Såna där Window applets
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Såna där Window applets
Det är ett tillägg som gör att man får upp dom tre knapparna Close, Minimize och Maximize, samt själva titeln, d v s det aktuella programmet, i panelen, och att titelraden i gengäld döljs.
Det är ett led i min ambition att spara det vertikala skärmutrymmet. Redan har jag rationaliserat en del i Firefox, men jag skulle gärna utnyttja utrymmet än bättre. Alltså, normalt i ett webbläsarfönster (för det är webbläsaren som jag mest använder i datorn), så har man - nerifrån och uppåt - statusrad, själva fönstret, bokmärkesrad, navigeringsrad, menyrad och titelrad. Till det kommer minst en panel, och i allt det där finns en del tomma ytor, som skulle kunna minskas om man trängde ihop det. För närvarande har jag tagit bort statusraden (eftersom Firefox-tilläget Fission visar den processen i adrsssfältet), och ibland har jag prövat att även ta bort navigeringsraden och flytta upp dom grejerna till menyraden, men det blir lite för trångt. Den Mac-inspirerade GlobalMenu är en sån utrymmesbesparande funktion, men den fungerar inte med Thunderbird, så den känns inte så intressant.
Jag råkade hitta nåt på nätet om den där funktionen som flyttar upp det som finns i titelraden i panelen, och försökte installera det, men jag får det inte att fungera fullt ut. Tanken är väl att titelraden i programfönstret ska döljas? Dessutom går att ändra utseende på knapparna, så att dom följer ens vanliga skrivbordstema. Normalt har jag såna där trafikljusknappar som i Mac.
Det är ett led i min ambition att spara det vertikala skärmutrymmet. Redan har jag rationaliserat en del i Firefox, men jag skulle gärna utnyttja utrymmet än bättre. Alltså, normalt i ett webbläsarfönster (för det är webbläsaren som jag mest använder i datorn), så har man - nerifrån och uppåt - statusrad, själva fönstret, bokmärkesrad, navigeringsrad, menyrad och titelrad. Till det kommer minst en panel, och i allt det där finns en del tomma ytor, som skulle kunna minskas om man trängde ihop det. För närvarande har jag tagit bort statusraden (eftersom Firefox-tilläget Fission visar den processen i adrsssfältet), och ibland har jag prövat att även ta bort navigeringsraden och flytta upp dom grejerna till menyraden, men det blir lite för trångt. Den Mac-inspirerade GlobalMenu är en sån utrymmesbesparande funktion, men den fungerar inte med Thunderbird, så den känns inte så intressant.
Jag råkade hitta nåt på nätet om den där funktionen som flyttar upp det som finns i titelraden i panelen, och försökte installera det, men jag får det inte att fungera fullt ut. Tanken är väl att titelraden i programfönstret ska döljas? Dessutom går att ändra utseende på knapparna, så att dom följer ens vanliga skrivbordstema. Normalt har jag såna där trafikljusknappar som i Mac.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 30 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Re: Såna där Window applets
Är detSvento skrev:Det är ett tillägg som gör att man får upp dom tre knapparna Close, Minimize och Maximize, samt själva titeln, d v s det aktuella programmet, i panelen, och att titelraden i gengäld döljs.

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Svento
Nej, det heter "Window applets". Gör en bildsökning så ser du.
- Osprey
- Kontakt:
Ok, ja det ser ju rätt trevligt ut om man har ont om plats på skärmen... men tyvärr verkar det, vad jag såg, bara finnas till Karmic och Lucid, så jag "kan" inte prova det här...
- Svento
Men, alltså... Där kom det... Jag installerade och körde igång Maximus, och så försvann faktiskt titelraden. Hoppas bara jag kan hitta snyggare knappar till Window applets.
Det verkar ju finnas till 10.10 också: http://ubuntu.se/showthread.php/12728-W ... New-Themes, "There is a PPA which provides the latest Window Applets 0.2.8 for Ubuntu 10.10 Maverick Meerkat and 0.2.7 for Ubuntu 10.04 Lucid Lynx ".
http://www.webupd8.org/2010/11/window-a ... erald.html: To add the WebUpd8 PPA and install Window Applets 0.2.9 (available for Ubuntu 10.04 and 10.10), use the following commands:
sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
sudo apt-get update
sudo apt-get install gnome-window-applets
Det verkar ju finnas till 10.10 också: http://ubuntu.se/showthread.php/12728-W ... New-Themes, "There is a PPA which provides the latest Window Applets 0.2.8 for Ubuntu 10.10 Maverick Meerkat and 0.2.7 for Ubuntu 10.04 Lucid Lynx ".
http://www.webupd8.org/2010/11/window-a ... erald.html: To add the WebUpd8 PPA and install Window Applets 0.2.9 (available for Ubuntu 10.04 and 10.10), use the following commands:
sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
sudo apt-get update
sudo apt-get install gnome-window-applets
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ett par förslag.
Panelerna kan du ju ställa in så att dom döljs automatiskt när dom inte behövs, mycket praktiskt. Bokmärkesfältet känns för mig inte heller nödvändigt då man får förslag automatiskt när man skrivit in en bokstav i adressfältet.
Har du provat det här tillägget som eliminerar titelraden?
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/13505/
// Peter
Panelerna kan du ju ställa in så att dom döljs automatiskt när dom inte behövs, mycket praktiskt. Bokmärkesfältet känns för mig inte heller nödvändigt då man får förslag automatiskt när man skrivit in en bokstav i adressfältet.
Har du provat det här tillägget som eliminerar titelraden?
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/13505/
// Peter
- Svento
Det behövs ju inte nu, eftersom det där Maximum tar bort titelraden i alla program, inte bara Firefox.
Nu hittade jag trafikljusknappar också. Dom sitter lite för tätt, annars är det okej.
Tänk om det så småningom dessutom skulle kunna gå att få GlobalMenu att fungera med alla program... Då skulle jag kunna fylla övre panelen helt och bara ha en verktygsrad i programfönstret. Alternativt om jag skulle köra Tint2 eller nåt på den tomma ytan, så kan jag rationalisera bort den nedre panelen.
Nu hittade jag trafikljusknappar också. Dom sitter lite för tätt, annars är det okej.
Tänk om det så småningom dessutom skulle kunna gå att få GlobalMenu att fungera med alla program... Då skulle jag kunna fylla övre panelen helt och bara ha en verktygsrad i programfönstret. Alternativt om jag skulle köra Tint2 eller nåt på den tomma ytan, så kan jag rationalisera bort den nedre panelen.
- Ganymedes
Jag har installerat "maximus" och "window-applets" och det funkar riktigt bra och är praktiskt när man har en liten skärm. Tack för tipset!
Det är bara en liten sak som jag funderar på. Dom flesta fönster öppnas maximerade, vilket för det mesta är bra, men det finns några som jag hellre skulle se öppnas i ett mindre fönster, Gedit tex. Är det något du, eller någon annan, har klurat ut om det går och hur man gör?
// Peter

Det är bara en liten sak som jag funderar på. Dom flesta fönster öppnas maximerade, vilket för det mesta är bra, men det finns några som jag hellre skulle se öppnas i ett mindre fönster, Gedit tex. Är det något du, eller någon annan, har klurat ut om det går och hur man gör?
// Peter
- Osprey
- Kontakt:
Det är Maximus som ser till att de är maximerade för att utnyttja utrymmet på skärmen på bästa sätt. Jag skulle tro att för att kringå det för vissa program/kommandon så får man göra ett script som först stoppar den, startar programmet och sedan startar om den...Ganymedes skrev:Det är bara en liten sak som jag funderar på. Dom flesta fönster öppnas maximerade, vilket för det mesta är bra, men det finns några som jag hellre skulle se öppnas i ett mindre fönster, Gedit tex. Är det något du, eller någon annan, har klurat ut om det går och hur man gör?
- Svento
Jag har ju också vant mig vid att vissa fönster inte är maximerade, men det är ju inte värre än att man kan avmaximera.Ganymedes skrev:Jag har installerat "maximus" och "window-applets" och det funkar riktigt bra och är praktiskt när man har en liten skärm. Tack för tipset!![]()
// Peter
- Ganymedes
Tack för svar!
Att skriva script är tyvärr lite (läs: mycket) över min förmåga. Och det är ju som Svento skriver att det är ju inte värre än att avmaximera.
Jag får prova mig fram för att se vad som är viktigast. Utrymmet är för mig mest viktigt i Firefox och där kan jag ju lösa det på annat sätt. Att ha fönsterknapparna i panelen är riktigt praktiskt, särskilt som panelen döljs automatiskt och lätt poppar fram när jag vill stänga ner fönster, och då försvinner ju knapparna om jag har dom i fönstret. Och knapparna kan man ha i panelen utan Maximus.
// Peter

Att skriva script är tyvärr lite (läs: mycket) över min förmåga. Och det är ju som Svento skriver att det är ju inte värre än att avmaximera.
Jag får prova mig fram för att se vad som är viktigast. Utrymmet är för mig mest viktigt i Firefox och där kan jag ju lösa det på annat sätt. Att ha fönsterknapparna i panelen är riktigt praktiskt, särskilt som panelen döljs automatiskt och lätt poppar fram när jag vill stänga ner fönster, och då försvinner ju knapparna om jag har dom i fönstret. Och knapparna kan man ha i panelen utan Maximus.
// Peter
- Svento
Nu råkade jag ut för den första incidenten: Fönsterknapparna som jag hade valt försvann. När man väljer custom-alternativet, och lägger in egna knappar, finns det inget sätt att spara heller, så det var bara att börja om och lägga in alla tjugo...
- Svento
Om jag skulle vilja avaktivera Maximus då, hur gör jag då?Osprey skrev:Är detSvento skrev:Det är ett tillägg som gör att man får upp dom tre knapparna Close, Minimize och Maximize, samt själva titeln, d v s det aktuella programmet, i panelen, och att titelraden i gengäld döljs.maximus du menar..?
- Osprey
- Kontakt:
Maximus bör finnas under dina uppstartsprogram... Alltså, du går in under "[System]->[Inställningar]->[Uppstartsprogram]" och bockar av "Maximus"... sedan kan du slå på det igen när du får lust genom att sätta dit bocken igen...Svento skrev:Om jag skulle vilja avaktivera Maximus då, hur gör jag då?Osprey skrev:Är detSvento skrev:Det är ett tillägg som gör att man får upp dom tre knapparna Close, Minimize och Maximize, samt själva titeln, d v s det aktuella programmet, i panelen, och att titelraden i gengäld döljs.maximus du menar..?
- Svento
Nu jävlar har Svento knäckt den! Gå in på Konfigurationsredigerare - Apps, och så står det Maximus i menyn. Där bockar man bara för No maximize.Ganymedes skrev:Jag har installerat "maximus" och "window-applets" och det funkar riktigt bra och är praktiskt när man har en liten skärm. Tack för tipset!![]()
// Peter
Det ser ut som att jag kan sköta det också via konfigurationsredigeraren, om jag helt enkelt bockar av döljning av fönsterdekorationer.Osprey skrev:Maximus bör finnas under dina uppstartsprogram... Alltså, du går in under "[System]->[Inställningar]->[Uppstartsprogram]" och bockar av "Maximus"... sedan kan du slå på det igen när du får lust genom att sätta dit bocken igen...Svento skrev:Om jag skulle vilja avaktivera Maximus då, hur gör jag då?Osprey skrev:Är detSvento skrev:Det är ett tillägg som gör att man får upp dom tre knapparna Close, Minimize och Maximize, samt själva titeln, d v s det aktuella programmet, i panelen, och att titelraden i gengäld döljs.maximus du menar..?
- Ganymedes
I Konfigurationsredigeraren finns en rad som heter "exclude_class", och om man dubbelklickar på den så får man upp en ruta där man kan lägga till det program som man vill ska undantas från maximeringen. Rutan "no_maximixe" har jag inte ikryssad, däremot är "undecorate" ikryssad och då verkar det fungera precis som jag vill.Svento skrev:Nu jävlar har Svento knäckt den! Gå in på Konfigurationsredigerare - Apps, och så står det Maximus i menyn. Där bockar man bara för No maximize.Ganymedes skrev:
// Peter

// Peter