itne börjar fundera på att jag tyckte jag gjort nåt sånt här nängång... Å det råkade nu ta två dagar för mig å komma på. O0
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Peetra skrev:Annars så kom jag fram till att jag sökt vatten över ån nu med shellskript å röra. Vår wiki hade redan grejen. http://www.ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Sk ... rade_Paket

sudo dpkg --get-selections > installerade-paket
Det enda som är "fel" (nåja) med det urvalet är väl att det listar precis alla paket, det vill säga även alla de som bara blivit installerade via beroenden... men det funkar det med, även om listan blir längre och mer redundant... :)
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Autsh, det tänkte jag inte på, det är ju typiskt bäddat för å ställa till problem.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"