Problem med att radera filer och automontera hårddisk
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Problem med att radera filer och automontera hårddisk
Hej.
Kör Backup "simple backup" för att skapa backup av mina filer till min andra inbyggda hårddisk
Mitt problem att jag vill ta bort en del filer från backupen, tyvärr går det inte eftersom jag inte har rättigheterna (hänglås) av någon anledning jag inte förstår.
Mitt andra problem är att min backup hårddisk inte blir automonterad, jag måste montera den genom att öppna den varje gång jag ska göra en backup.
Kör Ubuntu 10.10
Kör Backup "simple backup" för att skapa backup av mina filer till min andra inbyggda hårddisk
Mitt problem att jag vill ta bort en del filer från backupen, tyvärr går det inte eftersom jag inte har rättigheterna (hänglås) av någon anledning jag inte förstår.
Mitt andra problem är att min backup hårddisk inte blir automonterad, jag måste montera den genom att öppna den varje gång jag ska göra en backup.
Kör Ubuntu 10.10
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Problem med att radera filer och automontera hårddisk
Hej!
Grundproblemet med filerna tror jag är att du inte är ägare till dem. Antingen ser du till att bli det eller så tar du bort dem som root. Jag tror det är bäst att du tar bort dem helt (förbigå papperskorgen) eftersom jag har för mig att en vanlig användare inte kan tömma papperskorgen om det ligger filer i den som tillhör root. För att kunna förbigå papperskorgen väljer du i Nautilus, Redigera -> Inställningar, välj Inkludera kommandot Ta bort... i Beteende-fliken.
Starta Nautilus som root:
Tryck: Alt+F2
Skriv: gksudo nautilus
Du kommer nu att köra filhanteraren som root, vilket du inte bör göra till en vana. Det bästa är att köra med dina vanliga rättigheter så ofta som möjligt. Du ska nu kunna ta bort filerna (helt) inifrån Nautilus (filhanteraren).
En annan lösning kan vara att ändra ägare med hjälp av kommandot chown (change owner). Ta gärna Google till hjälp eller skriv "man chown" i terminalen.
Om du behöver lägga till en extra hårddisk som du vill ska monteras automatiskt när datorn startar, känner du inte igen dig från Windows. (Med USB-hårddiskar är det dock ingen skillnad vad jag vet, Ubuntu hittar dem direkt.) Med Linux kan man hänga in en hårddisk var som helst i filsystemet, vanligen i /mnt eller i /media om du vill att den ska synas på skrivbordet.
Förslag (som bygger på att hårddisken använder filsystemet ext4):
- Installera GParted i Programcentralen.
- Starta GParted.
- Högerklicka på hårddisken i GParted och välj Information.
- Kopiera texten efter "UUID:"
- Starta Nautilus som root enligt tidigare.
- I Nautilus, skapa katalogen Backup i /mnt eller i /media Om du skapar katalogen i /media kommer hårddisken att synas som en ikon på skrivbordet. T ex /media/Backup kommer att bli monteringspunkt för hårddisken.
- Öppna /etc/fstab i gedit genom att dubbelklicka på filen.
- Skriv in denna textsträng efter den/de andra liknande textsträngarna:
- UUID=<enl. GParted> <monteringspunkt enligt ovan> ext4 defaults 0 0
- Spara filen och stäng gedit.
- Boota om för att se om hårddisken monterades automatiskt.
Lycka till!
Grundproblemet med filerna tror jag är att du inte är ägare till dem. Antingen ser du till att bli det eller så tar du bort dem som root. Jag tror det är bäst att du tar bort dem helt (förbigå papperskorgen) eftersom jag har för mig att en vanlig användare inte kan tömma papperskorgen om det ligger filer i den som tillhör root. För att kunna förbigå papperskorgen väljer du i Nautilus, Redigera -> Inställningar, välj Inkludera kommandot Ta bort... i Beteende-fliken.
Starta Nautilus som root:
Skriv: gksudo nautilus
Du kommer nu att köra filhanteraren som root, vilket du inte bör göra till en vana. Det bästa är att köra med dina vanliga rättigheter så ofta som möjligt. Du ska nu kunna ta bort filerna (helt) inifrån Nautilus (filhanteraren).
En annan lösning kan vara att ändra ägare med hjälp av kommandot chown (change owner). Ta gärna Google till hjälp eller skriv "man chown" i terminalen.
Om du behöver lägga till en extra hårddisk som du vill ska monteras automatiskt när datorn startar, känner du inte igen dig från Windows. (Med USB-hårddiskar är det dock ingen skillnad vad jag vet, Ubuntu hittar dem direkt.) Med Linux kan man hänga in en hårddisk var som helst i filsystemet, vanligen i /mnt eller i /media om du vill att den ska synas på skrivbordet.
Förslag (som bygger på att hårddisken använder filsystemet ext4):
- Installera GParted i Programcentralen.
- Starta GParted.
- Högerklicka på hårddisken i GParted och välj Information.
- Kopiera texten efter "UUID:"
- Starta Nautilus som root enligt tidigare.
- I Nautilus, skapa katalogen Backup i /mnt eller i /media Om du skapar katalogen i /media kommer hårddisken att synas som en ikon på skrivbordet. T ex /media/Backup kommer att bli monteringspunkt för hårddisken.
- Öppna /etc/fstab i gedit genom att dubbelklicka på filen.
- Skriv in denna textsträng efter den/de andra liknande textsträngarna:
- UUID=<enl. GParted> <monteringspunkt enligt ovan> ext4 defaults 0 0
- Spara filen och stäng gedit.
- Boota om för att se om hårddisken monterades automatiskt.
Lycka till!
It's nice to be important, but it's more important to be nice
Nu är det ju inte säkert att hans backupdisk använder just Ext4. Man bör nog lägga ner lite mer omsorg på att det blir rätt i /etc/fstab.
Men visst är det filrättigheterna du har problem med, och att köra som root är ingen bra lösning. Jag är dock ingen expert på att ändra rättigheter på många filer samtidigt, men vi har många andra här i forumet som är duktigare. Gäller det alla filer på din backupdisk eller är det bara vissa mappar du inte kan ta bort filer från?
EDIT: Välkomna ska ni vara båda två förresten!
Men visst är det filrättigheterna du har problem med, och att köra som root är ingen bra lösning. Jag är dock ingen expert på att ändra rättigheter på många filer samtidigt, men vi har många andra här i forumet som är duktigare. Gäller det alla filer på din backupdisk eller är det bara vissa mappar du inte kan ta bort filer från?
EDIT: Välkomna ska ni vara båda två förresten!
Gick bra att få bort filerna med föjande kommando "Starta Nautilus som root:
Skriv: gksudo nautilus"
De hamnade i papperskorgen och det gick bra att tömma den
Tack
Nu ska jag jobba på automontering
Skriv: gksudo nautilus"
De hamnade i papperskorgen och det gick bra att tömma den

Tack
Nu ska jag jobba på automontering
Tyvärr tar filer utrymme på hårddisken, fast de är raderade, syns inte i Nautilus vilket innerbär att jag fortfarande inte kan skapa backup, för litet utrymme på disk
Kör Diskanvändningsanalysatorn som du hittar i Program-Tillbehör-menyn. Där kan du se var de stora filerna är.
Körde Diskanvändningsanalysatorn, inga av de bortagna filer fanns där. fortfarande tar filerna plats trotts att de är raderade
Kolla i /filsystem/home/root/.Trash
OBS: punkten; .Trash
ctrl+h för att se dolda filer i Nautilus
OBS: punkten; .Trash
ctrl+h för att se dolda filer i Nautilus
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
EDIT: dubbelpost; Internal Server Error !!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Hittar root i / försökar öppna, den får meddelande " Du har inte de nödvändiga rättigheterna för att se innehållet i "root". trycker ctrl-C för att se dolda filer inget händer
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Skriv i terminalen: gksudo nautilus. När du har Nautilus öppen kan du gå in var du vill, börja från Filsystem.
Fast jag måste erkänna att jag inte kan hitta nämnda mapp när jag går in den vägen...
Fast jag måste erkänna att jag inte kan hitta nämnda mapp när jag går in den vägen...
Tröttnade på felsöka, formatterade hårddisken