Kan inte boota efter nätuppgradering till 9.10 Server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
newlund
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Kan inte boota efter nätuppgradering till 9.10 Server

Inlägg av newlund »

Hej,

Detta är mitt första inlägg här och jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig reda ut detta. Jag har sökt runt på diverse forum och har hittat liknande problem, men som inte riktigt överensstämmer med mitt.

Bakgrund: Igår fick jag för mig att uppgradera min ytterst stabila server som körde Ubuntu 9.04 x32 Server till Ubuntu 9.10 Server, då supporten för 9.04 nu har gått ut. (ångrar mig bittert idag....)

körde: sudo do-release-upgrade

När uppgraderingen var klar så fick jag inte igång mySQL, och beslöt mig för att starta om systemet. Då inte systemet hoppade igång igen, så anslöt jag en monitor till burken och såg då:

boot from (hd0,4) ext2 1f178ad7-aa0f-47e7-9847-e523d0da0cb6

Gave up waiting for root device.

ALERT! /dev/mapper/phatserv02-root does not exist. Dropping to a shell!

Sedan hamnar man i Busybox..
Som ni ser så går den mot /dev/mapper och inte mot sda3 eller liknande..

Enligt instruktionerna på https://help.ubuntu.com/community/KarmicUpgrades så kan detta inträffa men då försöker den boota mot UUID adressen, vilket jag inte ser i mitt felmeddelande..?

Går jag vid omstart in i grub menyn så ser jag inte en kernel för 9.10 utan enbart tidigare versioner av 9.04 (har inte kernel versionsnummer framför mig nu då jag är på jobbet just nu).

Det verkar alltså som om inte grub blivit uppdaterat eller liknande? Jag är även osäker på vilken version av grub jag har (trycker esc för att komma in i grub menyn).

Vad jag har förstått, så måste jag nu boota på en live cd eller liknande. Kan jag härifrån bygga om/ominstallera/ fixa grubfan?

Skulle bli mycket glad om någon vill assistera mig här :) Jag tar mig runt i ett linux/ubuntu system hyfsat men är långt ifrån en expert.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Kan inte boota efter nätuppgradering till 9.10 Server

Inlägg av Osprey »

newlund skrev:ALERT! /dev/mapper/phatserv02-root does not exist. Dropping to a shell!

Sedan hamnar man i Busybox..
Som ni ser så går den mot /dev/mapper och inte mot sda3 eller liknande..
/dev/mapper används bland annat av LUKS-krypterade filsystem och "phatserv02-root" kan motsvaras av sda3, detta kan du bland annat se i /etc/crypttab på den aktuella partitionen...
newlund skrev:Går jag vid omstart in i grub menyn så ser jag inte en kernel för 9.10 utan enbart tidigare versioner av 9.04 (har inte kernel versionsnummer framför mig nu då jag är på jobbet just nu).
Det borde iofs inte entydigt hindra den från att starta upp...
newlund skrev:Vad jag har förstått, så måste jag nu boota på en live cd eller liknande. Kan jag härifrån bygga om/ominstallera/ fixa grubfan?
Det borde räcka med att starta upp från en Live-CD och köra:

Kod: Markera allt

sudo mount namnet-på-din-rootpartition /mnt
sudo mount --bind /dev /mnt/dev
sudo chroot /mnt
sudo update-grub
Eventuellt kan du mounta proc och sys också innan chroot:en ovan med:

sudo mount -t proc proc /mnt/proc
sudo mount -t sysfs sys /mnt/sys
...men det borde inte behövas tycker jag...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
newlund
Kontakt:

Inlägg av newlund »

Tackar allra ödmjukast för ditt svar! Testas så fort jag kommer hem (blir nog tidigt hemgång från jobbet idag ;))
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det enda jag blir lite fundersam inför är just det att den går mot /dev/mapper och ifall det isåfall är ett krypterat rootsystem...

Och... om du har en separat boot-partition så måste du givetvis montera den också innan chroot:en ovan, typ "mount din-boot-partition /mnt/boot"...

Kommer jag på något mer så lägger jag in det här under dagen, vilket säkert andra gör också... :)
newlund
Kontakt:

Inlägg av newlund »

Det enda jag blir lite fundersam inför är just det att den går mot /dev/mapper och ifall det isåfall är ett krypterat rootsystem...
Min fundering med. Jag installerade systemet i Maj 2009 från scratch, och gjorde inga direkta ändringar under installationen utan gick mest på föreslagna inställningar.
Kommer jag på något mer så lägger jag in det här under dagen, vilket säkert andra gör också... :)
Grymt!, stort tack :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

newlund skrev:
Min fundering med. Jag installerade systemet i Maj 2009 från scratch, och gjorde inga direkta ändringar under installationen utan gick mest på föreslagna inställningar.
Då borde det inte vara det tycker jag, om det skulle vara det så tror jag att vi måste uppdatera initramfs också, men det märker vi antagligen... :)
newlund
Kontakt:

Inlägg av newlund »

Need your help Osprey! :)

Körde igång en live-cd och drog igenom kommandona ovan (mounta boot, root etc.)

sudo update-grub
Rasslade på och den hittade kernels (klagade dock lite på vissa locale language settings)

Bootade upp igen och får nu "Error 15: File not found". Den har dock uppdaterat namnen till Ubuntu 9.10, kernel 2.6.28-19-server

Det var inga problem att mounta /dev/mapper/phatserv02-root ifrån ett shell, och samma för boot..

Jag har en möjlighet att installera om Grub ifrån 9.10 server installationsskivan. Kan det vara nästa steg?

Tack för all hjälp hittills! :)
newlund
Kontakt:

Inlägg av newlund »

blir inte riktigt klok.. har försökt att skippa UUID och direkt skriva in:

root    hd(0,4)

i menu.lst, men samma fel. Den hittar inte filen..

...

Så här ser partitonerna ut på disken som allt ligger på.

fdisk /dev/sda

Command (m for help): p

Device          Boot          Start          End        Blocks       Id     System
/dev/sda1        *            1               30370   243946993+    8e  Linux LVM
/dev/sda2                      30371         30401      249007+      5   Extended
/dev/sda5                      30371         30401      248976       83   Linux

Som du ser är /dev/sda1 markerad som aktiv boot. Men /dev/sda5 är min /boot.

Jag kan inte nå root partitionen på annat sätt än via /dev/mapper/phatserv02-root

Kan det ha att göra med initramfs som du nämnde ovan?
newlund
Kontakt:

Inlägg av newlund »

Härlig afton... kommer in på fler och fler saker som kanske påverkar detta.. som jag skrev i första posten så funkade inte mysql efter uppdateringen.

när jag kör blkid får jag:

blkid: /lib/libblkid.so.1: no version information available (required by blkid)
blkid: /lib/libblkid.so.1: no version information available (required by blkid)
sedan listas uuid:erna till resp partition..

Om jag vill installera libblkid igen, via apt-get install libblkid1, så haltar den p.g.a dependencies till mysql. Jag kan inte heller uppgradera mysql i detta läge.

Kan detta ha ett samband?

nu ger jag mig för ikväll... snurrar bara till det nu känns det som..
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

newlund skrev:Kan det ha att göra med initramfs som du nämnde ovan?
initramfs (dvs. "kärnans filsystem") uppdaterar du isåfall med "update-initramfs -u -k namnet-på-din-kärna" dvs. typ "update-initramfs -u -k 2.6.35-23-generic"...

[Edit] Givetvis efter en chroot isåfall... :)

[Edit igen] Men jag vet inte om detta egentligen behövs, eftersom du som du säger, kommer åt filsystemet...
blir inte riktigt klok.. har försökt att skippa UUID och direkt skriva in:

Kod:
root hd(0,4)
Tänk på att Grub2 utgår från 1, medan Grub[1] började vid noll... hd(0) är alltså hd(1) i Grub2...
newlund
Kontakt:

Inlägg av newlund »

God morgon! :)
initramfs (dvs. "kärnans filsystem") uppdaterar du isåfall med "update-initramfs -u -k namnet-på-din-kärna" dvs. typ "update-initramfs -u -k 2.6.35-23-generic"..
Yes, körde faktiskt en update-initramfs och den gjorde om en ny img fil för min senaste kernel... men tyvärr inge bättring..
Tänk på att Grub2 utgår från 1, medan Grub[1] började vid noll... hd(0) är alltså hd(1) i Grub2...
Yepp, efter mina timmar igår så vet jag att jag kör Grub [1]. Jag har testat att mounta olika genom att tycka e i grub menyn och editera, men hd(0,4) är den som går att mounta som boot men lik förbannat så hittar den inte filerna där...

Det sista jag testade igår (efter ytterligare timmar i google) var att ändra i fstab, byta ut UUID mot direkta sökvägen för /boot, men ingen bättring där heller..

Filformatet Linux LVM fattar jag nu som att man gör logiska partitioner i, och därav mina /dev/mapper/phatserv02-root och phatserv02-swap

Hursomhaver; tror du att det kan ha att göra med problemet med blkid / libblkid.so.1 ? Får felmeddelande av denna när man kör kommandot blkid samt update-grub, och även vid apt-get install -f. Eller är det helt fel spår? :)
newlund
Kontakt:

Inlägg av newlund »

*update:

Bara att erkänna när man är besegrad. Fick bli att kopiera över /etc /var m.m. till en extern disk, in med en ny, installera 10.04 LTS server från scratch och konfa om, så nu man back in business :)

Tack Osprey för att du tog dig tid att hjälpa mig! 8)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"