Återställa admin-tillhörighet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
apkatt
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Återställa admin-tillhörighet

Inlägg av apkatt »

Hej.

I höstas råkade jag (i samband med chroot-arbete) ta bort det enda admin-kontot från gruppen admin. Jag vet, totalt super-noob men så är det i alla fall :)

Servern står i Stockholm agerar backup/filserver, operativsystemet är Ubuntu Server 10.4LTS. Jag befinner mig för tillfället utomlands och kommer kunna ha fysisk tillgång till servern kring jul. Att installera om den är så gott som uteslutet då det skulle ta för lång tid och att att det tog ett halvår att få den installerad pga. strul med 2TB-volymer som jag inte vill gå igenom igen.

Jag har förstått att det är möjligt att koppla in skärm/tgb till servern och boota upp i ett särskilt läge där admin-kontot kan återställas. Stämmer detta och kan någon förklara hur man gör detta?

Problemet är alltså att gruppen "admin" inte finns på någon användare, jag har admin-lösenordet men det hjälper ju inte.

Tack på förhand.

/Erik
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Återställa admin-tillhörighet

Inlägg av Konservburk »

apkatt skrev:Jag har förstått att det är möjligt att koppla in skärm/tgb till servern och boota upp i ett särskilt läge där admin-kontot kan återställas. Stämmer detta och kan någon förklara hur man gör detta?
Det stämmer, och det finns till och med flera olika sätt att göra det på. Enklast är nog att välja recovery mode och därifrån välja Drop to root shell prompt och sedan lägga till din användare till admin-gruppen:

Kod: Markera allt

adduser konservburk admin
apkatt

Inlägg av apkatt »

Ok, det låter ju inte så svårt :)

Hur kommer jag till recovery mode? Måste jag boota med usb-minne eller? (finns ingen optisk enhet).
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Du behöver inte pilla med usb-boot eller liknande. Recovery mode ska redan finnas som val i boot-loadern om du inte har plockat bort det valet själv.
apkatt

Inlägg av apkatt »

Jag har en helt vanlig installation, har inte plockat bort något. Men jag mins inte att jag presenterats några val vid uppstart, den startar upp hela vägen till login-prompten... Så det är ingen knapp eller nått man trycker på?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det kan du behöva göra om det inte finns något annat än ubuntu installerat. Jag minns inte hur det är upplagt som standard, men jag har för mig att du ska hålla nere shift eller möjligtvis trycka escape direkt efter bios. Det beror på om 10.04 server har grub1 eller grub2 som boot-loader.
apkatt

Inlägg av apkatt »

OK, jag har för mig att det är den andra bootloadern (LILO eller nått sånt?) pga att jag kör software raid1 och sen LM (eller vad det nu heter över).

Jag får väl trycka på alla knappar och se vad som händer :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Såpass. Jag antar att ubuntu har lagt till ett val för recover mode även i lilo. Annars får du ange boot-parametrar till kärnan för hand. Det ska räcka med init=/bin/bash för att komma in till ett root-skal.
apkatt

Inlägg av apkatt »

Ok, jag får se hur det ser ut när jag får tillgång till servern. Hoppas på ett smärtfritt scenario, brukar dock vara det motsatta :)

EDIT: Tack för hjälpen, återkommer säkert i jul med följdfrågor :)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"