Filrättigheter

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Squall Leonhart
Kontakt:

Filrättigheter

Inlägg av Squall Leonhart »

Det här känns som en nybörjarfråga så jag postar därmed i den delen i brist på annan mer passande forumdel.

Hur ska jag göra så att filrättigheter på en extern ESATA-ansluten hårddisk alltid ska behållas även om hårddisken flyttas mellan olika datorer?

Jag har testat att göra min användare samt gruppen "users" till de med läs- och skrivrättigheter. Det funkar fint så länge jag inte flyttar runt hårddisken mellan datorerna och på något sätt ändrar på filerna. Men när hårddisken åter är tillbaka till min "huvuddator" så är användaren och gruppen satt till tomt och enda sättet att återfå läs- och skrivrättigheter är att öppna Dolphin med root och ställa om rättigheterna.
Detta är en aning frustrerande.
Enklast hade varit om det inte fanns några filrättigheter alls som i t.ex FAT32, den används ju ändå bara som lagringsdisk för filmer till en HTPC. :-\

Hårddisken är formaterad till ext4. En vanlig intern SATA-disk med hårddiskdocka.

Sen förstår jag inte varför jag alltid måste ange lösenord för root-behörighet när jag ansluter till samt kopplar bort hårddisken med ESATA men inte när jag ansluter eller kopplar bort med USB.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Filrättigheter

Inlägg av ubot »

Sen förstår jag inte varför jag alltid måste ange lösenord för root-behörighet när jag ansluter till hårddisken med ESATA men inte när jag ansluter med USB.
Jag gissar. Din användare har rätt att ansluta USB-mojänger men inte eSATa-diskar. Det är säkert någon inställning som säger att USB får anslutas utan lösen men eSATA ingår inte i inställningarna för USB och då krävs lösenord.

Edit:

Det hänger säkert ihop med att Ubuntu tolkar en eSATA-disk som en intern hårddisk vilket alltid kräver password för att montera men när du ansluter samma disk med USB så reagerar Ubuntu som om disken vore en Plug&Play-enhet, typ ett USB-minne vilket normalt monteras i filsystemet automatiskt. Tror jag.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Filrättigheter

Inlägg av Osprey »

En stor del i problemet är antagligen att både användare och grupp är nummerbaserat, det vill säga i själva verket så motsvaras användare och grupp av ett numeriskt id. Vilket id en användare och grupp har, kan du se i /etc/passwd och /etc/group...

För att en disk ska vara rakt av flyttbar mellan olika datorer och därmed rättigheterna samma oavsett var disken sitter, så måste det numeriska id:t för användare och grupp stämma mellan de olika datorerna...

Det här är inte svårt att gå in och "tvångskoda" i /etc/passwd och /etc/group, men man måste ha koll på vad man gör och se till att det inte blir några "kollisioner"... något farligt kan dock aldrig hända... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"