Vart vill vi med forumet?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vart vill vi med forumet?
Det finns en tendens att bredda vårt forum. Nu kan man ställa sina windowsfrågor här också, och det är helt i sin ordning om det handlar om migration från Windows, om öppna program i Windows eller om att nätverka ihop Ubuntu och Windows. Men resten då? Vill vi det?
Vill vi bli det heltäckande datorforumet? Kan vi behålla vår "själ" då? Kanske det geniala sättet att föra ut Ubuntu till massorna? Jag är inte säker på vad jag tycker. Vill höra fler åsikter!
En annan sak som "varje sajt med självaktning" har är nyheter. Borde vi också? Nu skvallras en och annan nyhet vidare i Ubuntu Café. Är det lagom nivå? Ska vi fixa nyheterna själva, i så fall eller ska vi försöka förhandla med exempelvis LP? Hjulet blir inte nödvändigtvis bättre för att man uppfinner det igen.
Vill vi bli det heltäckande datorforumet? Kan vi behålla vår "själ" då? Kanske det geniala sättet att föra ut Ubuntu till massorna? Jag är inte säker på vad jag tycker. Vill höra fler åsikter!
En annan sak som "varje sajt med självaktning" har är nyheter. Borde vi också? Nu skvallras en och annan nyhet vidare i Ubuntu Café. Är det lagom nivå? Ska vi fixa nyheterna själva, i så fall eller ska vi försöka förhandla med exempelvis LP? Hjulet blir inte nödvändigtvis bättre för att man uppfinner det igen.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
SV: Vart vill vi med forumet?
Jag tycker väl så här. Det tycks vara en hel del medlemmar på forumet som använder både Ubuntu, Windows & OS X, och lite tips för de kommersiella operativsystemen uppskattas säkert det också. Fokus ligger ju naturligtvis på Ubuntu och antalet poster är säkert 98-99% fler i Ubuntuforumen än i kommersiella operativsystem forumet. Att täcka Windows till exempel skulle fodra betydligt fler forum och medverkan från medlemmar.
Som det är nu så är Windows bara en pytteliten del av forumet och säkert inget som ligger ivägen för diskussioner om och kring Ubuntu. Skulle vi ändra forumet till ett multiformat-forum så finge nog hela forumet byggas om. Vi skulle behöva ha fler forum för de kommersiella operativsystemen för att på allvar diskutera Windows & OS X. Sen är det ju tots allt Ubuntu i första hand som är orsaken till att folk söker sig till det här forumet.
Men, det är min personliga åsikt.
Som det är nu så är Windows bara en pytteliten del av forumet och säkert inget som ligger ivägen för diskussioner om och kring Ubuntu. Skulle vi ändra forumet till ett multiformat-forum så finge nog hela forumet byggas om. Vi skulle behöva ha fler forum för de kommersiella operativsystemen för att på allvar diskutera Windows & OS X. Sen är det ju tots allt Ubuntu i första hand som är orsaken till att folk söker sig till det här forumet.
Men, det är min personliga åsikt.

-
- Kontakt:
DimensionX sammanfattade även min åsikt väldigt bra... Självklart ska vi inte hindra diskussioner kring Windows och Mac OS*, men jag tycker som sagt inte att vi ska stödja dem (stödja som i att skapa forum i "förebyggande syfte", om ni förstår vad jag menar) heller.
En viss breddning av forumet kan bara vara en fördel, däremot skall det inte bli någon sorts help-desk för Windows-brukare. Gränsen bör kanske sättas ganska snävt därvidlag.
Nyheter på Caféet - hmm...tjaa, det är ju avsett som en mer allmän "snack-bar" efter vad jag har förstått. Kanske dags att instifta forumdelen "Nyheter" och när nyheterna inte är så nya längre, flytta dem till annan, lämplig forumdel och hänvisa dit.
Så har vi då andra och mer OT nyheter (sån't som inte nödvändigtvis rör Ubuntu alltså, men som inte platsar under "Humor" t.ex.) Ska vi ha en liten skvallerhörna också? Så att vi blir som Damernas Värld eller vad den heter?
Nyheter på Caféet - hmm...tjaa, det är ju avsett som en mer allmän "snack-bar" efter vad jag har förstått. Kanske dags att instifta forumdelen "Nyheter" och när nyheterna inte är så nya längre, flytta dem till annan, lämplig forumdel och hänvisa dit.
Så har vi då andra och mer OT nyheter (sån't som inte nödvändigtvis rör Ubuntu alltså, men som inte platsar under "Humor" t.ex.) Ska vi ha en liten skvallerhörna också? Så att vi blir som Damernas Värld eller vad den heter?

Hittills så har kommersiella operativsystem forumet mest handlat om lite småtips på gratis program och open source. (även en hel del om vad vi inte tycker om med windows). Någon help desk lär det aldrig bli, men skulle nån komma med nån fråga och jag är inloggad så skall jag i alla fall försöka svara så gott jag kan. Jag tror det är bra att det finns lite alternativforum då man kanske vill prata om nåt som hänt i OS X, Solaris, eller Windows.
Puben är också bra att vi har. Ibland så kan man bara logga in för att dela nån kul historia eller nåt i den stilen, det gör att forumet känns mera komplett än om vi bara skulle koncentrera 100% av alla diskussioner kring Ubuntu. Humör och lynne svänger, och ibland så känner man bara för att logga in och prata lite struntprat och träffa folk, så forum fyller även en social funktion.
Skvallerhörna?
Varför inte. Bara några paparazzi snubbar ville joina också, i så fall, så känns skvallerspalten fullständig sen.
Puben är också bra att vi har. Ibland så kan man bara logga in för att dela nån kul historia eller nåt i den stilen, det gör att forumet känns mera komplett än om vi bara skulle koncentrera 100% av alla diskussioner kring Ubuntu. Humör och lynne svänger, och ibland så känner man bara för att logga in och prata lite struntprat och träffa folk, så forum fyller även en social funktion.
Skvallerhörna?
Varför inte. Bara några paparazzi snubbar ville joina också, i så fall, så känns skvallerspalten fullständig sen.

- Urban Anjar
- Kontakt:
Rent skvaller om dokusåpakändisarnas silikonbehag osv tror jag vi klarar oss utan, och det var nog inte det du menade heller?Grön Göling skrev: En viss breddning av forumet kan bara vara en fördel, däremot skall det inte bli någon sorts help-desk för Windows-brukare. Gränsen bör kanske sättas ganska snävt därvidlag.
Så har vi då andra och mer OT nyheter (sån't som inte nödvändigtvis rör Ubuntu alltså, men som inte platsar under "Humor" t.ex.) Ska vi ha en liten skvallerhörna också? Så att vi blir som Damernas Värld eller vad den heter?![]()
Däremot kan det kanske finnas olika typer av nyheter som kan vara av intresse:
* Rena Ubuntunyheter (vad kommer i nästa version, hur går snacket om proprietära drivisar osv)
* Övriga OSS-nyheter - Vad händer med andra distar? Vad händer med olika program som förr eller senare kan hamna i Ubuntu
* Konkurrent- och marknadsbevakning - Vad hittar Microsoft på? Hur går vistaförsäljningen? Säkerhetshål i ...
* Övriga nördnyheter (Kolla Slashdot så fattar ni vad jag menar)
Jag vet inte. Är det rätt prioritet? Var drar vi gränsen?
Jag tycker väl så här Urban.
Så länge forumet är koncentrerat på Ubuntu så är vi nog rätt. Som det är nu så är både namnet på forumet och aktiviteten fokuserat väldigt mycket på Ubuntu, och det är så det skall vara tycker jag.
Allt som är intressant inom datavärlden är säkert kul för alla här att få reda på.
Man kan kanske ha 2 nyhetsavdelningar, en för enbart Ubuntu, och en med blandade nyheter?
Så länge forumet är koncentrerat på Ubuntu så är vi nog rätt. Som det är nu så är både namnet på forumet och aktiviteten fokuserat väldigt mycket på Ubuntu, och det är så det skall vara tycker jag.
Allt som är intressant inom datavärlden är säkert kul för alla här att få reda på.
Man kan kanske ha 2 nyhetsavdelningar, en för enbart Ubuntu, och en med blandade nyheter?
Jag tycker att det redan finns tillräckligt många siter med nyheter redan och tycker att det är bra som det är med litet prat om feisty i sin egen lilla del av forumet osv. Men visst vore det trevligt med någon nyhet i stil med "I vista kommer nu en sådan här funktion" med en länk till någon tråd i forumet där man sedan kan diskutera det.
Förövrigt tycker jag att Humor-avdelningarna och cafét är en bra idé eftersom det ger en litet "hemtrevligare" känsla som gör att man gärna vill vistas på forumet, det får inte bli för strikt tycker jag. Huvuddelen av allt handlar ju om just ubuntu och så länge det håller sig så finns det inget att oroa sig för.
Förresten handlar ju mycket i humor-forumet om just dåliga saker med vista och andra dator-relaterade saker, så än finns ingen anledning att oroa sig.
Förövrigt tycker jag att Humor-avdelningarna och cafét är en bra idé eftersom det ger en litet "hemtrevligare" känsla som gör att man gärna vill vistas på forumet, det får inte bli för strikt tycker jag. Huvuddelen av allt handlar ju om just ubuntu och så länge det håller sig så finns det inget att oroa sig för.
Förresten handlar ju mycket i humor-forumet om just dåliga saker med vista och andra dator-relaterade saker, så än finns ingen anledning att oroa sig.

- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Om man märker att ett forum börjar fyllas med allderles för många frågor så kan det ju bli aktuellt att splitta det så att man får 2 olika forum.
Tex Program / Spel till varsitt forum som det skulle behövas. Ni fattar.
Och skulle det behövas ett nytt forum för något som ofta diskuteras så är väl inte det heller någon dum idé.
Så om något tycker att ett forum fattas så är det bara att lämna förslag.
Tex Program / Spel till varsitt forum som det skulle behövas. Ni fattar.

Och skulle det behövas ett nytt forum för något som ofta diskuteras så är väl inte det heller någon dum idé.
Så om något tycker att ett forum fattas så är det bara att lämna förslag.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Sammtidigt är det kul att vi kan få Ubuntu och Linux användandet att växa genom att peppa folk och lära folk att använda dessa mer än Windows. Och därmed få enklare system. Och fler medlemmar här.
Då vi står inför ett val. Och öppnar ögonen. Ser vi ett oändligt antal vägar att välja.
Jag tycker forumet är bra som det är idag. Jag vill inte heller lägga in massa nyheter och sådant då det finns hur många siter som gör det mycket bättre.
Vi är ett Ubuntu supportforum + ett litet community där vi även kan ta upp lite windows och mac-frågor när vi ändå är här. Vi har en pub där vi kan slappna av och tjöta lite.
Kort och gott, ett riktigt jävla bra forum
Vi är ett Ubuntu supportforum + ett litet community där vi även kan ta upp lite windows och mac-frågor när vi ändå är här. Vi har en pub där vi kan slappna av och tjöta lite.
Kort och gott, ett riktigt jävla bra forum

Jag är beredd att hålla med. Det är bra balans på forumet som det är nu, och det finns nåt för alla som loggar in, vare sig man vill snacka programmering, nätverk, dela med sig av några MAC tips eller dra en kul historia.

- CrashLord
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
instämmer med ovanrancor skrev: Jag tycker forumet är bra som det är idag. Jag vill inte heller lägga in massa nyheter och sådant då det finns hur många siter som gör det mycket bättre.
Kort och gott, ett riktigt jävla bra forum![]()
En sak som jag funderat på är trådar som har blivit lösta och har fått det inskrivet i ämnesraden att de är lösta......skulle hamna i en undertavla för respektive ämne där bara lösta trådar läggs in. För att lättare kunna hitta de saker som faktiskt har lösts.
En tanke bara....
En tanke bara....
En väldigt bra tanke, Kissen! Något som kan följas från början till slut är väldigt bra. Ev. kanske moderator kan göra en kortare sammanfattning av hela tråden innan den s.a.s. läggs åt sidan.
Hörrö! Du såg väl den ironiska smileyn?Urban Anjar skrev:Rent skvaller om dokusåpakändisarnas silikonbehag osv tror jag vi klarar oss utan, och det var nog inte det du menade heller?Grön Göling skrev: En viss breddning av forumet kan bara vara en fördel, däremot skall det inte bli någon sorts help-desk för Windows-brukare. Gränsen bör kanske sättas ganska snävt därvidlag.
Så har vi då andra och mer OT nyheter (sån't som inte nödvändigtvis rör Ubuntu alltså, men som inte platsar under "Humor" t.ex.) Ska vi ha en liten skvallerhörna också? Så att vi blir som Damernas Värld eller vad den heter? ::)
Däremot kan det kanske finnas olika typer av nyheter som kan vara av intresse:
* Rena Ubuntunyheter (vad kommer i nästa version, hur går snacket om proprietära drivisar osv)
* Övriga OSS-nyheter - Vad händer med andra distar? Vad händer med olika program som förr eller senare kan hamna i Ubuntu
* Konkurrent- och marknadsbevakning - Vad hittar Microsoft på? Hur går vistaförsäljningen? Säkerhetshål i ...
* Övriga nördnyheter (Kolla Slashdot så fattar ni vad jag menar)
Jag vet inte. Är det rätt prioritet? Var drar vi gränsen?

Dina "gränsdragningar" verkar väldigt vettiga, tycker jag.
Låter både logiskt och bra tycker jag.Bobcat skrev: En sak som jag funderat på är trådar som har blivit lösta och har fått det inskrivet i ämnesraden att de är lösta......skulle hamna i en undertavla för respektive ämne där bara lösta trådar läggs in. För att lättare kunna hitta de saker som faktiskt har lösts.
En tanke bara....
En stor del av tiden för många (mig, bland annat) går ju ut på att söka efter svar i supporten, och din ide skulle göra det ännu enklare att hitta det som man söker efter.
Bra tänkt.

- Urban Anjar
- Kontakt:
Börjar låta som en FAQ?DimensionX skrev:Låter både logiskt och bra tycker jag.Bobcat skrev: En sak som jag funderat på är trådar som har blivit lösta och har fått det inskrivet i ämnesraden att de är lösta......skulle hamna i en undertavla för respektive ämne där bara lösta trådar läggs in. För att lättare kunna hitta de saker som faktiskt har lösts.
En tanke bara....
En stor del av tiden för många (mig, bland annat) går ju ut på att söka efter svar i supporten, och din ide skulle göra det ännu enklare att hitta det som man söker efter.
Bra tänkt.
Nope... börjar någon "tjöta" om Vista eller XPs eventuella förträfflighet har man gått över gränsenUrban Anjar skrev: Vill vi bli det heltäckande datorforumet? Kan vi behålla vår "själ" då? Kanske det geniala sättet att föra ut Ubuntu till massorna? Jag är inte säker på vad jag tycker. Vill höra fler åsikter!

Jag accepterar och stödjer fullt alla användare med inkörda XP burkar och som vill ha en mjuk övergång
till Ubuntu med en bekväm Dual Boot lösning. Kör man en DualBoot så måste problemen lösas i båda operativen.
Förhoppningsvist är då många så kloka o smarta att de aldrig mer köper nåt mer
från Kista/Redmond..

.........och sen vill jag berätta hur otroligt förträffligt Vista är. Vissa säger "Hasta La Vista", men det gör inte jag.plun skrev:
Nope... börjar någon "tjöta" om Vista eller XPs eventuella förträfflighet har man gått över gränsen![]()
Till att börja med så fick en specialversion signerad av självaste Bill Gates, ingen röd matta rullades dock ut när jag besökte butiken så ett litet minus får jag nog lägga in där.........
.........och vi skall INTE glömma alla trojanskrivare som hålls aktiva och välmående av XP och Vista. Dessa förträffliga operativsystem har gjort SÅ mycket för utvecklingen av trojaner och virus.
Som jag sagts tidigare, Windows, det ENDA operativsystemet med stöd för de senaste trojanerna.

Urban, en FAQ sektion? Varför inte!