Hotmail och Yahoo problem i Evolution

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
MrT76
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hotmail och Yahoo problem i Evolution

Inlägg av MrT76 »

Hej !!

Jag testar mig fram lite för att hitta en bra e-post klient Opera var jag inte nöjd med, Thunderbird tveksam till Evolution mest lovande.

Men jag har två irriterande problem i Evolution.
Problem 1.
Ett par gånger om dagen får jag upp fönstret längst ner i inlägget.
Jag kan inte se något felskrivet av användarnamnet (harley_totte@hotmail.com)
Och lösenordet ska stämma.
Ändå dyker fönstret upp direkt igen när jag tryckt OK
Villkoren för mottagande av e-post ser ut så här
Servertyp: POP
Server: pop3.live.com
Användarnamn: harley_totte@hotmail.com
Använd säker anslutning: SSL-kryptering

Problem 2
Ett lite mer irriterande problem, eftersom jag använder min yahoo adress mer än hotmailen...
Är att jag får två, tre likadana mail, avsändare, ämne, klockslag allt är samma. Och det är alla mail jag får under en dag till yahoo adressen.
Här ser villkoren för mottagande ut så här
Servertyp: POP
Server: pop.mail.yahoo.com
Användarnamn: bt_scholin
Använd säker anslutning: Ingen kryptering

Jag har googlat lite på båda problemen, men det är bara på det sistnämnda jag hittat andra med samma problem och då har det berott på att man valt att lämna kopia kvar på yahoo servern. Enligt personen i inlägget skulle det lösa sig genom att ange samma (spara kopia eller inte spara kopia) till alla mail kontona.
Men det gör jag redan och problemet har jag kvar... Jag har gärna en kopia kvar yahoo, dels för att jag inte alltid har tillgång till Evolution och dels som en backup.

Jag hade Opera som e-post klient ett tag... och vande mig vid att ha alla kontona samlade, så jag hoppas någon kan hjälpa mig och få rätt på hotmail och yahoo problemen.
/MrT
Bilagor
hotmail-problem.jpg
hotmail-problem.jpg (37.02 KiB) Visad 2695 gånger
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hotmail och Yahoo problem i Evolution

Inlägg av ubot »

Jag har aldrig använt Evolution tillsammans med hotmail men här är en sida på Ubuntu Documentation om vilka inställningar man ska ha: https://help.ubuntu.com/community/Using ... hEvolution
Du kan ju alltid dubbelkolla med dokumentationen för att se om dina inställningar stämmer.

Du skriver t.ex. att du använder SSL-kryptering men Ubuntu Documentation har olika kryptering på receiving och sending mail (och olika Server Type).

Edit:

Testa att sätta smtp.live.com:25 istället för smtp.live.com:587. Eventuellt måste du sätta pop3.live.com till pop3.live.com:995 också.
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jag har testat lite olika variater...
pop3.live.com
pop3.live.com:995

Säker anslutning.. Ingen kryptering
TLS
SSL

Skiftat mellan vanlig och inloggning.

Men fönstret kommer fortfarande upp direkt efter att jag skrivit in lösenordet.

På yahoo skulle man göra någon inställning för att det skulle fungera där, har tittat lite på hotmails inställnings sida, men inte blivit mycket klokare..

/MrT
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jag får nog tänka om angående Thunderbird om jag vill ha ngn e-post klient istället för att kolla mailen seperat på respektive hemsida.

Jag mailade detta till Yahoo igår.
Hello!
I use the mail client Evolution.
I get double email, two pieces alike, time, content, everything is the
same.
I have gone through the settings in Evolution and in Yahoo, but I can
not find what is wrong.
I also have Hotmail and Gmail, but that's just from my Yahoo address
I get double.
Can you tell me what is wrong?
With Best Regards
Torbjorn
Svar fick jag för en liten stund sen.
Hello Torbjorn,
Thanks for writing to Yahoo! UK & Ireland Customer Care.
Yahoo! Does not support the email client you are using.
The Yahoo! Mail SMTP server requires authentication. The following email
clients use compatible authentication methods:
- Microsoft Outlook 2002, 2003, & 2007
- Microsoft Windows Mail for Vista
- Microsoft Outlook Express 5 and higher
- Microsoft Outlook Express: Macintosh Edition 5.03 and higher
- Mac OS X Mail
- Entourage 2001 and higher
- Eudora 4.3 and higher
- IncrediMail build 618 and higher
- Mozilla Thunderbird
- The Bat!
- Opera Mail
If you are using an earlier version of one these clients or your client
is not listed above, please upgrade your email client.
Please let me know if I can help you further.
Regards,
Demi
Yahoo! UK & Ireland Customer Care
Sen kollade jag mailen nyss igen och upptäckte att jag nu fått dubbla, ibland tre likadana mail tillbaka till mitten av augusti.
Det blir en j*kla massa mail och gå genom och radera vart annat/tredje, igår kom det bara dubbelt av de jag fick igår och det gick väl ann, men denna gången... Jag har tidigare gått genom månaders mail och raderat vart annat/tredje men nu jag ser ingen ände på detta problemet i Evolution.

/MrT
ubot

Inlägg av ubot »

Ta en titt på YPOPS: http://www.ubuntugeek.com/free-pop3-and ... buntu.html

Här är ett plugin till Thunderbird som kanske är intressant: https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/addon/956/

Det verkar finnas ett liknande plugin till Evolution för att radera kopior av mail i inkorgen. Jag har aldrig provat lösningarna utan kör med Evolution utan Yahoo och Live Mail.
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Ja.. jag har tittat lite på YPOPs tidigare o funderat på om det skulle hjälpa mig...
Testade nu och öppna filen och lägga till den raden, men filen öppnas skrivskyddad, så jag kan inte lägga till raden...

/MrT
ubot

Inlägg av ubot »

MrT76 skrev:Ja.. jag har tittat lite på YPOPs tidigare o funderat på om det skulle hjälpa mig...
Testade nu och öppna filen och lägga till den raden, men filen öppnas skrivskyddad, så jag kan inte lägga till raden...

/MrT
gksudo gedit /path/to/file

Edit:

Vänta! Det är en gammal bloggpost. Nu brukar man använda add-apt-repository eller vad det nu heter. :| Dessutom verkar YPOPs vara för USA som inte har (hade) forwarding av mail i Yahoo. Du får nog läsa mer om det där. Jag tror jag var lite snabb på att tipsa om YPOPs.

Edit 2:

Eller också inte... Aja, läs själv här: http://art.ubuntuforums.org/showthread.php?t=1146593
Unfortunately, some time ago Yahoo decided to do away with free POP access. Now you must pay for that service. It is (still) free using gmail. That is why I switched.
Jag blev lite ställd nu. Har inte Yahoo mail stöd för POP i gratisversionen? Titta på Yahoos sida här: http://overview.mail.yahoo.com/enhancements/mailplus
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Det verkar som att dom har stöd för pop även i gratis versionen.
With POP access, you can download your Yahoo! Mail messages using your desktop email application, such as Outlook., and then access them offline.
Nu handlar det ju inte om att gå offline för mig, men principen dom skriver om Outlook är ju densamma för mig med Evolution.

Jag vet inte hur det påverkar att dom skriver att dom inte stöder Evolution, kanske fungerar ändå, bara det att deras tekniker inte kollat upp Evolution...

/MrT
ubot

Inlägg av ubot »

Jo, det låter ju sannolikt. Jag har slut på idéer. Är du helt säker på att du har rätt inställningar och att du anger ditt lösenord till hotmail korrekt?
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Inställningarna är som på denna sidan
https://help.ubuntu.com/community/Using ... hEvolution
???

/MrT
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

MrT76/
Anledning jag sluta använda Evolution var pga alla dubbla mail jag fick. Det var inte så svårt att få evolution att fungera under buntu 9.10/10.10 problemet var just dessa förbannade dubbletter. Avinstallerade Evolution och ersatte den med Thunderbird och de tidigare versionerna krävdes handpålägg precis som Evolution.

Det var smidigt skapa flera konton, utan några problem. De nyare Thunderbird fungerade. Det som störde mig var att jag på min hårddisk hade sparat gamla mail (som ej fanns på nätet). Dessa skrevs över oftast. Sedan jag har gått över till Lubuntu, har jag kört, claws mail. Fungerar klockrent, men kräver extra handpålägg som de tidigare Thunderbird/Evolution versionerna. Tokes (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=200408&page=49) tips har alltid fungerat. Fördelen med claws mail var att den inte skrev över mina gamla mail som jag la upp när nya kom. Därför kör jag med den och den är lättviktad. Har i skrivande stund ej testas lägga till ett nytt mail konto med claws mail.

Jag vet däremot att Evolution har förbättrats och likaså Thunderbird. Enligt mig är Thunderbird bättre och det finns indikationer på att kommand Ubuntu utgåvorna istället kommer ha Thunderbird förinstallerad. Den som lever den ser. Ska bli intressant att följa.

Claws mail rekommenderar yahoo använvändare att ha freepops (finns i förrådet) installerade. Det kanske kan lösa ditt problem. Har ingen yahoo-mail för själv testa. Om du inte har något emot att byta till en mer lättviktad och mindre bloatad mail-klient råder jag dig ta titt på claws mail eller sylpheed.

Mvh/Kurdistan
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
MrT76

Inlägg av MrT76 »

På dig låter det som att Thunderbird är iaf lättare än Evolution när jag ska behålla mailen i webmailen och samtidigt slippa dubbletter.
Får kanske testa Thunderbird ordentligt igen...

Och som ytterligare alternativ så kanske jag får fundera på Claws eller Sylpheed...
På de två e-post klienterna, Claws och Sylpheed, vet du om det går att ordna så att man blir meddelad nytt mail från panelen (i mitt fall nertill) vid klockan och datumen?
Och går det att ordna så att ljud hörs när man får mail?

/MrT
ubot

Inlägg av ubot »

Här kommer jag med en fullösning. :) Du kan ju alltid skapa ett gmail-konto och sedan låta Yahoo-kontot skicka vidare mail från Yahoo till Gmail-adressen. Därefter lägger du in ditt Gmail-konto i Evolution. Jag hoppas då att Yahoo inte skickar vidare kopior utan bara en version av varje mail och att du slipper dubletter när du hämtar mailen från Gmail i Evolution. Det här förutsätter att Yahoo tillåter vidarebefordrade mail även i deras gratisversion. Det gör Gmail, men det gör kanske inte Yahoo? Aja, det kanske inte är så genomtänkt det här men det var en idé jag fick bara.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

MrT76/

Hej igen!

Claws mail så finns alla plugin med från start, men dessa får du aktivera manuellt. Så du behöver ej dra hem några tillägg. Väldigt smidigt. Du gör så här;
Konfiguration --->>Insticksmoduler----->>Läs in------>>> (tex):notification_plugin.so--->>Öppna---->>>Stäng (notification_plugin.so var ett exempel. Du kan aktivera det du vill. :) ). Personligen har jag bara kalendern aktiverad. Den är inte lika fin som Thunderbir/Evolution, men den gör sitt jobb väl. Den har krånglat minst för mig.

Skulle jag välja mellan Thunderbird och Evolution, hade mitt val varit Thunderbird. Just nu så kör jag varken Thunderbird/Evolution utan claws mail. Fungerar fin fint. ;D

Hoppas man har kunnat vara till hjälp.

Sida med information om plugin:
http://www.claws-mail.org/plugins.php
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jag testar Thunderbird med Gmail'en och Hotmailen nu och det fungerar utan problem. Ska lägga till Yahoo nu tänkte jag..
Vill dra in en mail adress i taget så att jag lättare kan se var felen kommer från om dom börjar.
Kändes ett tag som alla adresserna strulade i Evolution, så det blev lite rörigt och försöka hitta och åtgärda felen...

Men Claws låter ju intressant...
Tackar för tipset

/MrT
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Är en lyckans ost, för jag har aldrig haft problem med Evolution under alla dessa år som Ubuntu funnits. Har igång Evolution hela tiden. Får jag ett mail meddelas med en ruta uppe i högra hörnet och det anges också hur många obehandlade jag har i inkorgen. Också i nedre kanten meddelas hur många olästa som finns. Får så där ett halvt dussin om dagen från olika forum och specialerbjudanden från ett par butiker. Har en lokal postlåda xxx@netikka.fi.

Planerar att installera ett hotmailkonto åt en vän, som inte har ordning på sina e-mail och sysslar med hundratals mail i inkorgen. Sådan oordning, att man går miste om en del post. De drunknar i mängden. Hoppas bara att det inte blir dubbla e-mail.

Skall det stå exakt Server: pop3.live.com (Port 995)?
Skall man skriva Server: smtp.live.com (Port 25 or 587), smtp.live.com (Port 25 ), smtp.live.com (Port 587) eller smtp.live.com:587 ?
Senast redigerad av 1 christer, redigerad totalt 5 gånger.
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jag har gett Evolution foten, och börjat använda Thunderbird istället och hittills har jag inte stött på några problem.
Ser också i en ruta till höger i panelen hur många olästa mail jag har och får upp ett fönster när jag får ny mail...

Men vad jag vet ska det för inkommande stå
pop3.live.com:Port 995
utgående, antingen
smtp.live.com:587 eller smtp.live.com:25

/MrT
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Har man skrivit totalt missvisande då i
https://help.ubuntu.com/community/Using ... hEvolution
Folk skriver väl som det står bokstav för bokstav med parenteser or och allt.

(...hEvolution hör också till adressen Copy/Paste fungerade inte riktigt)
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Nu var det jag som skrev galet, port ska ju inte stå med.. jag bara kopierade och klistrade utan att tänka...
rätt för utgående ska va
pop3.live.com:995

Men det ska också sägas att jag aldrig fick rätt på Evolution så att det fungerade som jag ville, så ta inte mitt råd som 100 % rätt...

Jag har också vart inne på den sidan några gånger.
Men jag har upptäckt att det är lite olika i e-post programmen hur man skriver in port numren.
Men eftersom det står klart och tydligt Evolution där, så... hade det ju vart önskvärt tycker jag att det fungerade så som det precis stod...

Jag själv är ganska ny på både Ubuntu, Thunderbird m.m. så.. jag kan inte så mycket om det själv utan får googla mig till kunskapen, eller skriva i olika forum :)

/MrT
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Vi skall hoppas någon annan längre kommen bekräftar våra antaganden och farhågor för att få det rätt och användarvänligt.

Försökte hitta något från Hotmail, men där kommer © 2010 Microsoft emot och de vill inte underlätta eller hjälpa, snarare stjälpa.
Skriv svar

Återgå till "Internet"