nybörjare bygger server... förhoppningsvis

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Jalle_88

nybörjare bygger server... förhoppningsvis

Inlägg av Jalle_88 »

Som vanligt vet jag inte om det är här eller i nybörjaravdelningen jag hör hemma, men jag chansar på att detta blir rätt.

Jag hade alltså tänkt fixa en server hemma, och det här är vad jag vill kunna göra:

Central lagring hemma
Köra program på den via internet, typ från min bärbara (gärna från windows också)
Ha inloggningar med olika behörigheter för mina kompisar (som har windows allihop.. suck)
Mina kompisar skall kunna hämta och lägga in filer via internet
kunna streama musik och film över internet

Den kommer alltså varken ha skärm eller tangentbord är det tänkt.

Vilket system skall jag välja? Vanliga ubuntu eller serverversionen?
Vilka program är lämpliga för det jag vill göra? Hållande i åtanke att jag är nybörjare vad det gäller linux.

Jag hade tänkt ha operativsystemet på en separat disk och lagringen liggande på fyra diskar anslutna till ett adaptec raid-kort (som jag inte kommer klara av att installera). Är det bra? Jag vet inte riktigt varför jag har tänkt så, men av gammal vana har jag operativsystem och lagring på olika ställen (windowsskada).

Sedan undrar jag lite vad som är lämplig prestandanivå. Jag har två olika moderkort, ett med amd XII 4200+ och fyra gigabyte RAM och ett med en amd XII 6000+ och 8 gb RAM. Vilket är lämpligt att använda i server och vilket i min (andra) stationära?

Burken är inte hopbyggd än, så förmodligen har jag minst två veckors felsökning framför mig innan jag ens kan få igång den, men jag tänkte ha den här tråden för framtida referens.

Om det inte har framgått så är jag nybörjare, och ute på alldeles för djupt vatten. Men där brukar jag vara.
Emil.s
Kontakt:

Re: nybörjare bygger server... förhoppningsvis

Inlägg av Emil.s »

Alla ska väl lära sig nån gång? Så kör på! :)

Du lär ju helt klart klara dig på det minde kortet med 4GB RAM. Bör ju dra mindre ström iallafall.

Har inte så stor koll på raid kort. Vissa brurkar föredra att köra mjukvaruraid iallafall då det är lättare att felsöka/återställa ibland.

Kör ubuntu-server. Själv kör jag vsftpd som FTP server. Sen bör du ju kunna ställa in åtkomstbehörigheter med vanliga anvnädar och grupprättigheter.
Annars så är det inte så svårt att sätta upp ACLer.

Lycka till iallafall! :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Ok, tack för svaret :)

Men om jag vill kunna köra program på den, typ torrent och matlab, då måste jag väl ha grafik? Finns det i serverversionen? Eller går det att liksom köra grafiken på en annan dator, och bara själva beräkningarna på server?

Och det är alltså inga problem att fixa så att mina kompisar kan lägga in saker på servern? Det var jag lite orolig för
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Filer fixar du lätt med ftp, smb eller liknande.

Men jag tror vanliga ubuntu passar bättre, då du får grafiken.
Det jag tänker på då är "Köra program på den via internet, typ från min bärbara (gärna från windows också)" och du kör du VNC. Fastt jag vet inte vilka program du tänker på.

Är det torrent skulle du bara kunna lägga torrentfilerna i en mapp och sen låta rtorrent ladda ner dem automatiskt.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Rtorrent ar superbt, och kors fran terminalen.
matlab -nojvm kor matlab fran terminalen, och emacs -nw kor aven det emacs fran terminalen (dar du kan edditera m-filer). For internet kan du ju surfa med Elinks, fran terminalen, vilket ar vad jag anvander just nu.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Jo, matlab (octave) och torrent är väl det jag främst har tänkt mig nu, men allteftersom utbildningen fortskrider kommer det nog bli andra program också... så det lutar nog åt vanliga ubuntu ändå, för att kunna få grafik. Gör det någon jätteskillnad prestandamässigt?

Och sedan glömde jag nämna att hela härligheten skall kopplas genom en router. Gör det någon skillnad vad gäller att komma åt saker från nätet eller att låta mina polare läga in saker?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Det är bara att forwarda portarna i routern så funkar det fint.

Förslagsvis så sätter du upp servern som router, så bör du få några 1000% bättre prestanda.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Nu har jag med nådens försyn lyckats skruva ihop burken, men självklart så funkar det inte. Cd-spelaren är helt död. IDE-kabeln till den är i och för sig äldre än gatan, men om spelaren får ström skall det väl ändå gå att öppna själva... luckan?

I BIOS står det som enda alternativ under "removable disk devices" "floppy"... som jag inte ens har någon. I bootordningen står CDROM som första, men betyder det att den hittar CD:n? Borde det inte stå typ "Samsung xxxl super ultra", eller något sådant?

Det som händer när jag startar är alltså att allt går som vanligt, sedan konfigureras någonting för adaptec-kortet så att det hittar alla anslutna diskar, sedan står det: "disk boot failure, insert system disk and press enter", men det går som sagt inte att öppna cd-spelaren.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

CD-spelare i en server? När jag byggde server så tyckte jag inte att det vart värt 200kr för något man bara kan tänkas använda 1 gång.
Installera via USB istället. ;)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Om du inte ens får ut cd-släden är det strömmen som fallerar. Men om du har möjlighet är det som sagt smidigare att installera från usb
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Hm, vilket bakslag. Jag tror nämligen att jag måste installera adaptec-grejorna först, sedan ubuntu. Och de drivrutinerna har jag på en skiva...

Men är det inte konstigt att en enda av strömkablarna från nätagget inte funkar?

För att helt byta ämne, hur sätter man upp servern som router? Behöver jag inte ett nätverkskort med en oherrans massa ingångar då? Och kan jag använda den gamla routern som antenn för wifi?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Jalle_88 skrev:Hm, vilket bakslag. Jag tror nämligen att jag måste installera adaptec-grejorna först, sedan ubuntu. Och de drivrutinerna har jag på en skiva...

Men är det inte konstigt att en enda av strömkablarna från nätagget inte funkar?

För att helt byta ämne, hur sätter man upp servern som router? Behöver jag inte ett nätverkskort med en oherrans massa ingångar då? Och kan jag använda den gamla routern som antenn för wifi?
Enklast är att sätta i 2 nätverkskort. 1 ut mot internet, och 1 in till LAN.
För WiFi så är det bara att stänga av DHCPn i nån gammal router och ansluta den till switchen.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

hm... "switchen" i bestämd form... Ok, jag kopplar alltså internet från väggen till ett nätverkskort i servern. Sedan en kabel ut från ett annat nätverkskort i servern, till en switch, från vilken kablar går ut till alla andra enheter i nätverket, inklusive min gamla router där jag har stängt av DHCP (vad nu det är). Är detta någorlunda korrekt? Säg att jag överskrider min budget med några hundra (till) och köper de två billigaste nätverkskorten och den billigaste switchen jag kan hitta, ger det en prestandaökning jämfört med en typ fem år gammal router som är värd besväret? Kan man inte använda det nätverkskontakten på moderkortet?

För att återvände till de mer förhandenvarande göromålen, så funderade jag på att försöka installera ubuntu (desktop, serverversionen känns för svårt) från ett usb-minne på den hårddisk som inte är kopplad till raid-kortet, för att sedan försöka ladda ned drivrutinerna till det sistnämnda och på något sätt fixa hela den grejen i efterhand. Är detta ens möjligt? Finns det någon som har erfarenhet av adaptecs kort?
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Jahapp, tänkte försöka återuppliva den här tråden igen, då jag känner att hela forumet håller på att översvämmas av mina dumma frågor, och det är lika bra att samla dem i så få trådar som möjligt.

Jaghar löst problemet med att ansluta till internet genom att byta moderkort (vilket inte heller gick friktionsfritt). Nu har jag installerat ubuntu 10.10 i386 på hårddisken som inte är ansluten till raidkortet.

Jag gav mig på att följa guiden som kurdistan föreslog ett par inlägg upp, men när jag kom till steg sju fick jag lite kalla fötter...

Jag gav mig (mot bättre vetande) på att editera /etc/network/interfaces. Detta är vad jag skrev in:
auto lo
iface lo inet loopback

#auto eth0
#iface eth0 inet static
#address 192.168.0.3
#netmask 255.255.255.0
#network 192.168.0.0
#broadcast 192.168.0.255
#gateway 192.168.0.1
Det fick till resultat att jag inte längre var ansluten till internet (Det är därför jag har kommenterat bort allt jag lade till). Efter att ha kommenterat bort det jag skrev funkade internet igen.

Det jag skrev in hämtade jag från utskriften av ifconfig (en ren chansning ärligt talat):
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:18:f3:77:c9:d4
inet addr:192.168.0.3 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::218:f3ff:fe77:c9d4/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:40639 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:21326 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:47984697 (47.9 MB) TX bytes:1783583 (1.7 MB)
Interrupt:43 Base address:0x8000
Kort sagt, jag fattar nada...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

192.168.0.3 är en intern IP-adress och funkar inte ut mot internet.

Om eth0 är kortet som ska gå mot internet, så koppla ditt modem dit och kör "dhclient eth0" på servern.
Sen kan du sätta 192.168.0.3 eller liknande på eth1 eller vad nu kortet som går in mot LANet heter.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

hm, just det. Glömde säga det. Servern är alltså kopplad till en router, som har adressen 192.168.0.1. Det är genom den jag får mitt internet. Servern har adressen 192.168.0.3.

Tanken är ju i och för sig att så småningom ha servern som router också, men jag skulle vilja få allt routermässigt att funka först.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ah, okok. Ja då bör det väl funka.

Kan det vara DNSen som strular?
Ta en titt i /etc/resolv.conf

Annars ser din interfaces fil korrekt ut.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Japp, det funkade, ett tag... jag tror att det var något med restart-kommandot. Jag provade nog aldrig att starta om datorn igår... :-[

Hur som helst så gav jag mig på nästa steg, att editera /etc/hosts. Jag lade till raden

192.168.0.3 joakim-server.jalles-server.com joakim-server

när jag kör hostname och hostname -f så blir utskriften joakim-server.jalles-server.com, så det verkar väl rätt...

/etc/init.d/hostname restart funkar inte, den föreslår något annat som jag inte fattar ett iota av, men jag chansade på att helt enkelt starta om datorn

Problmet är att nu kommer jag återigen inte åt internet...

Jag börjar tvivla på hela projektet... det känns som att jag måste ägna ett par år åt att läsa på först
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hm, någon speciell anledning till att editera /etc/hosts? Den brukar duga som den är i normalfallet...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"