Modifiera Firefox-tillägg för Thunderbird?
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Modifiera Firefox-tillägg för Thunderbird?
Det finns ju ett Firefox-tillägg som medger visning av menyerna i Gnome GlobalMenu: www.mediafire.com/?bumyci36q7wbh17, men för Thunderbird finns inte nåt motsvarande.
Är det nån här som har koll på huruvida man skulle kunna skriva om tillägget så att det fungerar med Thunderbird?
Är det nån här som har koll på huruvida man skulle kunna skriva om tillägget så att det fungerar med Thunderbird?
Re: Modifiera Firefox-tillägg för Thunderbird?
Evolution har annars stöd för Global Menu eller har jag fel? Det är inget svar på din fråga men men.
- Svento
Ja jag har förstått att den ska fungera med alla "ordinarie" program, men jag kommer inte att använda Evolution av olika skäl. Dels har jag kört så länge med Thunderbird och blivit van, dels går det inte att synka den med Google-kalendern vad jag vet - åtminstone inte flera Google-kalendrar. Jag har försökt nån gång.
Aja, här har du en fråga som låter som det du söker: http://forums.mozillazine.org/viewtopic ... 9&t=517843
Jag tror det blir svårt. Jag läste i någon buggrapport att Firefox globalmenu-tillägg är lite av ett fulhack.
Du får ha tålamod annars för om 1 år kanske det finns:
Jag tror det blir svårt. Jag läste i någon buggrapport att Firefox globalmenu-tillägg är lite av ett fulhack.

Du får ha tålamod annars för om 1 år kanske det finns:
It was proposed that Thunderbird replace Evolution as the default mail client but the developers have decided against it for 11.04 because Thunderbird needs some work before it would be ready and most of the time will be spent on developing the new user interface. Evolution will remain default for now but Ubuntu is looking for to including Thunderbird in the future.
- Svento
Det där ska jag försöka begripa nånting av.
Firefox-tillägget fungerar skapligt, så ett motsvarande tillägg till Thunderbird skulle duga. Ett problem med Firefox' panelmeny är att sakerna i menyn inte låter sig högerklickas på. Jag kan t ex inte högerklicka på en mapp och välja Öppna i flikar. Men det kan jag leva med.
Firefox-tillägget fungerar skapligt, så ett motsvarande tillägg till Thunderbird skulle duga. Ett problem med Firefox' panelmeny är att sakerna i menyn inte låter sig högerklickas på. Jag kan t ex inte högerklicka på en mapp och välja Öppna i flikar. Men det kan jag leva med.
Ok, jag har tyvärr inget bättre svar på din fråga. Jag hoppas att det löser sig eller att någon annan har mer koll på hur man moddar Firefox-tillägg så att dom fungerar med Thunderbird.Svento skrev:Det där ska jag försöka begripa nånting av.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Har du provat installera tillägget i Thunderbird rakt av?
Gå till tilläggets hemsida, högerklicka på [+ | Lägg till i Firefox] och välj "Spara länk som..." och sparar till lämplig katalog, skrivbordet eller wherever.
Sedan öppnar du Thunderbid, går till Meny -> Verktyg -> Tillägg -> Lägg till tillägg och browsar dit du sparat *.xpi-filen och väljer den.
Och antingen fungerar det eller så har du förvandlat din dator till ett taktiskt kärnvapen. (*) Inte helt osannolikt att det fungerar, jag har kört en del FF-tillägg i TB under åren.
(*) Ljuger bara. Funkar det inte så säger TB att tillägget inte är kompatibelt, that's it.
Gå till tilläggets hemsida, högerklicka på [+ | Lägg till i Firefox] och välj "Spara länk som..." och sparar till lämplig katalog, skrivbordet eller wherever.
Sedan öppnar du Thunderbid, går till Meny -> Verktyg -> Tillägg -> Lägg till tillägg och browsar dit du sparat *.xpi-filen och väljer den.
Och antingen fungerar det eller så har du förvandlat din dator till ett taktiskt kärnvapen. (*) Inte helt osannolikt att det fungerar, jag har kört en del FF-tillägg i TB under åren.

(*) Ljuger bara. Funkar det inte så säger TB att tillägget inte är kompatibelt, that's it.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Svento
Jodå. Jag försökte installera det i Thunderbird direkt jag hade fått det att fungera i Firefox, men det gick inte.
Men nu tror jag att jag har hittat en variant för Thunderbird, och jag tänker testa det så fort jag kommer hem i morgon bitti. Fungerar det så lägger jag upp det här eller försöker länka till det.
Men nu tror jag att jag har hittat en variant för Thunderbird, och jag tänker testa det så fort jag kommer hem i morgon bitti. Fungerar det så lägger jag upp det här eller försöker länka till det.
- Svento
Problemet med tillägget jag hittade är att det är tar.gz, och det vill ju inte Thunderbird ha. Hur komprimerar jag mappen till xpi?
Om jag inte är helt ute och snurrar nu så är xpi samma sak som zip? Packa upp filerna och packa ner filerna igen i en zip-fil. Byt namn på filändelsen från zip till xpi. Jag har för mig att det var någonting sånt.Svento skrev:Problemet med tillägget jag hittade är att det är tar.gz, och det vill ju inte Thunderbird ha. Hur komprimerar jag mappen till xpi?
Edit:
Jag snubblade precis över det här. Det låter intressant om du är ute efter globalmenubar i Thunderbird: https://launchpad.net/globalmenu-extension
Läs mer här: http://www.webupd8.org/2010/12/firefox- ... .html#more
- Svento
Ja... fast vad gör jag med det där? Det finns ju liksom inget att installera.ubot skrev:Jag snubblade precis över det här. Det låter intressant om du är ute efter globalmenubar i Thunderbird: https://launchpad.net/globalmenu-extension
Läs mer här: http://www.webupd8.org/2010/12/firefox- ... .html#more
Då klagar Thunderbird över att det inte finns nåt installationsskript.ubot skrev:Om jag inte är helt ute och snurrar nu så är xpi samma sak som zip? Packa upp filerna och packa ner filerna igen i en zip-fil. Byt namn på filändelsen från zip till xpi. Jag har för mig att det var någonting sånt.
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Från Wikipedia:
.xpi (förkortning för XPInstall) är filändelse för utökningar (extensions) som installeras i webbläsaren Mozilla Firefox. Exempel på utökningar är bl.a. CacheViewer.
- Svento
Okej. Men det jag undrar är om jag kan använda min tar.gz på nåt sätt för att få Thunderbird att visa sina menyer i panelen.
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det här var en meningslös kommentar av mig, där gick det för fortGanymedes skrev:Från Wikipedia:
.xpi (förkortning för XPInstall) är filändelse för utökningar (extensions) som installeras i webbläsaren Mozilla Firefox. Exempel på utökningar är bl.a. CacheViewer.

// Peter
Vad ligger i din tar.gz-fil? Vad är det för filer? Jag tror att du behöver packa upp filen och sedan kanske packa om filerna i en zip-fil som du ändrar filändelse på till .xpi när du har en färdig zip-fil.Svento skrev:Okej. Men det jag undrar är om jag kan använda min tar.gz på nåt sätt för att få Thunderbird att visa sina menyer i panelen.
Edit:
Källkoden till Thunderbird-tillägget finns här: http://bazaar.launchpad.net/~chrisccoul ... runk/files
Jag tror det är buggigt som bara den men man vet ju aldrig. Om inte annat så dyker det upp en globalbar till Thunderbird i Ubuntu 11.04 (tror jag) så du får kanske vänta i ca 4 månader.
Och du, håll ett öga på den här tråden också: http://forums.mozillazine.org/viewtopic ... &t=2052335In Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, Firefox and Thunderbird will finally get an AppMenu (global menu). The above screenshot shows the initial work on this done by Chris Coulson.

Vad är det för tillägg du har hittat? Det du länkade till i första inlägget var ju inte en tar.gz-fil?Svento skrev:Problemet med tillägget jag hittade är att det är tar.gz, och det vill ju inte Thunderbird ha. Hur komprimerar jag mappen till xpi?
- Svento
Ja men man kan inte vara så meningsfull jämt.Ganymedes skrev:Det här var en meningslös kommentar av mig, där gick det för fortGanymedes skrev:Från Wikipedia:
.xpi (förkortning för XPInstall) är filändelse för utökningar (extensions) som installeras i webbläsaren Mozilla Firefox. Exempel på utökningar är bl.a. CacheViewer.![]()
// Peter
- Svento
Svento skrev:Ja men man kan inte vara så meningsfull jämt.Ganymedes skrev:Det här var en meningslös kommentar av mig, där gick det för fortGanymedes skrev:Från Wikipedia:
.xpi (förkortning för XPInstall) är filändelse för utökningar (extensions) som installeras i webbläsaren Mozilla Firefox. Exempel på utökningar är bl.a. CacheViewer.![]()
// Peter
Här finns tillägget: http://gitorious.org/~cedna/firefox-gno ... hunderbird.
Ok, men om du packar upp din tar.gx-fil och sedan packar ner allting i en .zip-fil som du döper till .xpi istället?
Jag har inte en susning om det fungerar.
Jag har inte en susning om det fungerar.
- Svento
Det fungerar inte.