Hej!
ShoutCast är en applikation för att strömma media på internet.
Dem har nyligen släppt en ny version, 2.0
http://download.shoutcast.com/beta/sc_s ... 232010.zip
Har letat och letat och försökt men jag fattar inte hur man installerar den?
Det är endast en fil till Linux, sc_serv.
Någon annan som gjort det eller kan komma på hur som kan hjälpa till?
Tack på förhand!!
ShoutCast på Ubuntu 10.10?
- Konservburk
Re: ShoutCast på Ubuntu 10.10?
Ett motsvarande program som heter icecast2 finns att installera via pakethanteraren.
Just shoutcast finns inte att få tag på den vägen och då blir det genast krångligare att installera. Exakt hur en installation utanför pakethanteraren går till finns det inget bra svar på. Det är nämligen olika från fall till fall. Det kan vara källkod som behöver kompileras. Det kan även vara färdigbyggt, och då gäller det främst att lista ut vilka beroenden som kanske fattas. Eftersom du säger att det bara är 1 fil så tror jag att det är färdigbyggt i det här fallet. Men det borde ju egentligen följa med någon typ av hjälpfil som talar om hur du ska göra. Något i stil med readme eller install.
Just shoutcast finns inte att få tag på den vägen och då blir det genast krångligare att installera. Exakt hur en installation utanför pakethanteraren går till finns det inget bra svar på. Det är nämligen olika från fall till fall. Det kan vara källkod som behöver kompileras. Det kan även vara färdigbyggt, och då gäller det främst att lista ut vilka beroenden som kanske fattas. Eftersom du säger att det bara är 1 fil så tror jag att det är färdigbyggt i det här fallet. Men det borde ju egentligen följa med någon typ av hjälpfil som talar om hur du ska göra. Något i stil med readme eller install.
Jo jag vet att det finns många alternativ.
Har dock under mina år alltid kört shoutcast - fungerar klockrent.
Därav ingen uppdatering på shoutcast på över 10 år.
Dock i den nya versionen som ingen annan programvara stöder är b.la att man kan köra flera instanser på samma server dock under olika portar.
Annars kan man endast köra EN sc server per dator/server vilket då skulle betyda att jag måste köpa in 5 datorer/servrar för mitt behov.
Om du har tid, ork lust? så har du zipen ovan att ladda ner med en readme och linuxfiler. Om du har lust att ta dig en titt
Har dock under mina år alltid kört shoutcast - fungerar klockrent.
Därav ingen uppdatering på shoutcast på över 10 år.
Dock i den nya versionen som ingen annan programvara stöder är b.la att man kan köra flera instanser på samma server dock under olika portar.
Annars kan man endast köra EN sc server per dator/server vilket då skulle betyda att jag måste köpa in 5 datorer/servrar för mitt behov.
Om du har tid, ork lust? så har du zipen ovan att ladda ner med en readme och linuxfiler. Om du har lust att ta dig en titt
- Konservburk
OK, jag testade nyss. Filen sc_serv är en körbar binärfil, och det verkar inte saknas några beroenden, åtminstone inte i maverick. Bara att starta med andra ord.
Hur inställningsfilen ska se ut står i hjälpfilen. Jag antar att det är samma som i windows och att du redan nu kan ordna en sådan fil på egen hand.
Kod: Markera allt
chmod +x /sökväg/till/sc_serv
Kod: Markera allt
/sökväg/till/sc_serv daemon /sökväg/till/inställningsfil