Unity-tråden

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Unity-tråden

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Utanför ämnet:
Bowmore skrev:
pun skrev:Utanför ämnet: Jag vill ha min "docka"....
Utanför ämnet: Du gillar dockor och vulfgar flygplan. Vilka tvärtemotare ni är ;D
Utanför ämnet:
Jag gillar att sväva ut i det blå :angel:Sen

Jag blev påtvingad otäcka dockor som barn och sen dess håller jag mej undan från sådana
Hehe... :D

Jag har stora problem med vad jag egentligen har Unity till eftersom jag har min docka... dvs Docky !

Sen som det är just nu har jag aldrig kört ett rappare Ubuntu... "just magic"... :D :D :D
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Urban Anjar skrev:Fan vad ambitiösa ni är! Borde ni inte bilda en grupp i LP och dokumentera lite av vad ni gör. Jag tänker på LoCo-council, som inte tror att nån gör nåt vettigt här...

Jag antar att ni hittar och rapporterar en del buggar medan ni har skoj ;D

Själv fegar jag med 10.10. Hade unity inne en stund, men tppade sugen och kände att jag behövde kunna jobba på datanen också...
Jo vi brukar diskutera buggar, nu är vi inte så många som diskuterar....sen brukar vi kolla om det finns någon bugg samt ev skriva en ny :-[

Jono himself har ett nytt meddelande idag !

http://www.jonobacon.org/2010/12/03/ubu ... e-to-test/

"Just do it" !! och som han skriver "Rock and roll!" ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:Fan vad ambitiösa ni är! Borde ni inte bilda en grupp i LP och dokumentera lite av vad ni gör. Jag tänker på LoCo-council, som inte tror att nån gör nåt vettigt här...
pun skrev:Jo vi brukar diskutera buggar, nu är vi inte så många som diskuterar....sen brukar vi kolla om det finns någon bugg samt ev skriva en ny :-[
Lite OT, men tanken slår mig att starta upp ett ubuntu-se-testing team. Jag vet att du Plun är aktiv på ubuntu.com, men kanske också kan bidra här hos oss. Jag tänker mig ett team med dig, mig, vulfgar, andol, etc. Smaka på den karamellen en stund innan du svarar. Jag tror att det skulle bli satans kul samt ännu något som Ubuntu-se sen stoltsera med. Min dröm är att vi i en nära framtid kan bli ett föredöme bland Ubuntu LoCos. Det måste även vara ett mål som Ubuntu-se har. Även om vi inte når enda fram så är det gott nog. Så Plun , som sagt, ta dig en funderare på det. Slut OT i denna tråd.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:Jo vi brukar diskutera buggar, nu är vi inte så många som diskuterar....sen brukar vi kolla om det finns någon bugg samt ev skriva en ny :-[
Lite OT, men tanken slår mig att starta upp ett ubuntu-se-testing team. Jag vet att du Plun är aktiv på ubuntu.com, men kanske också kan bidra här hos oss. Jag tänker mig ett team med dig, mig, vulfgar, andol, etc. Smaka på den karamellen en stund innan du svarar. Jag tror att det skulle bli satans kul samt ännu något som Ubuntu-se sen stoltsera med. Min dröm är att vi i en nära framtid kan bli ett föredöme bland Ubuntu LoCos. Det måste även vara ett mål som Ubuntu-se har. Även om vi inte når enda fram så är det gott nog. Så Plun , som sagt, ta dig en funderare på det. Slut OT i denna tråd.
Njau... jag kommer alltid att betraktas som ett "parias" eftersom jag tycker Nouveau är jordens crap och inte ens värt att provas.... Thats it !

Sen eftersom jag nu "frossar" i Compiz alla pluggar som då rullar bäst med ett prima nVidia-kort så är det som det är....

Men visst skulle det vara kul med att flera deltog i en testning.... trots att jag är en "paria"..... ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Men visst skulle det vara kul med att flera deltog i en testning.... trots att jag är en "paria"..... ;)
Var nånstans? Enkelt löst genom att stoppa i en amd/ati-kort i burken :)
Hur som helt, tanken finns där nu efter ett par glas vin och andol gjorde ett första försök med en tavla för felrapportering. Hmm...
Nu från unite tillbaka till unity ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:Men visst skulle det vara kul med att flera deltog i en testning.... trots att jag är en "paria"..... ;)
Var nånstans? Enkelt löst genom att stoppa i en amd/ati-kort i burken :)
Nope då funkar inte det viktiga som XBMC-1080p samt att roa sig med de mest avancerade pluggarna i Compiz.... nVidia ligger i en egen division !

Hur som helt, tanken finns där nu efter ett par glas vin och andol gjorde ett första försök med en tavla för felrapportering. Hmm...
Nu från unite tillbaka till unity ;)
Njau.... jag tycker det mest är en fånig tavla....buggar uppkommer i enskilda trådar !
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Idag är det i det närmaste perfekt......

Bild

Nu återstår den stora frågan vad jag egentligen har Unity-launchern till eftersom Docky funkar utmärkt..... ??? ???

Sen eftersom jag är en terminalnisse så blev jag sne över att inte menyn fanns där den ska vara men det fixade jag via det här tipset.
http://www.techytalk.co.cc/2010/12/ubun ... some-apps/

Jag har ofta 2 eller 3 flikar samtidigt igång i terminalen och då ska menyn vara där den ska vara.... ;)
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Installerade alpha 1 men blir lite irriterad över inställningsmöjligheterna, eller rättare sagt, avsaknaden av dem.
Tex. presenterar min klocka tiden i 12 timmars format?
Jag skulle även vilja se fönsternamnet bredvid menyraden. Dessutom skulle den globala menyraden gärna få fungera med firefox.

Appmenyn är helt värdelös, vad var det för fel på det gamla systemet?
Eller kan vi inte bara ta bort alla mappar i hela systemet, blanda alla systemfiler med användarnas alla filer i rooten? Jag menar, har man börjat ska man väl göra det fullt ut.

Och visst, baren på sidan är väll nice. Men vad gör den bättre än awn? Avsaknaden av applets är tydlig.

Systray, är det helt borta? Inte ens systray i awn funkar...

EDIT: Jag märker nu hur otrevlig jag låter, det är inte meningen.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Rasmus skrev:
EDIT: Jag märker nu hur otrevlig jag låter, det är inte meningen.
Yup... som hämtad från den "svenska myllan".... ;D

Man har ju precis fått ihop det att Compiz++ funkar ihop med Unity.... utgåvan är en Alpha !.... sen har man då konstruktiva åsikter så finns Aytanas mailinglista samt buggeriet hos Launchpad... 8)

Jag är hursomhelst mest nöjd med att det är klart snabbt o rappt just nu ! ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jag lyckades bygga om min Unity-plug efter att ha kollat i utvecklarnas IRC-logg....

Kan vara intressant att kolla i:
http://irclogs.ubuntu.com/2010/12/09/%23ayatana.html

Så där funkar det när utvecklarna bollar olika buggar o frågor och sitter jorden runt.

Jag blir just nu "sne" på att jag inte kan ändra storleken på Unity-launchern.... ser ganska grotesk ut just nu...

Bild
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Har ett välfungerande Maverick Meerkat.

Vad händer om jag installerar Unity från Synaptic ?
Blir det dubbelklick på allt? Får jag Hemmappen på skrivbordet?
Är Meerkat längre stabilt med Unity? Blir det till att alltid välja alternativ vid uppstart? Lönar det sig att ödsla tid på Unity, alternativt vänta till våren? Kan man samla Unity-erfarenhet på förhand, som kommer till nytta vid nästa uppgradering?

Vi är många, som skulle vara tacksamma för utförligt svar.
Vågar inte riktigt blint experimentera heller med en nyttig arbetshäst till dator.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

christer skrev:Har ett välfungerande Maverick Meerkat.

Vad händer om jag installerar Unity från Synaptic ?
Du kommer att köra något som jag definierar som "crap".... segt o slött.. :P

I Natty så har man då slängt ut Gnomes Mutter och kör istället Compiz++ vilket gör att det är snabbt o rappt..!!
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Segt och slött är ju bra vid inlärning. Unity nedladdat från Synaptic innebär väl att brukbart Gnome finns kvar.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

christer skrev:Segt och slött är ju bra vid inlärning. Unity nedladdat från Synaptic innebär väl att brukbart Gnome finns kvar.
Jo men nu är frågeställningen totalt OT för den här tråden !

Unity ingår då i netbook-paketet för Maverick.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Plun, har själv inte hunnit köra Unity speciellt mycket än. Sen har jag ingen widescreen vilket gör att launchern tar mer plats. Intressant, som du var inne på, är hur man gör launchern mindre/smalare, men det kommer väl så småningom.

Nu undrar jag ett par saker och tänkte vara bekväm för en gångs skull >:D
1) hur sorterar man ordningen av ikonerna i launchern som man vill ha dem? Manuell config i gconf?
2) hur lägger man till nya funktioner (ikoner) i launchern? Manuell config i gconf?
3) hur får man till en autohide när man t.ex flyttar ett fönster till vänster? Manuell config i gconf?

Kanske finns nån bra guide för det?

EDIT:
Hittat svaren på mina frågor.
1) inte implementerat än
2) sätt upp en app och pinna den sen i launchern med högerklick ...
3) menade intellihide, kommer till helgen

Autohide och float finns i CCSM under Unity.
Inställning av format dag, datum och tid finns i dconf.
Däremot går det inte att ändra ordningen på ikonerna i launchern där. Syns men spärrat!
Launchern går inte att göra smalare idag, kräver ikoner mindre än 48x48 vilket inte ger en bra upplevelse idag. Nya ikontema att se fram emot?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo det här kommandot styr nog om ordningen samt vilka appr som finns i Launchern

Exempel:

Kod: Markera allt

gsettings set com.canonical.Unity.Launcher favorites "['nautilus.desktop','gnome-terminal.desktop','gedit.desktop', ...]"
Sen om man kollar in Compiz GIT samt Unitys Bzr så är de flesta ändringar just nu att skapa stabilitet med de rena grundfunktionerna.

Jag kör fortfrande utan glib-mainloopen som jag fortfarande inte förstår meningen med.... ???

Den senaste paketversionen pytsas ut idag och den ger mer stabilitet samt då intellihide. Nu kör jag själv sällan full-skärm utan nästan alltid mina appar i fönster så jag skulle föredra även en auto-hide funktion.

Sen har vi det här med Docky.... ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Tackar, gsettings funkade ;D

Körde först

Kod: Markera allt

gsettings get com.canonical.Unity.Launcher favorites
stuvade om och verkställde med gsettings set ...
pun skrev: Nu kör jag själv sällan full-skärm utan nästan alltid mina appar i fönster så jag skulle föredra även en auto-hide funktion.
Jo, men den funktionen finns ju under CCSM i Unity-pluginen, eller missförstår jag dig? Använder den själv nu för att slippa se launchern hela tiden.
pun skrev:Sen har vi det här med Docky.... ;)
Meaning?
Funkar inte Docky i Unity? Kör själv AWN där som ett arv från Classic. Däremot är det strul med t.ex Screenlets.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Nej med senaste version så är auto-hide> intellihide, jag skulle vilja ha båda.

MacUntu spelade in hur det funkar

http://www.youtube.com/watch?v=dj6ciufcz7w

I Bzr är det så just nu iaf och paketet som byggdes igår kväll ska ha den funktionen (har inte kollat om det är utgivet)

Mindre ikoner/launcher verkar stå högt på önskelistan.

Sedan angående Docky så har ju den alla funktioner man behöver..... ;)

Hursomhelst så funkar det för mig iaf prima och det bådar gott för framtiden.. !! Full aktivitet på kodbyggandet också !
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Nej med senaste version så är auto-hide> intellihide, jag skulle vilja ha båda.
Ajdå, hur tänker de :o

Docky var ju en kandidat till launchern men kraven skulle påverka den så pass att den riskerade att bli en ren Unityprodukt och då inte kunna användas i Gnome Classic eller på andra plattformar, t.ex KDE. Jason Smith, skaparen av Docky som numer jobbar på Canonical med bl.a just Gnome Do, drog nog en lättnadens suck här ;) En bra tillgång för Canonical då Jason tidigare jobbat med Compiz, följde med i utbrytningen till Beryl, osv.
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"