LoCo-Projektgrupper kan hantera sina projekt enligt eget val

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

LoCo-Projektgrupper kan hantera sina projekt enligt eget val

Inlägg av Peetra »

Konservburk i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=52012#p422782 skrev:Projektgrupperna har arkiverats. Framtida projekt ska hanteras via launchpad.
En notering ang kommentaren. Bra att de är arkiverade, men jag vill påpeka att projektena ska kunna använda den kommmunikationskanal som projektet föredrar. HakanS föreslog LoCo-wiki å LP på mötet, tror jag? Men att använda forumet, nån sändlista, fast facebook, om det känns bekvämast, ska inte vara ett problem. Man ska kunna ha projekt hursomhelst, huvudsaken är att vi arbetar för samma mål, Vi vill göra Ubuntu bättre och mera välkänt, speciellt för svenska användare!

Här är utdrag ur IRC-mötets-log, 8/12.2010, (min tid) som stöder min notering. Det finns annat i loggen också som talar om projektet, ni kan söka i er webbläsare efter sökfrasen ojekt eller så. :)

Kod: Markera allt

22:07 < HakanS> Mitt förslag är att vi överlåter till de olika projekten att besluta vilka projektstyrnings-system de vill använda.
22:08 < peetra__> +1
22:08 < Farmfield> !
22:08 < PontusOhman> +1
22:08 < HakanS> Farmfield har ordet.
22:08 < Farmfield> Ångrar mig för allas skull. Tänkte fråga mer om hur du menar men ingen panik. Så tills vidare +1
22:08 < Farmfield> Klar.
22:10 < HakanS> Ska vi överlåter till de olika projekten att besluta vilka projektstyrnings-system de vill använda?
22:10 < HakanS> +1
22:10 < Farmfield> +1
22:10 < PontusOhman> +1
22:10 < forslan> 0
22:10 < peetra__> +1
22:11 < Christoffer> +1
22:11 < johanre> 0
22:11 < HakanS> #info De olika projekten får besluta vilka projektstyrnings-system de vill använda.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: LoCo-Projektgrupper kan hantera sina projekt enligt eget

Inlägg av pun »

Peetra... har du problem med det här eller vad vill du komma fram till ??? ???
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Det var en notering, så att ingen som driver projekt ska känna sig tvingade till LP. :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Peetra skrev:Det var en notering, så att ingen som driver projekt ska känna sig tvingade till LP. :)
??? ??? ??? Förklara....!
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

omröstningsfråga skrev:Ska vi överlåter till de olika projekten att besluta vilka projektstyrnings-system de vill använda?

Det blev klart ja på det.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Peetra skrev:
omröstningsfråga skrev:Ska vi överlåter till de olika projekten att besluta vilka projektstyrnings-system de vill använda?

Ja och.... är det något problem med det eftersom du startade tråden ??? ???
Mycket mysko !
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag förstår inte diskussionen i denna tråd.

Peetra refererar till Konservburks uttalande:
Projektgrupperna har arkiverats. Framtida projekt ska hanteras via launchpad.
medan mötet fastslog följande:
De olika projekten får besluta vilka projektstyrnings-system de vill använda.
så Peetra gjorde ett förtydligande vilket är bra.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Peetra skrev:
Peetra skrev:

Det var en notering, så att ingen som driver projekt ska känna sig tvingade till LP. :)
Jag tror problemet är definitionen av 'projektstyrnings-system' snarare än något annat.

Detta är klarlagt såvitt jag förstått det.
  • Grupper är 'team' i Launchpad under ~ubuntu-se
  • Projekt är 'Projekt' under teamen i Launchpad.
  • Team dokumenterar idéer, projekt, status o.s.v. i LoCo-wikin hos Ubuntu.com
Att Launchpad skall används för att organisera grupper och projekt har varit klart sedan LoCoCouncil-mötet, typ, att vi bör följa rådets rekommendation i detta - jag har inte sett något motstånd till det.

Nedanstående är det som avsågs med 'projektstyrnings-system'.
  • Hur team kommunicerar väljer dom själva
  • Hur team planerar och genomför projektet väljer dom själva
Sen ansvarar grupperna naturligtvis för att den information som behövs för att verka i gruppen når ut till medlemmarna, lämpligtvis på Team- och projektsidorna i LP och/eller länkat från LP till LoCo-wikin.

Jag har skrivit till HakanS och Pontus just runt detta med en handbok för team och projekt och att de övriga punkterna ovan skall skötas likadant av alla team och gällande alla projekt. Det är viktigt med ordning & reda helt enkelt. :)

Sen anser jag då att temen rapporterar till samt hålls koll över av HakanS och Pontus som sedan rapporterar 'utåt', t.ex. i en vecko-rapport under 'Administrationen informerar' i forumet eller liknande.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev: Sen ansvarar grupperna naturligtvis för att den information som behövs för att verka i gruppen når ut till medlemmarna, lämpligtvis på Team- och projektsidorna i LP och/eller länkat från LP till LoCo-wikin.
Vad har Team-ledningen för ansvar gentemot de som faktiskt driver projekten? Det jag upplevt är att de projekt som drivits ibland drunknat i "bruset" av all annan information.

Finns det någon strategi för att lyfta upp informationen på webbplatsen? Jag tänker i form av klistrade trådar, avdelning i drupal, notifikationer i headern, vad det än vara månde...

Utanför ämnet: För att ta ett konkret exempel så tyckte jag när det gällde releaseträffarna att det inte var någon direkt "uppslutning" bakom mig. Det var lite som "driv du gärna ditt projekt där borta, så håller vi på med våra egna bryderier här. Oavsett om det stämmer eller inte så är det en viktig sak att jobba för att undvika. :)

Ett projekt måste kunna göras till hela LoCots angelägenhet om man så vill, om ni förstår hur jag menar.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

CryingFreeman skrev:Vad har Team-ledningen för ansvar gentemot de som faktiskt driver projekten? Det jag upplevt är att de projekt som drivits ibland drunknat i "bruset" av all annan information.
Loco-temledarens uppgift är bl.a att fördela locots resurser (både personella som maskinella) mellan projekten. Samt att uppmuntra personer att engagera sig i befintliga projekt och/eller starta nya. En annan uppgift som åligger Loco-TL är att samordna projekten så de inte krockar med varandra.
CryingFreeman skrev:Finns det någon strategi för att lyfta upp informationen på webbplatsen? Jag tänker i form av klistrade trådar, avdelning i drupal, notifikationer i headern, vad det än vara månde...
När det gäller projektinformation har vi denna sida https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Projekt
Jag har tänkt ändra på portalens förstasida för att informera mer om locots verksamhet och projekt.
CryingFreeman skrev:Utanför ämnet: För att ta ett konkret exempel så tyckte jag när det gällde releaseträffarna att det inte var någon direkt "uppslutning" bakom mig. Det var lite som "driv du gärna ditt projekt där borta, så håller vi på med våra egna bryderier här. Oavsett om det stämmer eller inte så är det en viktig sak att jobba för att undvika. :)

Ett projekt måste kunna göras till hela LoCots angelägenhet om man så vill, om ni förstår hur jag menar.
Just releaseträffarna ser jag snarare som loco-träffar än som projekt. Träffar är något som är hela locots angelägenhet.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:Ett projekt måste kunna göras till hela LoCots angelägenhet om man så vill, om ni förstår hur jag menar.
Då är det upp till gruppen/gruppledaren att göra detta, men att - som tidigare - föra lösa diskussioner med 99% tyckande och inga resultat är ju fullkomligt meningslöst.
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

HakanS skrev:
CryingFreeman skrev:Vad har Team-ledningen för ansvar gentemot de som faktiskt driver projekten? Det jag upplevt är att de projekt som drivits ibland drunknat i "bruset" av all annan information.
Loco-temledarens uppgift är bl.a att fördela locots resurser (både personella som maskinella) mellan projekten. Samt att uppmuntra personer att engagera sig i befintliga projekt och/eller starta nya. En annan uppgift som åligger Loco-TL är att samordna projekten så de inte krockar med varandra.
CryingFreeman skrev:Finns det någon strategi för att lyfta upp informationen på webbplatsen? Jag tänker i form av klistrade trådar, avdelning i drupal, notifikationer i headern, vad det än vara månde...
När det gäller projektinformation har vi denna sida https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Projekt
Jag har tänkt ändra på portalens förstasida för att informera mer om locots verksamhet och projekt.
Jag ordnade igår med team-sida på Launchpad och projekt-sida på vår LoCo-wiki för Ubuntunyheter. Det var hur lätt som helst och jag fick god hjälp av Team-ledningen när jag ställde några frågor. När jag var klar postade jag information om resultatet här på forumet http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 51&t=52057.

Nu är givetvis Ubuntunyheter en liten aktivitet i sammanhanget, men det borde inte vara någon svårighet för andra team och projekt att göra något liknande. Dessutom fanns redan fyra andra projekt upptagna på wiki-sidan https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Projekt.
farmfield skrev:
CryingFreeman skrev:Ett projekt måste kunna göras till hela LoCots angelägenhet om man så vill, om ni förstår hur jag menar.
Då är det upp till gruppen/gruppledaren att göra detta, men att - som tidigare - föra lösa diskussioner med 99% tyckande och inga resultat är ju fullkomligt meningslöst.
+1
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"