Eftersom jag gör mycket reklam för Linux kommer kompisar då och då och vill pröva. Nyligen fick jag en gammal ACER med 0,5 GB RAM och Windows XP, med frågan om det går att köra Linux på den. Jag svarar alltid JA.
Jag försökte lägga om Boot-sekvensen i BIOS, med det fungerade inte av någon anledning. Det gick att plocka fram filerna på ISO-skivan jag lagt i CDń, med jag kunde inte starta upp Linux på det sättet.
ISO-skivan innehåller Ubuntu 8.04 och jag har använt den för installation för ett tag sedan, så jag tror skivan är OK.
Går det att starta Linux "manuellt" från Iso-skivan; vilken fil skall jag då klicka på??
Tacksam för tips.
Pröva Linux på en gammal Acer-dator
Re: Pröva Linux på en gammal Acer-dator
Har du möjlighet att använda en nyare skiva?
På vilket vis fungerade det inte att ändra bootordningen?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag ställde om bootsekvensen med CDń först och flyttade ner hårddisken i sekvensen. När jag sedan startade om datorn, bootade den inte från CDń, utan Windows XP kom upp?
Jag har en nyare skiva med Ubuntu 9.10; lönt och pröva?
Min huvudfråga är egentligen, går det att gå ut till CDń med ISO-filerna och klicka på någon fil, vilken i så fall, och få igång processen??
Jag har en nyare skiva med Ubuntu 9.10; lönt och pröva?
Min huvudfråga är egentligen, går det att gå ut till CDń med ISO-filerna och klicka på någon fil, vilken i så fall, och få igång processen??
Om du skall klicka pa en fil, forutsatter val det att du kor fran XP? Da bor det val vara en .exe fil? eller?
Skall for ovrigt inte vara nagra som helst problem att kora pa 512 MB ram, och du har ju alltid Xfce (Xubuntu 10.10) och Lubuntu 10.10.
EDIT: 8.10 hade en windows-startare (start.exe ?) som kunde tvinga datorn att starta fran cd:n.
Skall for ovrigt inte vara nagra som helst problem att kora pa 512 MB ram, och du har ju alltid Xfce (Xubuntu 10.10) och Lubuntu 10.10.
EDIT: 8.10 hade en windows-startare (start.exe ?) som kunde tvinga datorn att starta fran cd:n.
Detta är kanske en dum fråga, men hur har du bränt CD:n? Vanligen brukar man ladda hem CD:n som en ISO-fil och därefter bränna en skiva med innehållet från ISO-filen.rkl skrev:Jag försökte lägga om Boot-sekvensen i BIOS, med det fungerade inte av någon anledning. Det gick att plocka fram filerna på ISO-skivan jag lagt i CDń, med jag kunde inte starta upp Linux på det sättet.
Att bränna ned själva ISO-filen, t.ex. Ubuntu.iso på en CD kommer inte att fungera, men det är nog inte så du har gjort det.
Det du kan göra är att prova skivan i en annan dator och se om den bootar från den maskinen. Då vet du om felet är i datorn eller i skivan.
Mvh Nemo
Sku minnas att den har en grejs att klicka på i win för att dra igång installationen. Mina skicor har startat mer eller mindre automagiskt i win, (=slår på datorn först å matar in cd:n med win på) de gånger jag försökt, men nångång har jag klickat på något och då har det startat så. Länge sedan alltså, men jag har varit totalt oerfaren och gissat mig fram, så då borde det kanske funka samma lika sätt för dig med?rkl skrev: Jag har en nyare skiva med Ubuntu 9.10; lönt och pröva?