SV: Någon som funderar på att skaffa Vista?

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Petri

Inlägg av Petri »

Hund skrev: Sedan denna hetsjakt på piraterna, den är ju värre än häxjakten som fanns för många år sedan.
Visst är piratkopiering fel och jag förstår att dom vill dra åt snaran för dom, men man lär tänka på kunderna med, det finns ju inte direkt någon användanvänlighet kvar.. Man kan ju knappt spara ett textdokument utan att man lär validera sin licens!

"Så länge vi tjänar massa pengar är det lugnt, vi skiter väl i våra kunder!" så känns det lite som Ms tänker nu för tiden.
Sedan att Vista i sig är byggt på en enda stor bugg verkar det som ska vi inte ens tala om..
Jodå! För fasen. Gör det så jobbigt för normal användaren att använda Windows som det bara går. Gör det omöjligt att spela upp nertankad film och mp3:or (den olagliga sorten). Omöjligt att installera piratade program. Att ens tänka tanken att köra en piratad Vista skall få din dator att självförstöra sig på 5 sekunder. Hoppas alla säkerhetshål drabbar folk och företag hårt (inte för att jag vet om det finns några men jag tar det för givet).

Slå mig om jag har fel men gynnar inte det bara Ubuntu och linux i största allmänhet?
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

vulfgar skrev: Vista, aldrig i en dator när mej!

Jag installerade för att testa, men efter mycket kort tid så kraschade det.
För tillfället så jobbar vi med Vista i skolan, och för mig har det krashat en gång...i notepad xD
hittade ävem en lite rolig film :P
kolla denna --> länk
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Johan Svanberg skrev:

För tillfället så jobbar vi med Vista i skolan, och för mig har det krashat en gång...i notepad xD
kolla denna --> länk
Den där länken har redan DimensionX länkat till i denna tråd. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

Hund skrev:
Johan Svanberg skrev:

kolla denna --> länk
Den där länken har redan DimensionX länkat till i denna tråd. :)
Va dum jag är :S, sorry :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ash, det är lätt att missa, speciellt om det blir långa trådar. Jag har gjort samma sak ett flertal gånger. :)
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Någon som funderar på att skaffa Vista?  NEEJ!  VARFÖR? ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag börjar nästan tycka synd om Microsoft, det går verkligen inte bra för dom nu! ;D

Men en sak som jag inte riktigt förstår, varför måste Microsoft ha alla dessa skydd hit och dit som Sony BMG m.fl prackar på dom?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Man kan börja att undra lite när man läser sånt här.

http://geobay.com/0086ae

(en av kommentarerna)

>> Inbyggd osäkerhet
Tanken på att NSA helt enkellt har planterat in en sofistikerad funktion som gör att Vista kan avlyssnas på ett mycket diskret sätt är inte helt främmande. <<
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 9 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nä, Vista har jag tänkt mig att det ska bli det första OS:et från M$ som jag inte skaffar mig.  ;D
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Bobcat skrev: Nä, Vista har jag tänkt mig att det ska bli det första OS:et från M$ som jag inte skaffar mig.  ;D
Av någon anledning känns det alltid som att det är någon annan som "skaffar mig" Windows.. hm. Antigen så får jag det genom att tvingas betala "Windows-skatten" så fort jag skall ha en dator, eller så upptäcker jag motvilligt att min dator har Windows installerat när jag kommer hem från lan (ja, det har hänt :().

Jag tror faktiskt att jag kan få Vista "gratis", eller något sådant. Det hade något att göra med studentlicens - något som jag tänker göra mitt bästa för att högaktiningsfull skita i att utnyttja ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Jag kommer då absolut inte köra Vista. Är sedan ett halvår Windows-befriad (förutom i skolan där de flesta datorer kör XP) och saknar det inte ett dugg.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hehe, slipper Windows i skolan också, där kör de Red Hat ;D ;D
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Blev så glad när jag var på biblioteket i Nyköping och såg den lilla pingvinen i hörnet på sökdatorn... :) Hörde rykten om att även polisen skulle gå över till Linux.

Nåja, det var en parentes. Vista är faktiskt det första Windows som jag inte ens känner mig sugen på att testa l i t e g r a n n. Är mer nyfiken på olika Lixux-distar numera...
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Diamondbeach

Inlägg av Diamondbeach »

Själv väntar jag allt med Vista. Efter allt man läst.
Då vi står inför ett val. Och öppnar ögonen. Ser vi ett oändligt antal vägar att välja.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Jag använder min windowspartition till att roa mig med spel som inte går att köra i linux.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Riktigt underhållande länkar i denna tråd. Jag skrattade gott åt båda men särskilt åt jämförelsen mellan OS X och Vista.  :D

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att installera vista på min egen dator. Microsoft får ju iochmed vista rätt att snoka på dina personliga filer på datorn allt för att förhindra s.k. "olagliga aktiviteter". Har man köpt ett operativsystem skall man ha rätt att göra vad man vill med det enligt mitt tycke. Linux är ju ännu bättre eftersom man inte ens behöver betala för det ;)
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Diamondbeach

Inlägg av Diamondbeach »

Har redan hört om vänner som haft stora problem sen de installerade Vista. Allt krångla på deras dator.
Då vi står inför ett val. Och öppnar ögonen. Ser vi ett oändligt antal vägar att välja.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Microsofts VD Steve Ballmer skyllde på pirater för den relativt dåliga försäljningen som Windows Vista har haft sedan det lanserades den 30 januari. Pirater i länder som Kina, Indien, Brasilien samt Ryssland har enligt Ballmer dragit ner försäljningen rejält.

Steve Ballmer sa att en lösning på pirat-problemet var att öka integrationen mellan Windows Vista och Microsofts Windows Genuine Advantage (wga) som hindrar pirater att ladda ner bland annat uppgraderingar till operativsystemet.

Piracy reduction can be a source of Windows revenue growth, and I think we'll make some piracy improvements this year.

En annan lösning som presenterades var att göra så att uppgraderingar och liknande till Windows Vista endast kan fås via telefon, som man tidigare har kunnat välja att göra.

Som viss media redan har belyst handlar det dock troligen inte bara om piratversioner av operativsystemet, utan att användare är nöjda med funktionerna som Windows XP ger. Företag har traditionellt varit försiktiga med att uppgradera då en Windows Vista-implementationer på kontor kostar en hel del pengar.

Källa: The Inquirer.

Vad säger man?  ::) Jag kan då inte annat än skratta, är dom så naiv att dom på fulla allvar tror att det är piraternas fel?
Och fullföljer dom idén med uppgraderingar via telefon så är dom körd på ren svenska.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Utan tvekan, det blir rent av löjligt.

Angående pirater, så är det dom Microsoft kan tacka för att Windows är så spritt, skulle en (stor del av) Windowsanvändarna plötsligt behöva betala för sina Vista och alla program så skulle det bli massflykt över till Linux där allt är gratis.

Ironiskt nog, så är det piraterna som håller Microsoft flytande.  ;D ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hund skrev: Microsofts VD Steve Ballmer skyllde på pirater för den relativt dåliga försäljningen som Windows Vista har haft sedan det lanserades den 30 januari. Pirater i länder som Kina, Indien, Brasilien samt Ryssland har enligt Ballmer dragit ner försäljningen rejält.

Vad säger man?  ::) Jag kan då inte annat än skratta, är dom så naiv att dom på fulla allvar tror att det är piraternas fel?
Och fullföljer dom idén med uppgraderingar via telefon så är dom körd på ren svenska.
Ja vad skriver man.... :P

Jag trodde MS hade en lösning som var knäckbar enbart under en kortare tid men "stoppa klockan"
tricket förefaller vara säker...iaf för dom som vet hur man undviker MS o WindowsUpdate.

Nu är det här en tickande bomb tills även Vista får sina säkerhetshål och även Vistaburkar
förvandlas till Zombies.

Stollen Ballmer ger sig även på Linux igen...
http://news.com.com/Ballmer+repeats+thr ... g=nefd.top

http://www.youtube.com/watch?v=JA6h3f_b ... ed&search=

:P :P :P
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"