Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Visst Synapse verkar bra. Jag har testat den några timmar nu men en sak stör mig lite. När man i Gnome Do väljer att stänga av dator (shutdown) så stänger datorn ner utan att fråga men i Synapse får man upp Ubuntus vanliga ruta med olika knappar för att starta om, stänga av osv när man i Synapse väljer Shutdown. Jag tycker Synapse ska stänga ner direkt. Jag menar väljer jag Shutdown så gör jag ju det. Varför ska Ubuntu då fråga igen? Aja, en struntsak kanske men lite irriterande. I övrigt så verkar Synapse vara ett bra alternativ till Gnome Do. Gnome Do sägs vara ganska resurskrävande, hur är det med Synapse jämfört med Gnome Do när det kommer till belastning av datorn?
jag har använt Synapse några dagar nu och har noterat att Synapse lägger av lite då och då. Det har hänt minst två gånger att det slutar fungera. Det hjälper inte att starta om Synapse från Ubuntus meny heller. Man får inte upp något när man trycker Ctrl+Space. Det känns lite instabilt för att duga som ersättare till Gnome Do. Utvecklaren får jobba lite mer på programmet så blir det nog bra.
Edit:
God jul säger jag till mig själv i förskott. Jag glömde ju att jag bytte ut Ctrl+Space mot SuperKey+Space för att jag tänkte att jag var van vid det från Gnome Do och därför satte samma i Synapses inställningar. Det kanske inte är en bugg då. Trycker jag rätt tangenter så fungerar det ju.
Jag har märkt att Synapse lägger av lite då och då. Jag vet inte varför men ibland slutar tangentbordskombinationen att visa Synapses fönster. Det händer inte ofta men ibland och tillräckligt ofta för att vara en bugg.
Jag kör Synapse varje dag. Nu har det slutat krascha som det gjorde när jag började använda programmet. Jag tycker det fungerar minst lika bra som Gnome Do men jag använder mest programstartar-funktionen.