Pekdonen vandrar omkring i datorklassrummen....

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Pekdonen vandrar omkring i datorklassrummen....

Inlägg av Peetra »

Hej,

vår skola har cirka 170 datorer och det är krångligt för oss elever, då man hamnar i en klass, där några av datorerna saknar möss. Pekdonen försvinner ibland (vi gissar på ~30 hittills i höst), men väldigt ofta, så är det ute och vandrar i klassrummet, man kan t.ex. hitta en hög med flera stycken i ett hörn.

Vi borde få dem fästa vid datorerna, så att de inte kan vandra iväg. Det provades med buntband, men de går ju enkelt att klippa sönder. :( NU funderar vi på olika sorters låssystem, man kan låsa fast bakdelen på dehär datorer, på samma ställe som buntbanden satt.

Jag undrar egentligen om det kan vara det bästa sättet, nånslags järntjosan kanske...
.... finns det buntband i stål, som man behöver specialverktyg för att ha av, det skulle kunna vara bättre
.... andra ideer?
Peetra.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Pekdonen vandrar omkring i datorklassrummen....

Inlägg av Kirill »

Hehe finns ett mycket billigt och enkelt skydd för detta ;D

Kanske inte det snyggaste, men det går att gömma undan det om man gör det rätt.

Be ansvariga köpa in ett packe: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-25215.aspx

Så skruvar de fast med sladden mellan bordet och gärnet med skruvar med torxskruv... Annars får de väl se till att dela ut EN mus till alla elever och de får sköta om den själv! Slarvar man bort den får man skylla sig själv :P
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jo det finns buntband i metall, men de heter nog nagot annat. Man skruvar en skruv sa spanns de at.

Annar kan du ju alltid detta:
Bild
(for att fanga in dem igen, tankte jag, ;))
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Använd en bättre förnsterhanterare så behövs inte musen. Annars får ni väl låsa in datorerna eller ge varje elev en varsin mus dom ansvarar över?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag vet inte om det var olämpligt att skratta när jag läste ditt inlägg för det kanske är ett jättestort problem hos er men nu är det för sent hur som helst ;D

Ni kanske kan koppla in dem i datorerna med epoxylim? Då behöver man en hyfsat stor tång för att koppla ur dem igen.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

På vår skola är alla kablar fästa i datorn med ett hänglås.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Det blir nog hänglås på vår skola också tror jag. Det med personlig mus, skulle vara mer ekonomiskt, supporten skulle inte behöva sätta arbetstid på mössen då ivarjefall, men jag undrar hur det skulle fungera i praktiken? :P
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

m!rage skrev: Ni kanske kan koppla in dem i datorerna med epoxylim? Då behöver man en hyfsat stor tång för att koppla ur dem igen.
PL400 som är ett mycket bra lim och så limmar man fast dem i USB-porten! PL400 har en lyftstyrka på ett par hundra kg per kvadratcm *hehe*
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hos oss är det mer problem att behålla själva datorerna, som i många fall är små tillplattade "kuber" som förstås ryms ett helt gäng i en ordinär portfölj, kasse eller ryggsäck.

Vi har dom fastlåsta i speciella hållare, men det verkar finnas folk som rår på lås och vajrar plättlätt.

Sista gänget datorer jag placerade ut var dock 20-kilos workstationburkar och även om de är dyrare lär de inte vara lättstulna precis. Själv känner jag fortfarande av hanteringen i ryggen.

Ett äldre supportproblem på lägre stadier var muskulor, som ungjävlarna plockade ur... Tack och lov för "ljusmusen".
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Exry
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Exry »

Sen finns det ju dem som drar sönder sladden till musen om de inte får ut den... Har väl hänt ett antal gånger. ::)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Exry skrev:Sen finns det ju dem som drar sönder sladden till musen om de inte får ut den... Har väl hänt ett antal gånger. ::)
Det talar ju mot att limma fast. Antalet USB-kontakter brukar vara lite begränsat.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Jag har hört att det ska finnas ett program som gör att varje mus kopplas till en speciell dator. Det är möjligt att det är speciella möss, det vet jag tyvärr inget om.

Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Vi fick köpa förmånliga lås, med en å samma nyckel till alla låsena, så supprten behöver inte bli galen med en jättenyckelknippa ( bra bit under två euro styck inkl. moms) så nu är alla T-bord å möss fastlåsta i chassina. Det har inte varit nåt problem med att folk sku ha öppnat chassint hittills, men nu blir det alltså inte sådana heller. En klar bonus. :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"