Modifiera Firefox-tillägg för Thunderbird?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Modifiera Firefox-tillägg för Thunderbird?

Inlägg av Svento »

Det finns ju ett Firefox-tillägg som medger visning av menyerna i Gnome GlobalMenu: www.mediafire.com/?bumyci36q7wbh17, men för Thunderbird finns inte nåt motsvarande.

Är det nån här som har koll på huruvida man skulle kunna skriva om tillägget så att det fungerar med Thunderbird?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Modifiera Firefox-tillägg för Thunderbird?

Inlägg av ubot »

Evolution har annars stöd för Global Menu eller har jag fel? Det är inget svar på din fråga men men.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ja jag har förstått att den ska fungera med alla "ordinarie" program, men jag kommer inte att använda Evolution av olika skäl. Dels har jag kört så länge med Thunderbird och blivit van, dels går det inte att synka den med Google-kalendern vad jag vet - åtminstone inte flera Google-kalendrar. Jag har försökt nån gång.
ubot

Inlägg av ubot »

Aja, här har du en fråga som låter som det du söker: http://forums.mozillazine.org/viewtopic ... 9&t=517843

Jag tror det blir svårt. Jag läste i någon buggrapport att Firefox globalmenu-tillägg är lite av ett fulhack. :|

Du får ha tålamod annars för om 1 år kanske det finns:
It was proposed that Thunderbird replace Evolution as the default mail client but the developers have decided against it for 11.04 because Thunderbird needs some work before it would be ready and most of the time will be spent on developing the new user interface. Evolution will remain default for now but Ubuntu is looking for to including Thunderbird in the future.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Det där ska jag försöka begripa nånting av.

Firefox-tillägget fungerar skapligt, så ett motsvarande tillägg till Thunderbird skulle duga. Ett problem med Firefox' panelmeny är att sakerna i menyn inte låter sig högerklickas på. Jag kan t ex inte högerklicka på en mapp och välja Öppna i flikar. Men det kan jag leva med.
ubot

Inlägg av ubot »

Svento skrev:Det där ska jag försöka begripa nånting av.

Firefox-tillägget fungerar skapligt, så ett motsvarande tillägg till Thunderbird skulle duga. Ett problem med Firefox' panelmeny är att sakerna i menyn inte låter sig högerklickas på. Jag kan t ex inte högerklicka på en mapp och välja Öppna i flikar. Men det kan jag leva med.
Ok, jag har tyvärr inget bättre svar på din fråga. Jag hoppas att det löser sig eller att någon annan har mer koll på hur man moddar Firefox-tillägg så att dom fungerar med Thunderbird.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Har du provat installera tillägget i Thunderbird rakt av?

Gå till tilläggets hemsida, högerklicka på [+ | Lägg till i Firefox] och välj "Spara länk som..." och sparar till lämplig katalog, skrivbordet eller wherever.

Sedan öppnar du Thunderbid, går till Meny -> Verktyg -> Tillägg -> Lägg till tillägg och browsar dit du sparat *.xpi-filen och väljer den.

Och antingen fungerar det eller så har du förvandlat din dator till ett taktiskt kärnvapen. (*) Inte helt osannolikt att det fungerar, jag har kört en del FF-tillägg i TB under åren. :)

(*) Ljuger bara. Funkar det inte så säger TB att tillägget inte är kompatibelt, that's it. ;)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jodå. Jag försökte installera det i Thunderbird direkt jag hade fått det att fungera i Firefox, men det gick inte.

Men nu tror jag att jag har hittat en variant för Thunderbird, och jag tänker testa det så fort jag kommer hem i morgon bitti. Fungerar det så lägger jag upp det här eller försöker länka till det.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Problemet med tillägget jag hittade är att det är tar.gz, och det vill ju inte Thunderbird ha. Hur komprimerar jag mappen till xpi?
ubot

Inlägg av ubot »

Svento skrev:Problemet med tillägget jag hittade är att det är tar.gz, och det vill ju inte Thunderbird ha. Hur komprimerar jag mappen till xpi?
Om jag inte är helt ute och snurrar nu så är xpi samma sak som zip? Packa upp filerna och packa ner filerna igen i en zip-fil. Byt namn på filändelsen från zip till xpi. Jag har för mig att det var någonting sånt.

Edit:

Jag snubblade precis över det här. Det låter intressant om du är ute efter globalmenubar i Thunderbird: https://launchpad.net/globalmenu-extension
Läs mer här: http://www.webupd8.org/2010/12/firefox- ... .html#more
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

ubot skrev:Jag snubblade precis över det här. Det låter intressant om du är ute efter globalmenubar i Thunderbird: https://launchpad.net/globalmenu-extension
Läs mer här: http://www.webupd8.org/2010/12/firefox- ... .html#more
Ja... fast vad gör jag med det där? Det finns ju liksom inget att installera.

ubot skrev:Om jag inte är helt ute och snurrar nu så är xpi samma sak som zip? Packa upp filerna och packa ner filerna igen i en zip-fil. Byt namn på filändelsen från zip till xpi. Jag har för mig att det var någonting sånt.
Då klagar Thunderbird över att det inte finns nåt installationsskript.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Från Wikipedia:
.xpi (förkortning för XPInstall) är filändelse för utökningar (extensions) som installeras i webbläsaren Mozilla Firefox. Exempel på utökningar är bl.a. CacheViewer.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Okej. Men det jag undrar är om jag kan använda min tar.gz på nåt sätt för att få Thunderbird att visa sina menyer i panelen.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Ganymedes skrev:Från Wikipedia:
.xpi (förkortning för XPInstall) är filändelse för utökningar (extensions) som installeras i webbläsaren Mozilla Firefox. Exempel på utökningar är bl.a. CacheViewer.
Det här var en meningslös kommentar av mig, där gick det för fort :)

// Peter
ubot

Inlägg av ubot »

Svento skrev:Okej. Men det jag undrar är om jag kan använda min tar.gz på nåt sätt för att få Thunderbird att visa sina menyer i panelen.
Vad ligger i din tar.gz-fil? Vad är det för filer? Jag tror att du behöver packa upp filen och sedan kanske packa om filerna i en zip-fil som du ändrar filändelse på till .xpi när du har en färdig zip-fil.

Edit:

Källkoden till Thunderbird-tillägget finns här: http://bazaar.launchpad.net/~chrisccoul ... runk/files

Jag tror det är buggigt som bara den men man vet ju aldrig. Om inte annat så dyker det upp en globalbar till Thunderbird i Ubuntu 11.04 (tror jag) så du får kanske vänta i ca 4 månader.
In Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, Firefox and Thunderbird will finally get an AppMenu (global menu). The above screenshot shows the initial work on this done by Chris Coulson.
Och du, håll ett öga på den här tråden också: http://forums.mozillazine.org/viewtopic ... &t=2052335 ;)
ubot

Inlägg av ubot »

Svento skrev:Problemet med tillägget jag hittade är att det är tar.gz, och det vill ju inte Thunderbird ha. Hur komprimerar jag mappen till xpi?
Vad är det för tillägg du har hittat? Det du länkade till i första inlägget var ju inte en tar.gz-fil?
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ganymedes skrev:

// Peter
Ja men man kan inte vara så meningsfull jämt.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Svento skrev:
Ganymedes skrev:

// Peter
Ja men man kan inte vara så meningsfull jämt.

Här finns tillägget: http://gitorious.org/~cedna/firefox-gno ... hunderbird.
ubot

Inlägg av ubot »

Ok, men om du packar upp din tar.gx-fil och sedan packar ner allting i en .zip-fil som du döper till .xpi istället?

Jag har inte en susning om det fungerar.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Det fungerar inte.
Skriv svar

Återgå till "Internet"