Dualboota Linux Mint 10

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Swedish Berserk

Re: Dualboota Linux Mint 10

Inlägg av Swedish Berserk »

Jag bifogar en bíld på problemet.

Trycker man sen på starthanterare ser det ut såhär:

sda 640GB HDD
sda1 Windows7 loader
sda2 Windows Vista loader

Notera att:
sda1 innehåller 208MB
sda2 innehåller 640GB

Men tydligen har jag två olika loaders..... Och den väljer Vista loadern som förval.....

Kan man fixa detta?
Bilagor
Screenshot.png
Screenshot.png (179.88 KiB) Visad 2110 gånger
Senast redigerad av 1 Swedish Berserk, redigerad totalt 5 gånger.
Swedish Berserk

Ny bild från den enkla dualboot sidan. Windows Vista loader med ett rött illavarslande tecken i.....
Bilagor
Screenshot-3.png
Screenshot-3.png (187.44 KiB) Visad 2108 gånger
Swedish Berserk

Såhär ser det ut i 10.04.1:

Snälla kan någon förklara om det ser okej ut? Står att jag kör dubbla operativ när jag bara har Windows 7 på den..... :(
Bilagor
Screenshot-1.png
Screenshot-1.png (88.99 KiB) Visad 2102 gånger
Swedish Berserk

Nu ska jag gå och lägga mig. Var inte blyga nu om ni har någon ide skriv av er här för jag är totalt slutkörd i huvudet..... ;D

God natt alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Swedish Berserk skrev:Vad är en fixboot C:?
Fixboot är ett kommando i MS-DOS som man använder för att reparera bootblock och sådant när det av någon anledning blivit kass. I ditt fall tror jag att det är sda1 som egentligen är bootloader och som sedan i sin tur laddar in sda2. Att den ser även sda2 som en bootloader kan vara på grund av att någon eller något program, någon gång kört en "FIXBOOT C:" så att även sda2 fått ett bootblock, men det spelar så sett ingen större roll och det är bara att gilla läget.. :)
Swedish Berserk skrev:Jag bifogar en bíld på problemet.

Trycker man sen på starthanterare ser det ut såhär:

sda 640GB HDD
sda1 Windows7 loader
sda2 Windows Vista loader

Notera att:
sda1 innehåller 208MB
sda2 innehåller 640GB

Men tydligen har jag två olika loaders..... Och den väljer Vista loadern som förval.....

Kan man fixa detta?
Nej, den väljer inte Vista loadern som förval - den väljer /dev/sda, dvs. sda-disken utan något partitionsnummer och det är bara för att det handlar om installation av MBR (Master Boot Record), vilket innebär att Ubuntu (egentligen Grub) kommer att hantera bootningen i fortsättningen istället för Windows. Grub kommer också att se till så att du kan starta upp Windows, så det är inga problem med det...
Swedish Berserk skrev:Ny bild från den enkla dualboot sidan. Windows Vista loader med ett rött illavarslande tecken i.....
Jag kan inte se något illavarslande i detta om jag bara låter bli att ta fram mina åsikter och synpunkter om Windows... ;D
Swedish Berserk skrev:Såhär ser det ut i 10.04.1:

Snälla kan någon förklara om det ser okej ut? Står att jag kör dubbla operativ när jag bara har Windows 7 på den..... :(
Som det ser ut så kommer den att lägga Ubuntu i det som antagligen blir nya sda3, samtidigt som den låter Windows bootloader ligga kvar i sda1 och Windows7 i sda2. Det ser alldeles utmärkt ut...

Och den säger inget om dubbla operativ egentligen, det den grundar sin uppfattning på är att den hittar ett bootblock i sda1 och ett i sda2... och eftersom den inte gör någon egentlig djupanalys av vad som verkligen ligger där så utgår den ifrån att du har flera (mer än ett) operativsystem...

Så här långt tycker jag att allt ser bra ut, men en backup av det du har liggande i Windows är givetvis ingen nackdel. Antagligen kommer inga konstigheter att hända så att du någonsin kommer att behöva backupen, men det blir ju iallafall en extra säkerhet...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Swedish Berserk

Tack för svaret Osprey. :) Det jag hängde upp mig på var varför 10.10 ville använda sda2 som en Vista bootloader.
Jag kommer köra 10.04.1 så får vi se vad som händer. Hoppas att allt går bra. ;) Annars har man mycket arbete framför sig. Jag ska iväg snart kommer in med resultat ikväll. ;D
Swedish Berserk

Bara jag inte får både Windows 7 loader och Windows Vista loader i GRUB. Ska installera nu får se vad som händer.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jo det är rätt sannolikt att du får, jag har fått så på några burkar med Windows som jag dualbootar...

[EDIT] Men om du vill så kan du stänga av 30_os-prober i /etc/grub.d och hårdkoda vad du vill ha i 40_custom...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Swedish Berserk

Osprey skrev:Jo det är rätt sannolikt att du får, jag har fått så på några burkar med Windows som jag dualbootar...

[EDIT] Men om du vill så kan du stänga av 30_os-prober i /etc/grub.d och hårdkoda vad du vill ha i 40_custom...
Dualbooten lyckades! Fick dock med Windows Vista loadern. Gör ingenting däremot. Hade först inget ljud men lyckades uppdatera ALSA drivrutinen till 1.0.23 så nu har jag ljud i datorn. Däremot så lyckades FGLRX drivrutinen ge ränder i menyerna så man får väl uppdatera den manuellt antar jag?

Tack för hjälpen allihopa! Speciellt dig Osprey! Kudos till dig! :D Skapar kanske en tråd sen om jag inte får igång FGLRX drivrutinen vi får se hur det utvecklar sig.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"