förstår inte hur jag ska göra för att uppdatera till 10.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
hippyhoppan

förstår inte hur jag ska göra för att uppdatera till 10.10

Inlägg av hippyhoppan »

Hej. Jag bytte till ubuntu för några år sedan. Det har funkat halvbra. men jag har ubuntu 8.04, och det märks att den har några år på nacken. Men jag har tänkt at uppdatera = jobbigt! Nu har jag laddat ner ubuntu 10.10. Det verkar som att jag måste göra en del av jobbet själv, och gärna det, men jag fattar inte hur! Såhär står det:
"Then, instead of booting on the CD directly, you create a Smart Boot
Manager floppy image by using the sbm.bin disk image. You can create this
floppy with rawrite (under DOS) or with dd (under Linux). Now you can
boot on this floppy disk and it will detect your CDROM and let you boot
on it bypassing any BIOS limitation."
Och jag förstår inte alls vad som menas, mer än att min dator inte kan boota cdn direkt, och att jag därför måste göra något annat. Men vad? Jag vet inte vad en "floppy" är. ::) Hjälp!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: förstår inte hur jag ska göra för att uppdatera till 10.

Inlägg av Hund »

Enklast är om du installerat Ubuntu via ett USB-minne. :) En floppy är en diskenhet, men jag tvivlar på att du har en sådan. Vart hittade du infon?

http://www.lathund.nu/2010/01/12/instal ... usb-minne/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
hippyhoppan

Inlägg av hippyhoppan »

Det stod i ett dokument som hette "read me" i en mapp som hette "install". Eftersom mappen som hette "boot" inte funkade, så tyckte jag att mappen "install" såg mest relevant ut.
Jaha usb-pinne säger du? Hur mycket plats behöver det vara på den? Tack för snabbt svar. Jag borde kunna lösa detta eller hur?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hur gjorde du när du installerade Ubuntu på datorn första gången då..? var det inte via boot från CD eller något sådant då..??

Det borde inte vara några problem om du nu bara har en CD på datorn, men det är nästan bara små Netbooks och väldigt gamla datorer som inte har det...

Sedan måste du tänka på om det finns saker du vill ha kvar på datorn när du gör uppgraderingen, typ musik, filmer och egna dokument. Det är inga problem att se till att spara det, men du måste säga till datorn att göra det vid installationen isåfal...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Den behöver bara rymma ISO-filen. :) Så ett USB-minne på 1GB duger bra.
hippyhoppan

Inlägg av hippyhoppan »

Hund: Förstås. :-[
Osprey: Jag är ganska säker på att jag bootade ubuntu från cd då. Med telefonstöd av en snubbe som kan sånthär. Fast han jobbar så mycket så jag ids inte störa honom med datorfrågor när han väl är ledig. Nå. sparat allt väsentligt har jag gjort på en usb-pinne. Det är väl bra att göra kopior oavsett tänkte jag. HUnd: jag provar ditt tips. Tack!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Men det går att uppgradera 8.04 till 10.04 via uppdateringshanteraren.

System -> Administration -> Programkällor och fliken Uppdateringar där väljer du Endast versioner med långa supportvillkor i drop-down-listan betitlad Visa nya distributionsutgåvor längst ner i fönstret.

Sen går du in på

System -> Administration -> Uppdateringshanterare och ser ifall det står Ny utgåva finns tillgänglig: 10.04 högst upp i fönstret.

Fast om du tvunget vill ha 10.10 måste du isf uppgradera en gång till, från 10.04 -> 10.10 så det tar ju en stund...
Registrera dig på våra lokala epostlistor
hippyhoppan

Inlägg av hippyhoppan »

Jo jag kom på detdär med att jag kunde uppgradera till 10.04. Tyvärr hände någonting mitt i uppgraderingen, datorn låste sig och efter att den hade stått likadant i några timmar stängde jag av den. Resultat: nu tror datorn att den har 10.04 men det har den inte, eftersom den inte var klar. Jag har alltså inget fungerande operativsystem alls, om jag inte räknar att det på den datorn ligger en gammal version av Windows. Fast det har jag ingen hjälp av alls, vad jag kan se. Det verkar onekligen som att jag behöver hjälp med ett nytt problem nu. Ska jag starta ny tråd? Jag har alltså ett halvt installerat ubuntu 10.04 på datorn. Jag tror att det bästa jag kan göra är att plocka bort det och installera ett nytt ubuntu (vilken siffra som helst) från Windows. Men hur plockar jag bort det halvt installerade? Och är det nödvändigt?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"