kan inte öppna shoutcast i någon browser [LÖST]
kan inte öppna shoutcast i någon browser [LÖST]
Ubuntu 10.10
Google Chrome 7.0.517.44
Ett märkligt problem har uppstått, jag kan inte öppna upp sidan http://www.shoutcast.com, i Google Chrome får jag upp meddelandet "Oops! Google Chrome could not connect to http://www.shoutcast.com", jag har provat med Firefox och IceCat samma där inget shoutcast, jag har inga AdBlockers eller liknande aktiverade.
I WinXP burken med Chrome så funkar det utan problem. Har försökt och googla lite efter lösningar men hittar inget direkt.
Nån som kan hjälpa ?
(OBS, sneakar in en annan fråga här om någon råkar veta detta,
I samma veva som jag håller på att leta efter fel så upptäckte jag att jag inte vet hur man startar chrome i terminalen, har provat olika kombinationer men hittar inte rätt )
Google Chrome 7.0.517.44
Ett märkligt problem har uppstått, jag kan inte öppna upp sidan http://www.shoutcast.com, i Google Chrome får jag upp meddelandet "Oops! Google Chrome could not connect to http://www.shoutcast.com", jag har provat med Firefox och IceCat samma där inget shoutcast, jag har inga AdBlockers eller liknande aktiverade.
I WinXP burken med Chrome så funkar det utan problem. Har försökt och googla lite efter lösningar men hittar inget direkt.
Nån som kan hjälpa ?
(OBS, sneakar in en annan fråga här om någon råkar veta detta,
I samma veva som jag håller på att leta efter fel så upptäckte jag att jag inte vet hur man startar chrome i terminalen, har provat olika kombinationer men hittar inte rätt )
Senast redigerad av 1 vedix, redigerad totalt 10 gånger.
Re: kan inte öppna shoutcast i någon browser
Sajten fungerar för mig i Ubuntu 10.04 och Firefox 3.6.12 och i Chromium 9.0.581.0.
När det kommer till att starta Chrome så borde genvägen i Ubuntus meny avslöja kommandot för att starta webbläsaren. Om du väljer att editera Ubuntus meny så borde du hitta Chrome i menyn och där se vilket kommando som är kopplat till webbläsaren.
System -> Preferences -> Main Manu
Där borde du kunna titta på egenskaper för Chrome och se ett kommando?
När det kommer till att starta Chrome så borde genvägen i Ubuntus meny avslöja kommandot för att starta webbläsaren. Om du väljer att editera Ubuntus meny så borde du hitta Chrome i menyn och där se vilket kommando som är kopplat till webbläsaren.
Tack, hittade kommandot, vad långt det var,ubot skrev:Sajten fungerar för mig i Ubuntu 10.04 och Firefox 3.6.12 och i Chromium 9.0.581.0.
Kod: Markera allt
/opt/google/chrome/google-chrome %U
Kommer in på shoutcast om jag väljer "Översätt den här sidan" i Chrome.
Viss reklam på sidorna visar sig inte dock. Samt inget händer när jag klickar på stationerna annat än en popup "Google-chrome could not connect to shoutcast"..
hmm skumt.
Har löst det genom att installera Rythmbox shoutcast plugin, så då kommer jag åt alla stationer därifrån.
http://code.google.com/p/rhythmbox-shoutcast/
Dock så finns det ingen sökfunktion vad jag vet om

undrar bara varför jag inte kommer in på deras sajt.
Ja, säg det. Jag använder aldrig shoutcast och har inte en aning om varför det inte fungerar för dig. Något skumt är det ju. Kör du via proxy-server eller något och att det kanske ställer till det? Äh, jag har inte en susning. 

Du känner till att det finns en klient för sopcast till Linux va? Kolla här: http://code.google.com/p/sopcast-player/
Ska kolla in sopcast, verkar intressant, men nu vill jag kunna komma in på shoutcasts hemsida till och börja med.
Kan fortfarande inte öppna upp shoutcasts hemsida i någon browser under 10.10.
Har provat och köra med annan kernel, pingat sidan ser ok ut, har undersökt om det kan vara någon firewall som jävlas tror inget är aktiverat, kör inte med någon proxy, har bytt från telia thompson gateway till telenor mobilt bredband hjälper inte heller.
Det funkar som sagt i windows som jag har dualbootat. Googlat en del ang, "cannot open certain webpage in browser" hittar inga lösningar där.
Vad ska man göra, det verkar funka hos andra som kör 10.10 ?
Kan fortfarande inte öppna upp shoutcasts hemsida i någon browser under 10.10.
Har provat och köra med annan kernel, pingat sidan ser ok ut, har undersökt om det kan vara någon firewall som jävlas tror inget är aktiverat, kör inte med någon proxy, har bytt från telia thompson gateway till telenor mobilt bredband hjälper inte heller.
Det funkar som sagt i windows som jag har dualbootat. Googlat en del ang, "cannot open certain webpage in browser" hittar inga lösningar där.
Vad ska man göra, det verkar funka hos andra som kör 10.10 ?
Det hela verkar väldigt konstigt. Det borde ju fungera att gå in på deras webbsida. Jag undrar vad som har hänt med ditt system. Testa annars att boota en CD/USB-minne med Ubuntu 10.10 och välj Prova Ubuntu för att se om det går att surfa in på sidan från en Ubuntu 10.10 Live-CD. Det hade varit intressant att se om Ubuntu 10.10 inte fungerar med sajten på din dator eller om det är ditt installerade system som har fått fnatt.
Edit:
Hur går du in på sajten egentligen? Du har inget gammalt bokmärke som du har importerat från Firefox till Chrome och som inte fungerar som det ska och därför gör att du inte kommer åt sajten? Har du testat att gå via Google eller att skriva shoutcast.com direkt i webbläsarens adressfält. Det här låter kanske löjligt men jag tycker det är värt att dubbelkolla.
Edit:
Hur går du in på sajten egentligen? Du har inget gammalt bokmärke som du har importerat från Firefox till Chrome och som inte fungerar som det ska och därför gör att du inte kommer åt sajten? Har du testat att gå via Google eller att skriva shoutcast.com direkt i webbläsarens adressfält. Det här låter kanske löjligt men jag tycker det är värt att dubbelkolla.
Jag har provat och gå in via Googlesök och att skriva shoutcast.com.
Jag kommer dock in på http://forums.shoutcast.com
Har försökt en massa olika tips från olika sidor och forum, säkert är en del outdated osv, men man lär sig ivf, en del om en massa annat när man felsöker.
Provade och avinstallera Firefox och Chrome och testade med Chromium, testade och "disable IPV6" utan framgång.
Nåväl jag körde tillslut LiveCD med 10.10, och då funkar det....
Jag står nu i startgroparna att installera om hela skiten, men vill göra en egen partition för /home mappen först så man inte förlorar alla inställningar och dyl, som finns i den.
För problemet vad det nu är kan väl inte finnas i något som finns i just /home mappen ?
Det stör mig lite att jag inte kunde lösa det på annat sätt än att ominstallera, men förmodligen har det blivit knas vid uppdateringen till 10.10 eller redan tidigare vid en eventuell korrumperad ISO eller CD,, ska kolla båda ordentligt nu denna gång innan jag installerar om..
Jag kommer dock in på http://forums.shoutcast.com
Har försökt en massa olika tips från olika sidor och forum, säkert är en del outdated osv, men man lär sig ivf, en del om en massa annat när man felsöker.
Provade och avinstallera Firefox och Chrome och testade med Chromium, testade och "disable IPV6" utan framgång.
Nåväl jag körde tillslut LiveCD med 10.10, och då funkar det....
Jag står nu i startgroparna att installera om hela skiten, men vill göra en egen partition för /home mappen först så man inte förlorar alla inställningar och dyl, som finns i den.
För problemet vad det nu är kan väl inte finnas i något som finns i just /home mappen ?
Det stör mig lite att jag inte kunde lösa det på annat sätt än att ominstallera, men förmodligen har det blivit knas vid uppdateringen till 10.10 eller redan tidigare vid en eventuell korrumperad ISO eller CD,, ska kolla båda ordentligt nu denna gång innan jag installerar om..
Det var det jag misstänkte, dvs att något i ditt system strulade.Nåväl jag körde tillslut LiveCD med 10.10, och då funkar det....
Jag vet faktiskt inte. Du kan ju testa att radera t.ex. .mozilla-katalogen (du ser dolda kataloger med Ctrl+H) och sedan starta Firefox. Går det att logga in på shoutcast när inställningarna i Firefox är raderade? Tänk på att du blir av med konfigureringar i Fx om du raderar .mozilla-katalogen.För problemet vad det nu är kan väl inte finnas i något som finns i just /home mappen ?
Jepp, nu har jag gjort en nyinstallation tillslut, och nu kommer jag in på sidan osv,. Det var nog bra ändo med en nyinstallation nu efter ett år med Ubuntu, känns fräscht...
Tack ubot för visat intresse.
Jag bockar av denna som "löst" för mig då.
Kul att det löste sig men om problemet kommer tillbaka så ska du ju inte behöva ominstallera systemet. Det känns som en onödigt sätt att lösa problemet på.vedix skrev:Jepp, nu har jag gjort en nyinstallation tillslut, och nu kommer jag in på sidan osv,. Det var nog bra ändo med en nyinstallation nu efter ett år med Ubuntu, känns fräscht...