Jag har nyligen skaffat ubuntu (10.04, 32 bitars) till min gamla stationära och det fungerar ganska bra.
Dock har jag några bekymmer.
[Kvarstår] Scrollhjulet:
Det går att scrolla med det men det går inte att trycka ner det för att få funktionen att styra upp-/nedgång genom att flytta muspekaren.
Saknar ubuntu den funktionen eller behöver jag installera något program eller någon extra drivrutin?
[Löst för mig genom datorbyte]Ljudet:
Kvalitén är usel, främst på lite högre frekvenser märker jag att det "skrapar" i ljudet.
Detta går att lösa genom att sänka PCM i mixern har jag förstått.
När det är gjort så är däremot ljudnivån väldigt låg.
Det ska man motverka genom att höja PCM-volymen i mixern, vilket då gör att jag kommer tillbaka till ursprungsproblemet.
Hur kommer jag runt detta bekymmer?
[Löst] Firefoxprofilen:
Jag har från min windowsdator en firefoxprofil som skulle vara skön att föra över.
Jag syftar på mappen som har följande "adress": C:\Users\Erik\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\
Finns det något motsvarande i ubuntu så att man kan föra över? Eller är det så att den lagrar profilen i ett annat format, och i så fall finns det någon annan lösning?
Det vore trevligt om det gick att lösa detta

Ljudet känns visserligen viktigast då tanken med datorn är att ha den för surfande, video och musik.
Tack på förhand
Mvh Erik