Detta är mitt första inlägg här och jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig reda ut detta. Jag har sökt runt på diverse forum och har hittat liknande problem, men som inte riktigt överensstämmer med mitt.
Bakgrund: Igår fick jag för mig att uppgradera min ytterst stabila server som körde Ubuntu 9.04 x32 Server till Ubuntu 9.10 Server, då supporten för 9.04 nu har gått ut. (ångrar mig bittert idag....)
körde: sudo do-release-upgrade
När uppgraderingen var klar så fick jag inte igång mySQL, och beslöt mig för att starta om systemet. Då inte systemet hoppade igång igen, så anslöt jag en monitor till burken och såg då:
boot from (hd0,4) ext2 1f178ad7-aa0f-47e7-9847-e523d0da0cb6
Gave up waiting for root device.
ALERT! /dev/mapper/phatserv02-root does not exist. Dropping to a shell!
Sedan hamnar man i Busybox..
Som ni ser så går den mot /dev/mapper och inte mot sda3 eller liknande..
Enligt instruktionerna på https://help.ubuntu.com/community/KarmicUpgrades så kan detta inträffa men då försöker den boota mot UUID adressen, vilket jag inte ser i mitt felmeddelande..?
Går jag vid omstart in i grub menyn så ser jag inte en kernel för 9.10 utan enbart tidigare versioner av 9.04 (har inte kernel versionsnummer framför mig nu då jag är på jobbet just nu).
Det verkar alltså som om inte grub blivit uppdaterat eller liknande? Jag är även osäker på vilken version av grub jag har (trycker esc för att komma in i grub menyn).
Vad jag har förstått, så måste jag nu boota på en live cd eller liknande. Kan jag härifrån bygga om/ominstallera/ fixa grubfan?
Skulle bli mycket glad om någon vill assistera mig här