Instabilt Ubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
stradivari
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Instabilt Ubuntu

Inlägg av stradivari »

Hej

Jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att få ordning på mitt Ubuntu.
Har haft Ubuntu i ett par år nu och det har fungerat klanderfritt tills för en vecka sedan. Stoppar vid uppstart vid röd skärm. Tryck s för uppstart.
Har också fått följande felmeddelande:
Diskenheten för /media/sdf1 är inte redo än eller finns inte.

Uppgraderade till 10.10 igår i hopp om att det skulle ta hand om felet men icke.
???
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Instabilt Ubuntu

Inlägg av Osprey »

Det verkar som om det är något som inte stämmer till 100 med /dev/sdf1... vad är det för disk och för filsystem..? hur är den ansluten och har du kollat så att kontakterna inte glappar..??

Den "höga bokstaven" ("f" i sdf) gör att jag misstänker att det kan vara en USB-disk och då är risken för glapp klart större än för inbyggda hårddiskar...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

+1
stradivari

Inlägg av stradivari »

Jag har ingen extern hårddisk så det kan inte vara problem med någon usb kontakt.
Får nu vid uppstart stopp och ett felmeddelande som säger "vänta eller tryck S för att starta. ingenting händer färrän jag trycker S då Ubuntu startar som normalt.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Något är det uppenbarligen som gör att /dev/sdf1 släpar efter lite i uppstarten, vad är det för en disk och hur ser det ut om du startar i "Recovery mode" och försöker montera den..?

Det konstiga är att den inte blir redo efter en kort tid om du låter bli att trycka s...

Jag får den där utskriften med "disken är inte redo" ibland för en LUKS-krypterad disk, men det handlar bara om under typ ½-1 sekund sedan är den igång och dekrypterad...
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Titta i filen /etc/fstab om en rad med sdf1 finns med och kolla sedan med kommandot "mount" om sdf1 finns med, är svarskombinationen Ja följt av nej skulle jag kommentera ut raden i /etc/fstab och starta om.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Mekaniserad Apelsin skrev:Titta i filen /etc/fstab om en rad med sdf1 finns med och kolla sedan med kommandot "mount" om sdf1 finns med, är svarskombinationen Ja följt av nej skulle jag kommentera ut raden i /etc/fstab och starta om.
Värt att tänka på är att sdf1 också kan vara angiven med UUID, dvs. det man kan se med t.ex "ls -l /dev/disk/by-uuid | grep sdf1"...
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Osprey skrev:Värt att tänka på är att sdf1 också kan vara angiven med UUID, dvs. det man kan se med t.ex "ls -l /dev/disk/by-uuid | grep sdf1"...
Jag trodde[1] att man då skulle få fram att den inte kunde montera disken med ditten uuid, hur kan annars datorn slå upp en by-uuid?

[1] jag har alltså inte den blekaste aning och frågar av rent intresse.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Mekaniserad Apelsin skrev:Jag trodde[1] att man då skulle få fram att den inte kunde montera disken med ditten uuid, hur kan annars datorn slå upp en by-uuid?

[1] jag har alltså inte den blekaste aning och frågar av rent intresse.
Hela mekanismen kring UUID vet jag inte, men givetvis kan man ha en disk som av någon anledning blivit omonterbar angiven med UUID i fstab...

Den LUKS-krypterade disken jag har och som ibland får indikation på att den inte är redo är också angiven med UUID (i /etc/crypttab) som används av mount när den läser fstab där det står ett filsystem under /dev/mapper...
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Osprey skrev: Hela mekanismen kring UUID vet jag inte, men givetvis kan man ha en disk som av någon anledning blivit omonterbar angiven med UUID i fstab...
Självklart, frågan var dock om uuid kan slås upp utan att den hittar själva partitionen? hur blev uuid:et helt plötsligt "sdf1", sparas det mellan bootar och i så fall, förtar inte det meningen med uuid?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Mekaniserad Apelsin skrev:Självklart, frågan var dock om uuid kan slås upp utan att den hittar själva partitionen? hur blev uuid:et helt plötsligt "sdf1", sparas det mellan bootar och i så fall, förtar inte det meningen med uuid?
Hmmm... ja det är sant ja, det ligger nog en hel del i det du säger... ;)

Om inte UUID:t så att säga "varit vid liv", så hade den antagligen aldrig hittat att det motsvarade det som (oftast) är sdf1...

[EDIT] och för den delen så har jag varit med om diskar som så att säga "klättrat" från sdc till sdj, med fortfarande samma UUID......
stradivari

Inlägg av stradivari »

Tyvärr måste tilstå att det mesta av den info jag fått inte hjälpt mig ett dyft, rena rotvälskan för mig.
Har nu också problem med min externa hårddisk som inte går att montera längre. Gick fint innan men nu får jag föjande felmeddelande:

Error mounting: mount exited with exit code 1:helper failed with:
mount: only root can mount /sdf1on/media/sdf1

Förefaller besläktat med tidigare omtalat problem.

Kan någon guida mig igenom detta?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

stradivari skrev:Error mounting: mount exited with exit code 1:helper failed with:
mount: only root can mount /sdf1on/media/sdf1
Nu börjar det likna något ja, förutom att systemet är uppsatt så att vanliga användare inte har rätt att montera disken... :-\

Det där felet får du inte om du satt upp det så att systemet automatiskt monterar disken vid omstart, men däremot kan du åka på det om du som vanlig användare försöker montera disken utan sudo...

Enklaste varianten om du försöker montera den i terminal är att använda sudo innan, dvs "sudo mount device monteringspunkt".

Om du istället vill kunna montera den till exempel genom att klicka på den under "Platser", så beror det lite på hur den är uppsatt och vad det är för typ av disk. Om den finns med i fstab så ska den ha "user" satt som option.

Beroende på vad det är för disk så kan du också ge dig själv mer rättigheter att montera diskar med:

Kod: Markera allt

chown root $(which mount)
chmod 4755 $(which mount)
...men om det är en Windows-disk så behöver du kanske göra ovanstående för "ntfs-3g" också, dvs:

Kod: Markera allt

chown root $(which ntfs-3g)
chmod 4755 $(which ntfs-3g)
De här ändringarna innebär inga särskilda risker på en burk du bara använder själv, men eftersom de ökar rättigheterna för användare så bör man i vissa fall tänka igenom dem om burken används av flera på ett företag eller en förening...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"