Svart skärm vid installation..även i "Safe graphic mode"

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
bumbi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Svart skärm vid installation..även i "Safe graphic mode"

Inlägg av bumbi »

Hej
Är helt ny med Ubuntu, men har använt det lite i skolan så tänkte det skulle vara en bra ide att installera det på min bärbara. Laddade ner "ubuntu-10.10-desktop-i386.iso" och installerade Ubuntu genom Windows XP. När datorn startar om efter installation (och efter varje omstart) och jag väljer att starta upp i Ubuntu får jag en svart-blinkande skärm där det knappt går att tyda att det står Ubuntu eller nåt?? i bakgrunden.
Kollade runt lite på forumet och google, har försökt starta upp med "Safe graphic mode". Det verkar köra igång, kommer en massa text och sedan blir skärmen helt svart som om datorn stängt av sig.
När jag testar att starta med "acpi workarounds" kommer allt igång och kommer in i vad för mig liknar dos :P . Kan inte kodning så väl så jag har ingen aning om vad jag skall göra.
Datorn som problemet gäller är en lite äldre, en Dell Latitude C400 med:

BIOS: Phoenix ROM BIOS PLUS Version 1.10 A12
Processor: Mobile Intel(R) Pentium(R) III CPU - M 1200MHz
Grafikkort: Intel(R) 82830M Graphics Controller

Är tacksam för all hjälp, har ingen aning om vad/hur jag ska göra...

//Andreas
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Svart skärm vid installation..även i "Safe graphic mode"

Inlägg av ubot »

Du har installerat genom WUBI då?

Du kan ju alltid prova Ubuntu utan att installera med WUBI genom att skapa Ubuntu på ett bootbart USB-minne eller bränna en CD/DVD med Ubuntu. Det går att prova Ubuntu från skivan om man väljer prova istället för installera i början. Då ser du också om det är fel på Ubuntu <-> grafikkort eller om det är WUBI <-> grafikkort som spökar.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"