Kod: Markera allt
#! /bin/bash
#
dpkg --get-selections |
while read pkg state; do
dpkg --no-act --purge "$pkg" >&- 2>&- && echo "apt-get -y install $pkg"
done
Jo men i ditt /home ligger det inga appar enbart inställningar samt personliga filer !!Peetra skrev:Kan jag exortera mina Ubuntu-paket och installera dessa automagiskt i Lubuntu? Lubuntu har gnome, så teoretiskt sett borde det ju gå smärtfritt, bar jag visste hur.Sen om jag kopierar över min /home åsså, så borde jag ha alt det relevanta. teoretiskt sett alltså. Jag har db-grejs med server här också, men de kan jag ta med mysqldump.
sudo apt-get update
sudo apt-get install lubuntu-core
sudo add-apt-repository ppa:lubuntu-desktop/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install lubuntu-control-center lxkeymap
Kubuntus pakethanterare har nån sån grej, som man kan exportera paketlistor och importera dem med, tror jag att sett någonstans, så jag hoppades att det skulle finnas något grafiskt. *rodnar* (Jag tränar så gott jag hinner med terminalen, men i har inte hunnit längre än till mkdir i skolan än.)Osprey skrev:Vad menar du med att exportera dina Ubuntu-paket.? Menar du att få en lista på allt du har installerat i Ubuntu så att du kan installera samma i Lubuntu.??
Om jag väljer KDE, så lär det bli mycket editerande minsann.
Om det är en lista över vad du har installerat som du kan föra över och installera samma i Lubuntu, så borde det funka med ett script som:...om du riktar stdout till en fil så får du ett färdigt script som det bara är att köra...Kod: Markera allt
#! /bin/bash # dpkg --get-selections | while read pkg state; do dpkg --no-act --purge "$pkg" >&- 2>&- && echo "apt-get -y install $pkg" done
[Edit] Men det är klart, du får ju en hel del Ubuntu-specifikt med, som inte finns i Lubuntu normalt, så du ska kanske editera scriptet också innan du kör det...
Synaptic har en funktion för att exportera och importera markeringar (dvs. en form av paketlistor), men däremot inte vad jag vet någon funktion som gör att man kan exportera vilka paket som redan är installerade...Peetra skrev:Kubuntus pakethanterare har nån sån grej, som man kan exportera paketlistor och importera dem med, tror jag att sett någonstans, så jag hoppades att det skulle finnas något grafiskt. *rodnar* (Jag tränar så gott jag hinner med terminalen, men i har inte hunnit längre än till mkdir i skolan än.)
Det är egentligen inte sådär väldigt mycket som skiljer mellan Gnome, KDE och LXDE och alla (~99.99%) av alla program går ju att använda rakt av i alla miljöerna, även om grafiken kan skilja lite mellan t.ex GTK och QT4...Peetra skrev:Om jag väljer KDE, så lär det bli mycket editerande minsann.Jag har ingen erfarenhet av att köra eller lägga till saker i shellskript, så jag får läsa på om det också.
Det där kan vara typiskt bra att veta inför kommande "must-have"-installationer, de som jag alltid vill ha eler tycker att mina vänner behöver.Osprey skrev:Synaptic har en funktion för att exportera och importera markeringar (dvs. en form av paketlistor), men däremot inte vad jag vet någon funktion som gör att man kan exportera vilka paket som redan är installerade...
sudo dpkg --get-selections > installerade-paket
dselect
Det enda som är "fel" (nåja) med det urvalet är väl att det listar precis alla paket, det vill säga även alla de som bara blivit installerade via beroenden... men det funkar det med, även om listan blir längre och mer redundant...Peetra skrev:Annars så kom jag fram till att jag sökt vatten över ån nu med shellskript å röra. Vår wiki hade redan grejen. http://www.ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Sk ... rade_Paket
sudo dpkg --get-selections > installerade-paket