Ny med ubuntu, problem: scrollhjul, ljud & firefoxprofil

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Erknlssn
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ny med ubuntu, problem: scrollhjul, ljud & firefoxprofil

Inlägg av Erknlssn »

Hej alla glada!

Jag har nyligen skaffat ubuntu (10.04, 32 bitars) till min gamla stationära och det fungerar ganska bra.

Dock har jag några bekymmer.

[Kvarstår] Scrollhjulet:
Det går att scrolla med det men det går inte att trycka ner det för att få funktionen att styra upp-/nedgång genom att flytta muspekaren.
Saknar ubuntu den funktionen eller behöver jag installera något program eller någon extra drivrutin?

[Löst för mig genom datorbyte]Ljudet:
Kvalitén är usel, främst på lite högre frekvenser märker jag att det "skrapar" i ljudet.
Detta går att lösa genom att sänka PCM i mixern har jag förstått.
När det är gjort så är däremot ljudnivån väldigt låg.
Det ska man motverka genom att höja PCM-volymen i mixern, vilket då gör att jag kommer tillbaka till ursprungsproblemet.
Hur kommer jag runt detta bekymmer?

[Löst] Firefoxprofilen:
Jag har från min windowsdator en firefoxprofil som skulle vara skön att föra över.
Jag syftar på mappen som har följande "adress": C:\Users\Erik\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\
Finns det något motsvarande i ubuntu så att man kan föra över? Eller är det så att den lagrar profilen i ett annat format, och i så fall finns det någon annan lösning?

Det vore trevligt om det gick att lösa detta :)
Ljudet känns visserligen viktigast då tanken med datorn är att ha den för surfande, video och musik.

Tack på förhand

Mvh Erik
Senast redigerad av 1 Erknlssn, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: Ny med ubuntu, problem: scrollhjul, ljud & firefoxprofil

Inlägg av cthulhu »

HEJ och valkommen!
Forst:
Scrollhjulet:
Det går att scrolla med det men det går inte att trycka ner det för att få funktionen att styra upp-/nedgång genom att flytta muspekaren.
Saknar ubuntu den funktionen eller behöver jag installera något program eller någon extra drivrutin?
I linux har man automatisk klipp in av markerad text nar man klickar pa mitten-knappen, och det kanske ar darfor du inte har den eftersokta funktionen?

Ang. ljudet, vilken musikspelare har du? VLC?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Jag kan tyvärr bara hjälpa dig med din sista fråga - den om din profil i Firefox. Jag vet inte riktigt vad du menar med "profil" men det går att säkerhetskopiera bokmärkena i Firefox i Windows och sedan importera filen i Firefox i Ubuntu. Det gör du genom att gå in på Bookmarks -> Organize Bookmarks och sedan gå in på "Import and Backup". Istället för att gå genom Firefox meny så går det att få upp Organize Bookmarks-fönstret med tangentbordskombinationen Ctrl+Shit+O. När det kommer till tillägg så får du installera dom på nytt i Firefox från Programvaruhanteraren eller från Firefox hemsida (om tilläggen inte finns i Programvaruhanteraren).
Erknlssn

Inlägg av Erknlssn »

cthulhu skrev:HEJ och valkommen!
Forst:
Scrollhjulet:
I linux har man automatisk klipp in av markerad text nar man klickar pa mitten-knappen, och det kanske ar darfor du inte har den eftersokta funktionen?

Ang. ljudet, vilken musikspelare har du? VLC?
Tackar tackar :)

Det kanske förklarar varför det inte fungerar som jag vill med scrollhjulet, får testa helt enkelt :)

Sist använde jag VLC, ja.
Har för mig det var samma bekymmer med mediaspelaren som följde med operativsystemet.
ubot skrev:Jag kan tyvärr bara hjälpa dig med din sista fråga - den om din profil i Firefox. Jag vet inte riktigt vad du menar med "profil" men det går att säkerhetskopiera bokmärkena i Firefox i Windows och sedan importera filen i Firefox i Ubuntu. Det gör du genom att gå in på Bookmarks -> Organize Bookmarks och sedan gå in på "Import and Backup". Istället för att gå genom Firefox meny så går det att få upp Organize Bookmarks-fönstret med tangentbordskombinationen Ctrl+Shit+O. När det kommer till tillägg så får du installera dom på nytt i Firefox från Programvaruhanteraren eller från Firefox hemsida (om tilläggen inte finns i Programvaruhanteraren).
Profilen innehåller allt från sparade lösenord till bokmärken.
Bokmärkena har jag lyckats föra över åtminstone :)

Det är i sig inget större bekymmer men jag tänkte att eftersom det är enkelt att föra över från windows till windows (behöver bara kopiera en mapp och ändra en .ini-fil) så kanske det fanns något smidigt sätt i linux med.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag brukar alltid installera paketet ubuntu-restricted-extras i Ubuntu. Jag vet inte om det hjälper men det innehåller även grejer för ljudet. Det borde iofs räcka med VLC man jag har inte koll på exakt vilket som ingår i ubuntu-restricted-extras och VLC.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu-restricted-extras
Erknlssn

Inlägg av Erknlssn »

Jag håller på att testa på en annan dator nu (och därmed annat ljudkort) så vi får se om det blivit bättre.

Jag tror jag har installerat ubuntu-restricted extras nu, men har inte fått någon övertydlig bekräftelse.

Nytt bekymmer:
Jag kommer inte in på msn med empathy
"Ingen anledning angavs" står det bara när jag försöker logga in.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Med det här tillägget kan man spara ner det mesta i profilen och för över det till en annan dator:

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/2109/

// Peter
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

ang. scrollhjulet, det funkar för mig, att snabbscrolla upp och ner sfter klick,
dock vet jag eller kommer inte ihåg vad och när eller om jag gjort något
för att få detta att funka. Vid varje nyinstallation sparar jag firefoxmappen och slänger tillbaka, på så sätt får jag tillbaka allt som det var innan. Det kan ju vara så att det är ett firefoxtillägg som gör detta, hur som helst ge dig inte med tidigare svar, funktionen finns
ubot

Inlägg av ubot »

Erknlssn skrev:Jag tror jag har installerat ubuntu-restricted extras nu, men har inte fått någon övertydlig bekräftelse.

Nytt bekymmer:
Jag kommer inte in på msn med empathy
"Ingen anledning angavs" står det bara när jag försöker logga in.
Nej, jag trodde inte det skulle bli någon skillnad men det skadar ju inte att testa.

Du kan ju alltid testa med Pidgin istället. Jag brukar alltid installera Pidgin och kasta ut Empathy något av det första jag gör efter att ha installerat Ubuntu.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install pidgin
Erknlssn

Inlägg av Erknlssn »

Ganymedes: Jag får testa det där tillägget :)

lasseroth: Jag hittar firefoxmappen i windows, vet bara inte var jag ska slänga in den i ubuntu :)
Men jag kan tänka mig att den är annorlunda uppbyggd också så jag försöker nog först med tillägget

ubot: Då blir det att testa pidgin... Senare.

För nu har jag bekymmer :)

Datorn gick ner till skärmsläckare eller något liknande när jag var borta från den ett tag.
När jag kom tillbaka tryckte jag på ctrl för att den skulle vakna, men då blinkade bara muspekaren fram.
Rörde jag på musen så flyttades muspekaren men den försvann så fort jag slutade ge "kommandon". I övrigt var skärmen svart.
Jag testade alla kommandon jag kunde komma på och även de flesta enskilda tangenterna men utan framgång. Till slut tröttnade jag och fick hålla in startknappen på datorn tills den "dog".
Efter det så ville inte ubuntu starta ordentligt. Först gnällde den på att någon konfigurationsfel var fel och hade stängts av i läge 256 (ej säker på siffrorna).
Testade omstart några gånger och nu säger den att det är fel på grafikkortsdrivrutinerna.

Jag kan köra ubuntu från live-cdn jag har och komma åt hårddisken därifrån, finns det någon jag kan göra då för att lösa det här?

Edit:
Finns det någon inställning för att "stänga ner-krysset" och de andra två knapparna ska vara på höger sida? :)
Erknlssn

Inlägg av Erknlssn »

Löste det tidigare stora problem med att formatera om, men jag börjar ana att det inte är lösningen då samma fel uppstod igen.

"Det finns ett problem med konfigurationsservern
(/usr/lib/libgconf2-4/gconf-sanity-check-2 avslutades med status 256)"

Vore trevligt att hitta en lösning på dessa problem.

De som är gjort sedan installationen i båda fallen är:

Uppdatering av språkstöd
Installation av VLC
Uppdatering av grafikkortsdrivrutinerna
Installation av Wine
"gksudo nautilus" i terminalen och sedan valt mig som ägare på filsystemet

Vad gör jag fel? :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Erknlssn skrev: "gksudo nautilus" i terminalen och sedan valt mig som ägare på filsystemet
Där har du problemet! När du gör dig till ägare till hela filsystemet så kan jag bara rekomendera en ominstallation.
Erknlssn

Inlägg av Erknlssn »

mcNisse skrev:
Erknlssn skrev: "gksudo nautilus" i terminalen och sedan valt mig som ägare på filsystemet
Där har du problemet! När du gör dig till ägare till hela filsystemet så kan jag bara rekomendera en ominstallation.
Då ska jag låta bli det då :)
Man ska bevisligen inte testa allt man läser på internet, men om det felade får jag lita på dig ;D
Är det "safe" att sätta sig som ägare till andra hårddiskar/partioner?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag vet ju inte exakt vilket kommondo du körde, men med den beskrivningen låter det som du har kvaddat installationen.

Diskarna fixar du genom att hontera dem rätt istället. Använd uid=1000,gid=1000 som optioner i /etc/fstab.
Erknlssn

Inlägg av Erknlssn »

För att svara på min egen fråga så hittas profilmappen på följande sätt i ubuntu

"# (Ubuntu) Klicka på Platser-menyn uppe till höger på skärmen och välj Hemmappen. Ett filhanteringsfönster visas.
# Klicka på Visa-menyn och välj Visa dolda filer ifall det inte redan är gjort.
# Dubbelklicka på mappen som heter .mozilla.
# Dubbelklicka på mappen som heter firefox. Din profilmapp finns i denna mapp"

Problem och frågetecken nu då:

1. Kan man få stäng ner, minimera och maximera/återställ-knapparna på höger sida?
2. Kan man få ordning på scrollhjulet? :P
3. Vad för livsviktiga inställningar och program får man inte missa? ;D
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Svar på 1:
Alt+F2

och därefter:

gconftool-2 --set /apps/metacity/general/button_layout --type string menu:minimize,maximize,close
Svar på 2:
Har du testat att skrollhjulet fungerar med en annan burk? Musen dog för mig också rätt så nyligen. Ironisk skede det nästan samma dag som Maverick släpptes. Annars har jag ingen aning.

Svar på 3:
Ubuntu tweak: https://launchpad.net/~tualatrix/+archive/ppa
Installera:

sudo add-apt-repository ppa:tualatrix/ppa
Ailurus: https://launchpad.net/~ailurus/+archive/ppa
Installera:

sudo add-apt-repository ppa:ailurus/ppa
Annars kan detta vara tips för dig som vill veta vad man ska göra efter installation:
http://howtoforge.org/the-perfect-deskt ... ck-meerkat

Lycka till!
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Erknlssn

Inlägg av Erknlssn »

Lösningen för knapparna fungerade bra, toppen! :D

Ang scrollhjulet så fungerar det för att styra flikar som vanligt i firefox, och fungerar bra på win7-burken, men det är själva "snabbscroll" funktionen jag saknar

Ska kika lite på de där programmen, tackar :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"