Använda opartitionerat utrymme

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Använda opartitionerat utrymme

Inlägg av Svento »

Jag har nästan 10 oanvända GB på den ena hårddisken, plus en partition som börjar vara full. Går det att använda det opartitionerade utrymmet till att utöka den som börjar svämma över?

Dokument-partitionen - den som jag vill förstora är markerad som låst i Gparted, så jag antar att jag vill veta hur man låser upp den.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Använda opartitionerat utrymme

Inlägg av Hund »

Du måste avmontera den innan du kan göra något. Och glöm inte backup innan du börjar pilla.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Backup på det som är på dokumentpartitionen...? Då är det inte görligt, för jag har ingenstans att lägga all den skiten.

I värsta fall får jag väl formatera en ny partition på utrymmet och flytta över en del av grejerna.
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av viper »

"Ogörligt" säger du, hur många GB är det som lagras på disken och som måste kopieras?
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:Jag har nästan 10 oanvända GB på den ena hårddisken, plus en partition som börjar vara full. Går det att använda det opartitionerade utrymmet till att utöka den som börjar svämma över?
Klart att det går att använda, men för att svara på exakt hur du ska göra så måste vi veta hur din disk ser ut ("parted -l" eller ett screenshot från Gparted)...
Svento skrev:Dokument-partitionen - den som jag vill förstora är markerad som låst i Gparted, så jag antar att jag vill veta hur man låser upp den.
Att den är markerad som låst beror antagligen på att du har den monterad och att den därför inte kan ändras innan du avmonterar den...
Svento skrev:I värsta fall får jag väl formatera en ny partition på utrymmet och flytta över en del av grejerna.
Kan du också göra, men det är väl smidigare att "klumpa ihop dem" i en enda partition... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Det är fixat nu. Efter att ha finkammat alla partitionerna hittade jag skräp och dubbletter till ett värde av närmare 10 GB. Efter att jag hade slängt det hade jag utrymme tillräckligt för att flytta runt filerna och partitionera om. Tyvärr strök ca 15 GB av musikfiler och filmklipp med - efter att jag egentligen var färdig och skulle flytta tillbaka sakerna till sina rätta platser.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:Tyvärr strök ca 15 GB av musikfiler och filmklipp med - efter att jag egentligen var färdig och skulle flytta tillbaka sakerna till sina rätta platser.
De ligger inte kvar i papperskorgen eller något sådant då, så du kan återställa dem? vad hände..?
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Inget i papperskorgen. Efter partitioneringen, när jag hade börjat montera diskarna, så hade jag ett antal mappar under Media. Det fanns en mapp med ett långt namn som systemet hade gett den som fanns på den plats där jag skulle förvara såna grejer. Dessutom fanns bl a en mapp som hade det namn som jag hade gett den partitionen. Filerna i fråga kunde nås från båda dom mapparna, och min plan var att lägga över dom från den med det långa namnet till den som hade rätt namn, men den med rätt namn liksom fanns inte på riktigt, utan visade typ bara innehållet i den andra.

Så när jag flyttade över filerna, flyttade jag dom till ett ställe som inte fanns i verkligheten. Vid överflyttningen tömde jag den första och därmed var den andra också tom.

Det fanns två mappar som var dubblerade på det viset, dels den med mina musik- och filmfiler, dels den med alla bilder på barnen sen fem och ett halvt år tillbaka. Som tur var började jag med musik- och filmmappen och hann se vad som hände med dom filerna innan jag började flytta fotona...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ok, inte kul när det blir så... men det är ju bara att "bita ihop och kämpa vidare"... :-\
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Det var ju ändå bara konst! Dom ursprungliga Trazan och Banarne-inspelningarna brann ju upp på sin tid, vilket nyligen hände Aardmans lerfigurer också. Mitt problem bleknar i jämförelse...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:Det var ju ändå bara konst! Dom ursprungliga Trazan och Banarne-inspelningarna brann ju upp på sin tid, vilket nyligen hände Aardmans lerfigurer också. Mitt problem bleknar i jämförelse...
Jag måste säga att du har ett mycket sunt sätt att se det hela! :)

och nä precis, man ska inte grotta ned sig och gräma sig över saker som hänt, det är bara friskt mod och framåtanda som leder någonvart...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"