Hej, jag håller på och testar att sätta upp en ubuntu server 10.04 (LAMP) för en wordpress blogg. Är en Windows kille annars så ni förstår att jag inte är en fena på Linux. Jag har lite frågor om rättigheter & ftp mm.
Så här ser det ut idag:
Min sajt ligger i /var/www/www.minblogg.se
Ägare på /var/www/www.minblogg.se är www-data
Gruppen på /var/www/www.minblogg.se är minblogg
Rättigheterna på /var/www/www.minblogg.se är 775
Jag har lagt med följande användare i gruppen minblogg:
daniel
minblogg
Dessa två konton måste ladda upp filer via ftp.
Problemet jag har är att när daniel loggar in via ftp och laddar upp filer i /var/www/www.minblogg.se så får filerna och mapparna följande ägare och grupp. Ägare: daniel Grupp: daniel. Om användaren minblogg loggar in via ftp så blir det så här: Ägare: minblogg Grupp: minblogg.
Kan man göra så att filerna och mapparna som laddas upp ärver ägare & grupp från /var/www/www.minblogg.se?
Det är nämligen så att om inte www-data står som ägare fungerar inte Wordpress installationen, wp-config.php kan inte skapas. Är det så att www-data måste stå som ägare på /var/www/www.minblogg.se och alla undermapparna för att Wordpress ska kunna skapa filerna (antar att www-data används när man surfar in till sajten)? Har testat att ha www-data i gruppen minblogg men det hjälpte inte.
Jag tar gärna mot lite tips ang. detta. Vill ju att det ska bli så bra som möjligt på en gång.
Mvh
Daniel
Rättigheter, www-data & ftp
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Rättigheter, www-data & ftp
Lägg till användarna "daniel" och "minblogg" i gruppen www-data.
Stäng ner Apache servern under tiden som du "pillar":
Därefter sätter du grupp-behörighet på alla filer i /var/www/www.minblogg.se till "www-data" mha följande kommando:
Sätt även rättigheter på katalogen och dess underkataloger så att du alltid får gruppen "www-data" på filer som läggs där:
Det är inte säkert att du behöver göra följande men för säkerhets skull gör allting läsbart för gruppen www-data:
Starta upp Apache servern igen:
Klart!
Stäng ner Apache servern under tiden som du "pillar":
Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/apache2 stop
sudo chgrp -R www-data:www-data /var/www/www.minblogg.se
sudo find /var/www/www.minblogg.se -type d -exec chmod g+s {} \;
sudo chmod -R g+r /var/www/www.minblogg.se
Starta upp Apache servern igen:
sudo /etc/init.d/apache2 start
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Så här kan du lägga till användarna i gruppen www-data.
sudo usermod -a -G www-data daniel
sudo suermod -a -G www-data minblog
Tack för svaren. Det verkar fungera nu när jag har www-data som grupp.
Jag ändrade primärgrupp för minblogg användaren till www-data. Nu när minblogg användaren laddar upp en fil eller folder via ftp så blir det så som jag har tänkt mig. dvs ägare minblogg och grupp www-data.
Eller ska jag ha www-data som ägare också? Borde väl fungera då minblogg användaren är medlem i gruppen www-data?
Hade också problem med att filerna och foldrarna inte fick 775 när dom laddades upp men det löste jag genom att sätta en umask i ftpservern.
Låter detta vettigt i era öron?
Jag ändrade primärgrupp för minblogg användaren till www-data. Nu när minblogg användaren laddar upp en fil eller folder via ftp så blir det så som jag har tänkt mig. dvs ägare minblogg och grupp www-data.
Eller ska jag ha www-data som ägare också? Borde väl fungera då minblogg användaren är medlem i gruppen www-data?
Hade också problem med att filerna och foldrarna inte fick 775 när dom laddades upp men det löste jag genom att sätta en umask i ftpservern.
Låter detta vettigt i era öron?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det tycker jag är vettigt.