Sen jag började med Ubuntu för snart två år sen, har det blivit en massa ominstallationer av operativsystem och flyttning av filer. Jag vill ju ha dokumentpartitioner som jag kan nå även från XP om det skulle bli nödväntigt, så dom är formaterade för att göra det möjligt. Till saken hör att jag tidigare hade Ubuntu på den nyare hårddisken och XP på den gamla, tillsammans med dokumentpartitionerna. Nu senast har jag beslutat mig för att ha operativsystemen på en disk och dokumenten på en annan. Så jag formaterade tre partitioner på den nya i FAT32 och flyttade alla dokument dit. Vilket i sig tog en del tid. Därefter installerade jag Ubuntu på den gamla, och sen har det ju varit en del pyssel med att montera dom där FAT32-partitionerna.
Nu har jag slutligen börjat gå genom dom olika dokumentpartitioner som jag har på hårddisk nummer två. Vissa av dom var helt surrealistiskt överfulla, på ett sätt som jag inte riktigt begrep. Först gick jag på mapparnas namn och försökte lista ut vilka som var så fulla, men dom som innehöll rörliga bilder och musik innehöll bara typ 1 GB vardera.
Alltså började jag kolla en massa skumma mappar som hade kryptiska namn, och jävlar vad skit jag hittade... I mappen Installationsfiler trodde jag exempelvis bara att jag hade typ gamla installationsfiler för Adobe Acrobat Reader och sånt, men det visade sig att det fanns kompletta kopior av installationsskivor för en massa gamla utgåvor av Ubuntu... Dessutom fanns det här och där diverse kopior av hela mappar med foton, filmer och musik. Thunderbird har jag krånglat mycket med, och gjort backup av, och en sån backup är mer än 3 GB. Såna fanns det otaliga dubletter av på olika diskar, eftersom jag ibland har fått välja en annan disk när en har varit överfull. Dessutom kunde en backupmapp i vissa fall innehålla en till fullständig backupmapp.
Så nu, efter att ha flyttat och slängt en massa mappar har jag frigjort närmare 10 GB.
10 GB skräp...
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: 10 GB skräp...
Får jag fråga, varför just FAT32 som inte kan hantera filer större än vad är det... 4 Gb?
Sen är ju FAT32 ett filsystem som har stora problem också när det kommer till filer, där NTFS är "säkrare" om man nu kan säga så
Sen är ju FAT32 ett filsystem som har stora problem också när det kommer till filer, där NTFS är "säkrare" om man nu kan säga så

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag gjorde formateringen från en 8.10-skiva, och NTFS fanns inte som alternativ.
Men ja, planen är att formatera om dom till NTFS från nuvarande Ubuntu. Jag har bara dragit mig för det, eftersom det innebär en massa flyttande av filer, avmontering av diskar,formatering, och så montering av samma diskar igen.
Men ja, planen är att formatera om dom till NTFS från nuvarande Ubuntu. Jag har bara dragit mig för det, eftersom det innebär en massa flyttande av filer, avmontering av diskar,formatering, och så montering av samma diskar igen.
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ja, så är dom omformaterade till NTFS. Tyvärr försvann all musik och alla filmklipp som jag har samlat på mig under flera års tid... När jag skulle lägga tillbaka filerna i vad jag trodde var dom rätta mapparna, hamnade dom på nån enhet som inte var monterad - typ. Jag hade två mappar, varav den ena hade rätt namn och den andra nåt långt med en massa siffror och bokstäver. Jag flyttade dom från den underliga mappen till den som jag trodde var rätt, då försvann alltihopa, eftersom den "rätta" mappen tydligen bara visade vad som fanns i den egentliga.