Samba slutade fungera

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
it04-22
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Samba slutade fungera

Inlägg av it04-22 »

Jag undrar om någon vet vad som kan ha hänt med mitt Samba.
Jag installerade Samba för länge sedan på Ubuntu 9.04 eller liknande och delade då ut ett par mappar utan problem som jag har använt i flera år. Sen har jag hela tiden uppdaterat till senaste Ubuntu versionen utan problem. Men nu efter att jag installerade "Den perfekta tian" så slutade Samba plötsligt fungera.
Jag kommer inte åt mina utdelningar från andra datorer. Samba var också plötsligt inställd på standarden "WORKGROUP" fast jag i vanliga fall haft min egen "LAPTOPNET" som arbetsgrupp.
Det hade ju inte gjort något om jag kunde ändra men nu går det liksom inte att göra något åt det. Jag kan förbereda och ställa in en utdelning men så fort jag klickar "dela ut" så bara står programmet still och inget händer. Samma sak om jag försöker ändra arbetsgrupp.
Jag kan heller inte gå in i configurationsfilen för där har jag ingen behörighet. Jag kan heller inte ändra behörigheten fast jag är sudo eller admin.
Jag har försökt installera om samba men samma saker kvarstår.
Vad kan jag göra? Måste jag installera om hela Ubuntu?
Jag kommer förresten inte heller åt mina gamla utdelningar från en annan dator heller som har funkat länge. Dessa kommer jag dock åt fortfarande med andra datorer i samma nätverk. Men det är väll till följd av att arbetsgruppen är fel inställd.

Hjälp :)

ska lägga till att jag får ett felmeddelande när jag startar samba.
Bilagor
Skärmbild.png
Skärmbild.png (22.86 KiB) Visad 1078 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Samba slutade fungera

Inlägg av Osprey »

Att workgroup etc. är fel inställt beror förmodligen på att du av misstag valt "Installera paketansvariges version" när datorn under installationen frågade om du skulle behålla /etc/samba/smb.conf...

Men givetvis kan du komma åt att ändra i filen, både innehåll och behörighet om du har rättighet att göra sudo... vad händer om du öppnar filen med "sudo gedit /etc/samba/smb.conf"..?? Det är iofs möjligt att behörigheten är inställd så att den egentligen är skrivskyddad och när det gäller det så vet jag inte hur du gör i gedit.

(Öppnar du den däremot med "vim" eller "vi" så trycker du "i" med en gång när den öpnnat filen och sedan klättrar du runt med pilarna och ändrar det du vill och sedan skriver du över med "w!" och hoppar ut med ":q"...)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
it04-22
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Samba slutade fungera

Inlägg av it04-22 »

Jag fick aldrig något avslut på detta problem. Nu kraschade min hårddisk med linux på så jag fick ominstallera det vilket gjorde att samba fungerar som det ska igen.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"